Auto

Energieticket

Garagehouders moeten per 1 januari 2000 bij de verkoop van nieuwe auto's duidelijk het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot aangeven. Via een energieticket op de voorruit. Posters in de showroom moeten de verbruikscijfers van alle modellen van het merk melden. Deze verplichtingen zijn het gevolg van besluitvorming in de Europese Unie.

De Nederlandse Dealer Associatie (NDA), een afdeling van Bovag, heeft geen bezwaar tegen deze richtlijnen. Wel heeft men grote moeite met het feit dat Nederland weer voorop wil lopen. Zo wil het ministerie van VROM ook de relatieve zuinigheid van de auto, ofwel de zuinigheid in vergelijking met auto's van dezelfde grootte, op het etiket vermelden door middel van een kleurcodering. Hierdoor worden volgens NDA appels met peren vergeleken: bijvoorbeeld een Opel Astra met een Porsche.

De Consumentenbond, die ook bij de ontwikkeling van het brandstofverbruikslabel is betrokken, schrijft in de Consumentengids van deze maand dat de auto's in het systeem worden gerangschikt op grond van hun lengte- en breedtematen. Het verbruik is daarmee betrokken op de omvang van de auto, anders zouden kleine auto's per definitie zuiniger scoren dan grote. Doordat in het oordeel de grootte van de auto meetelt, kan het voorkomen dat een grote auto 'groen' scoort en een kleine 'rood', terwijl de kleine zuiniger is dan de grote.

Meer informatie is te vinden op de AutoRAI, waar de Novem een stand heeft onder het motto ”Het Nieuwe Rijden”.