Chevrolet Alero
Chevrolet introduceert tijdens de AutoRAI 1999 in Amsterdam de nieuwe Alero. Deze middenklasser heeft een lengte van 4,74 meter en moet het opnemen tegen de Europese middenklasse. Overigens denkt importeur General Motors Nederland dat een belangrijk deel van de kopers van een Alero zich heden ten dage in een Chevrolet Corsica, Lumina dan wel Beretta verplaatst en voor de American way of driving niet vreemd is. Zoals het een goede Amerikaan betaamt is de voorwielaangedreven Alero standaard uitgerust met een viertraps automatische transmissie. Natuurlijk is er een knaap van een zescilinder voor aandrijving beschikbaar. De serie start echter met een 2,4 liter zestienkleps viercilinder benzinemotor die een maximumvermogen levert van 104 kW/141 bij 5800 tpm en een maximumkoppel levert van 199 Nm bij 4200 tpm. De prestaties van deze basismotor zijn al ruim voldoende toereikend. Deze Alero bereikt een topsnelheid van 200 km/h en speert in 10,6 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h. De 100 kW/177 pk sterke 3,4 liter V6-motor stelt daar respectievelijk 201 km/h en 9,5 seconden tegenover en heeft ten langen leste dus nauwelijks meer adem dan de vierpitter. Het maximumkoppel van 271 Nm bij 271 doet daarentegen veel meer goeds vermoeden ten aanzien van de motorkarakteristiek. De standaarduitrusting is naar goed Amerikaans gebruik veelomvattend. Standaard is de Alero onder meer voorzien van twee airbags, abs, traction control, mistlampen voor, airconditioning, cruise control, elektrische ramen voor en achter, audiosysteem met radio en afspeelmogelijkheid voor cassettebandjes en cd's en lichtmetalen velgen. De Chevrolet Alero 2.4 kost 57.900 gulden, terwijl de Alero 3.4 V6 voor een prijs van 74.900 gulden van eigenaar wisselt. Importeur General Motors Nederland denkt dit jaar zo'n 450 Alero's te gaan verkopen. | |