Auto

Peugeots HDI is bij de pinken

Door Arno Witvliet
De Peugeot 406 loopt inmiddels al weer een aantal jaartjes mee en heeft zich in die periode bijzonder succesvol getoond. Peugeot beoogt vanzelfsprekend continuïteit in de verkopen en heeft derhalve niet stilgezeten. Een van de jongste resultaten van die inspanningen betreft de introductie van een direct ingespoten ”common rail” turbodieselmotor in het vooronder van de Peugeot 406.

Peugeot heeft een reputatie hoog te houden op het terrein van dieselaangedreven automobielen. Zo bleken de indirect ingespoten dieselmachines die tot voor kort de voorwielen van de Peugeot 406 aandreven zeer plezierige aggregaten, waar slechts weinig op aan te merken was. Wat goed is kan echter veelal verbeterd worden en de nieuwste inzichten in de dieseltechnologie noopten Peugeot tot de gefaseerde vervanging van de bestaande dieselmotoren.

Allereerst viel het doek voor de 81 kW/110 pk leverende 2,1 liter indirect ingespoten turbodieselmotor. Deze is inmiddels vervangen door een 2,0 liter direct ingespoten exemplaar, die eenzelfde maximumvermogen levert, alleen dan bij 4000 tpm in plaats van bij 4300 tpm. Het maximumkoppel bedraagt net als voorheen 250 Nm, maar wordt nu bij 1750 tpm gerealiseerd, in tegenstelling tot de 2000 tpm waarbij zijn voorganger het maximumkoppel genereert.

De 66 kW/90 pk leverende 1,9 liter dieselaar zal binnenkort eveneens afgelost worden door een op details gewijzigde editie van de 2,0 liter direct ingespoten dieselmotor, die net als de krachtbron die hij vervangt een maximumvermogen van 66 kW/90 pk via de voorwielen op het wegdek zal brengen.

Trekkracht
Het computergestuurde systeem van de zogenaamde HDI-motor bestaat uit een inspuitpomp die onder zeer hoge druk een gemeenschappelijke drukbuis (common rail) met een viertal injectoren voedt. Iedere injector wordt uiteraard elektronisch aangestuurd. Doordat de injectoren ieder apart worden aangestuurd, kan heel nauwgezet het gewenste mengsel worden gecreëerd, zodat een nagenoeg ideaal verloop van de verbranding mogelijk wordt gemaakt.

Hoe bevalt een en ander nu in de praktijk? Heel best, zo kan na een paar duizend kilometer geconcludeerd worden. De HDI-krachtbron is goed bij de pinken en met uitzondering van de beruchte koude start weldadig stil. Enkel bij accelereren verraadt de motor zijn voorkeur voor dieselolie, maar bij constante snelheden is de motor niet van een benzinemotor te onderscheiden. Met het oor althans, want de HDI-motor kenmerkt zich natuurlijk wel door de bekende deugden en ondeugden van een geblazen dieselmotor. Zo is er beneden de 1500 tpm nauwelijks energie te bespeuren. Zodra de wijzer van de toerenteller echter deze waarde passeert, wordt de trekkracht vliegensvlug opgebouwd. De Peugeot laat zich dankzij het hoge koppel dat bij lage toerentallen beschikbaar is, schakellui berijden. Over het prestatiepotentieel behoeft evenmin gemopperd te worden. De Peugeot 406 2.0 HDI Break accelereert in 12,8 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h en weet uiteindelijk een topsnelheid van 185 km/h te bereiken.

Bij het benzinestation weet de sympathieke Fransoos zijn bestuurder eveneens met een gevoel van tevredenheid te vervullen. Een gemiddelde brandstofconsumptie van 1 op 14,3 is immers simpelweg een fraai resultaat.

Voldoende ruimte
De Peugeot 406 2.0 HDI heeft niet alleen een prima aandrijfbron onder de motorkap, maar staat bovendien op een uitstekend onderstel. Een en ander is zeer comfortabel en weet dan ook goed raad met verwerking van allerhande narigheid in het wegdek. Tegelijkertijd staat de Peugeot 406 in een bochtig traject zijn mannetje. De wagen helt nauwelijks over en kan met een stevig tempo door een curve gejaagd worden. Wanneer het echt hard gaat, glijdt de auto over de voorwielen naar buiten. Het terugnemen van gas is voldoende om deze neiging te beteugelen, al reageert de Peugeot 406 Break door zijn langere achteroverhang een tikkeltje heftiger dan de sedanversie.

De besturing valt enkel lof ten deel. De stuurbekrachtiger is uit het juiste hout gesneden en voorziet in een uitstekend gekozen dosis assistentie. De Peugeot 406 laat zich dan ook lekker strak en met veel gevoel besturen.

Het interieur is smaakvol ontworpen en gestoffeerd, maar is desondanks op details voor verbetering vatbaar. Zo blijft het wonderlijk dat Peugeot meent dat de claxon aan de stuurkolom geactiveerd dient te worden en niet in het hart van het stuur. Verder dienen de stoelen nog eens aan een kritische blik onderworpen te worden. Hoewel de zijdelingse steun ruimschoots voldoende is, ondervindt de onderrug op de lange afstand te weinig ondersteuning, de lendensteunverstelling ten spijt. Bovendien zullen langbenigen de zitting als te kort ervaren. Ruimte is er echter ten overvloede. Zowel voor- als achterin kunnen hoofden en ledematen zich in voldoende bewegingsvrijheid verheugen. Met een beladingsvolume van 526 liter kan er ook nog eens voldoende bagage meegenomen worden.

Opfrisbeurt
De Peugeot 406 SV 2.0 HDI Break is een begeerlijke wagen met een behoorlijk stevig prijskaartje. Hoe je het wendt of keert, 65 mille blijft een bom duiten. De auto steekt dan overigens wel royaal in de standaardspulletjes. Zo omvat het SV-tenue zaken als elektronische klimaatregeling, twee airbags, sidebags, abs, elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels, lichtmetalen velgen, mistlampen in de voorbumper, vijf hoofdsteunen en nog veel meer.

Er staat bij Peugeot echter het een en ander op stapel. Zo wordt er gestudeerd op een ST-versie van de 406 2.0 HDI, die allicht een aantal groene flappen goedkoper zal zijn. Verder komt er binnen afzienbare tijd een minder potige maar ongetwijfeld plezierige versie van deze dieselmotor beschikbaar.

Bovendien heeft Peugeot een opfrisbeurt voor de 406 aangekondigd.