Nieuwe Kever geen volkswagenDe New Beetle is niet zoals de Kever ooit bedoeld was. De Volkswagen Kever groeide uit tot het symbool van gemotoriseerde mobiliteit voor iedereen. De Volkswagen New Beetle heeft een geheel andere, welhaast tegenstrijdige missie te volbrengen. De Kever is een legende. Bovendien was deze reus der automobielhistorie een echte volkswagen. De New Beetle is gebaseerd op een legende en is daardoor vooral een cultcar.
De presentatie van de Volkswagen New Beetle aan de internationale pers in november vorig jaar was uitstekend georkestreerd. Zo werden de dames en heren journalisten de avond voor de kennismaking met Volkswagens troetelkindje onthaald op een groots opgezet festijn in de geest van de jaren zestig. Een en ander was natuurlijk zodanig gefilterd dat uitgerekend de deugden en ondeugden van de flower power breed werden uitgemeten. Door de New Beetle juist in een dergelijke setting te presenteren, onderstreepte Volkswagen het emotionele appèl van zijn nieuweling. Net als flower power destijds haar sporen trok in de samenleving, zo weet de New Beetle heden ten dage de tongen los te maken. Net zo min als flower power een substantieel deel van de mensheid in haar greep wist te houden, zal de New Beetle echter tot een enorm afzetsucces uitgroeien. Flower power was te extreem om over de gehele breedte van de maatschappij ingang te vinden. De New Beetle is te duur om voor een groot publiek bereikbaar te zijn. De gelijkenis tussen flower power en New Beetle is inderdaad treffend. De New Beetle is voor een deel een reïncarnatie van de veelgeprezen Volkswagen Kever. De lijnvoering van de kakelverse Volkswagen geldt als een moderne interpretatie van het verleden. De ontwerpers hebben simpelweg een knap staaltje werk geleverd. Het grote publiek detecteert de New Beetle immers onmiddellijk als de herrijzenis van de Kever. Dierbare herinneringen aan de Kever spelen de New Beetle daarbij onmiskenbaar in de kaart. Uit de overweldigende reacties blijkt duidelijk dat de grote massa gecharmeerd is door de innemende bolle verschijning van de New Beetle. Aan de overzijde van de grote plas is de auto niet aan te slepen en is zelfs sprake van een heuse New Beetle-hype. Het is dan ook niet ondenkbaar dat de Volkswagen ook in Europa zijn tienduizenden zal verslaan. Met dank aan de Kever. Absurd duur Ontdaan van alle retrospectieven is de New Beetle natuurlijk gewoon een moderne automobiel dat gebaseerd is op de succesvolle Volkswagen Golf. Onderstel, motoren en allerhande technische toepassingen worden derhalve gedeeld met een wel heel alledaagse auto. Volkswagen heeft daarin groot gelijk. De New Beetle dient natuurlijk eerst en vooral aan de hedendaagse eisen te voldoen teneinde als automobiel voor dagelijks gebruik geaccepteerd te worden. De New Beetle is klinisch beschouwd dan ook niets meer en niets minder dan een Golf als driedimensionaal geworden knipoog naar het verleden. Vanuit dat gezichtspunt beschouwd is de New Beetle absurd duur, zeker wanneer bedacht wordt dat de New Beetle, in tegenstelling tot de Golf, in het lagelonenland Mexico geproduceerd wordt. De goedkoopste versie kost in ons land exact 50 mille, terwijl een vergelijkbare Golf voor pakweg 10 mille minder in eigendom te verwerven is. En een Golf is ten opzichte van zijn directe concurrenten al stevig geprijsd. Je moet wel heel erg verliefd zijn om met tien groene flappen het gevoel boven het verstand te laten prevaleren. Motor voorin De New Beetle is vooralsnog leverbaar met twee aandrijfbronnen. De benzinegestookte versie telt vier cilinders met een gezamenlijke inhoud van 2,0 liter en levert een maximumvermogen van 85 kW/115 pk bij 5200 tpm en een maximumkoppel van 170 Nm bij 2400 tpm. De tweede krachtbron telt eveneens vier cilinders maar prefereert dieselolie. Deze direct ingespoten 1,9 liter turbodiesel levert een maximumvermogen van 66 kW/90 pk en verricht uitstekende diensten in onder andere de Audi A3 en de Volkswagens Golf en Passat. Een uitbreiding van het motorenpalet laat nog even op zich wachten. Tot dan is de benzinegestookte 2,0 liter viercilinder de aangewezen krachtbron. Deze machine, die in strijd met de historie zich voorin bevindt, verschaft de New Beetle voldoende vermogen om goed mee te kunnen komen en kenmerkt zich bovendien door innerlijke beschaving. Met deze krachtbron onder de motorkap realiseert de New Beetle een topsnelheid van 185 km/h en draaft de auto in 10,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. De kwaliteiten van de 1,9 TDI-motor staan evenmin ter discussie, maar deze machine hoort simpelweg niet in het vooronder van de New Beetle thuis. Deze auto is duur en derhalve ten enenmale ongeschikt voor koele rekenmeesters. En daarmee voor dieselaars. Wie zijn gevoelens de ruimte kan geven, behoort zich niet te bekommeren over brandstofconsumptie. Bloemenvaasje Het koetswerk van de New Beetle ziet er buitengewoon goed uit. Het interieur stelt evenmin teleur. De geest van de good old Kever waart ook binnen rond. Tot en met het karakteristieke bloemenvaasje. Het dashboard is origineel maar doelmatig vormgegeven en het geheel kenmerkt zich door de Volkswagen zo kenmerkende degelijkheid. Voorin zit je als een vorst. De bezetters van de uitstekend zittende voorstoelen worden in de New Beetle getrakteerd op een weldadige ruimtebeleving. Zij zitten een enorm eind van de voorruit verwijderd en kunnen zich verheugen in een behoorlijke hoeveelheid ruimte voor hoofd en onderdanen. Het in hoogte en lengte verstelbare stuurwiel en de hoogteverstelling op de bestuurdersstoel bewijzen in dit verband uitstekende diensten. Achterin is het echter tobben. Uw 1,93 meter lange verslaggever kan zitten. Daar is verder ook alles mee gezegd. Met gebogen hoofd en opgetrokken knieën kan een trip immers niet kort genoeg zijn. De bagageruimte kenmerkt zich al evenmin door royale afmetingen. Met een inhoud van 209 liter kan een doorsnee gezin op vakantie absoluut niet uit de voeten. De bagageruimte van de Golf heeft met een inhoud van 330 liter aanzienlijk meer bagageslikkend vermogen. En een New Beetle met een aanhangwagentje of een imperiaal is natuurlijk net zo afschrikwekkend als een breed lachende jongedame met een beugel in een reclame voor tandpasta. Compleet uitgerust De New Beetle is standaard compleet uitgerust, hoewel van uitbundigheid in dit verband geen sprake is. De New Beetle 2.0 liter kost 50 mille en is evenals de 52.150 gulden kostende New Beetle 1.9 TDI standaard voorzien van onder andere abs, twee airbags, sidebags, een elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP), in hoogte en lengte verstelbaar stuurwiel, centrale portiervergrendeling en elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels. Voor aangename zaken zoals airconditioning, lichtmetalen velgen en een lederpakket dienen extra munten op tafel te komen. Net als voor het comfortpakket, dat met een meerprijs van 1250 gulden overigens een aanrader is. Behalve elektrisch bedienbare voorramen omvat dit pakket een middenarmsteun tussen de voorstoelen en afstandsbediening voor de centrale portiervergrendeling. Voor nog eens 575 gulden wordt dit pakket uitgebreid met een alarmsysteem. Een geruststellende gedachte voor degenen die vrezen dat hun bolronde trots wel eens de belangstelling van het immer ijverige dievengilde zou kunnen wekken. Zusje Golf De New Beetle rijdt goed, zo veel is wel duidelijk geworden na een korte kennismaking met de auto. Het onderstel voelt veilig en vertrouwd aan en maakt van de New Beetle eerst en vooral een comfortabel vervoermiddel. De voornaamste minpunten zijn de lange veerwegen en de matige schokdempers. Deze combinatie doet de New Beetle bij elke verkeersdrempel te diep door de knieën gaan en somtijds zelfs met de buik over de grond schrapen. De New Beetle en de Golf tonen zich derhalve verrassend eensgezind. Volkswagens woordvoerder dr. Klaus Kocks verwoordde het tijdens de persconferentie destijds als volgt: De New Beetle is geen dochter van de Kever, maar een zusje van de Golf. Hij sloeg de spijker op de kop. De New Beetle is geen volkswagen zoals de Kever dat was. Ze is op het eerste gezicht inderdaad het aantrekkelijke zusje van een meer alledaagse meid. |