Auto

Importeurs geven brommobielers gratis rijles

Bestuurder minicar
is ook automobilist

G. Beverdam
De brommobiel geniet sinds enkele jaren een stijgende populariteit. Vooral ouderen kiezen voor deze minicar, waarin ze zich zonder autorijbewijs mogen verplaatsen. De wet beschouwt het leuk ogende voertuig namelijk niet als auto, maar als een vierwielige bromfiets. De bestuurder moet echter wel de regels van het autoverkeer volgen. Vandaar dat de Vereniging Brommobiel-importeurs kiest voor veiligheid en elke nieuwe brommobieler gratis op cursus stuurt.

De brommobiel is niet alleen bedoeld voor mensen die slecht ter been zijn. Degenen die zich probleemloos willen verplaatsen in een omgeving waar het openbaar vervoer te wensen overlaat, doen er eveneens hun voordeel mee. „De voordelen zijn legio voor mensen die tot op heden voor hun vervoer van anderen afhankelijk waren”, vertelt Paul van Kassel van General Mobility Services & Import, de Edese importeur van Microcar. „Niet meer op de bus wachten, geen dure taxi's, niet fietsen in de regen en geen beroep meer hoeven doen op familieleden of vrienden. Een brommobiel geeft mensen hun vrijheid terug. Ze kunnen vanaf nu gewoon weer zelf uitmaken waar ze naartoe rijden en wanneer, zonder eerst een rijbewijs te moeten behalen.”

Van Kassel introduceerde afgelopen zomer in Nederland het Franse merk Microcar. Type Virgo biedt ruim plaats aan twee personen en heeft ook nog eens een riante bagageruimte. De boodschappen passen erin, maar bijvoorbeeld ook een hond vindt er z'n plekje. „Door zijn lage gewicht van maximaal 350 kilo wordt de Microcar door de wet aangemerkt als een bromfiets. Dat betekent dat voor dit voertuig geen wegenbelasting hoeft te worden betaald. Als chauffeursbevoegdheid is alleen een bromfietscertificaat vereist. Voor wie een rijbewijs A of B heeft is dit certificaat niet nodig”, aldus Van Kassel.

Verboden terrein
De wetgeving met betrekking tot brommobielen is verwarrend. Van Kassel: „De brommobiel wordt op de weg aangemerkt als auto. Dat betekent dat alleen geparkeerd mag worden op parkeerplaatsen voor auto's, dus ook in parkeergarages. Dankzij de compacte afmetingen, twee en een halve meter lang, anderhalve meter breed, is een plekje doorgaans snel gevonden.”

De brommobiel wordt gezien als een overdekte, vierwielige bromfiets, met de rechten en plichten van een auto. Het fietspad is dan ook sinds 1 januari 1997 voor het kleine personenvoertuig verboden terrein. Begrijpelijk, zegt Veilig Verkeer Nederland (VVN), maar buiten de bebouwde kom zou het toch beter zijn als hij weer op het fietspad terugkomt. Met een maximale snelheid van 45 kilometer per uur kan de brommobiel gemakkelijk meekomen in het stadsverkeer, maar op zogeheten 80-kilometerwegen is dat tempo veel te traag én levensgevaarlijk. „Automobilisten verwachten zo'n slak niet”, aldus woordvoerster Frederique Hermie. „Gelukkig is een aantal zaken inmiddels geregeld. Brommobielen mogen bijvoorbeeld niet op autosnelwegen rijden en er is een gordeldraagplicht.”

Het liefst zou VVN de brommobiel helemaal uit het verkeer weren. Europese regelgeving maakt dit echter onmogelijk. „Het voertuig doet veel te veel aan een auto denken, maar is volgens de wet toch een bromfiets. Een automobilist geeft een bromfiets van rechts geen voorrang. Een brommobiel echter moet wel voorrang krijgen, want op de weg is het een auto.”

Op de vraag of brommobielen in Nederland veel ongelukken vooroorzaken dan wel daarbij betrokken zijn, moet mevrouw Hermie het antwoord schuldig blijven. „Dat is moeilijk na te gaan, want waarschijnlijk worden ze als bromfietsongeval geregistreerd. In Frankrijk wordt de brommobiel echter al ”doodsmobiel” genoemd. Laten we hopen dat onze voorlichting wat dat betreft preventief werkt. Er rijden bijvoorbeeld ook cabrio-uitvoeringen op de weg. Wij zouden het verstandig vinden als de inzittenden een valhelm zouden dragen.”

Certificaat
VVN vindt sowieso dat er een brommobielrijbewijs moet komen en dat de minimumleeftijd van bestuurders van 16 naar 18 jaar gaat. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is het daarmee eens; een wetsvoorstel is al in de maak.

De Vereniging Brommobiel-importeurs, waarvan Van Kassel vice-voorzitter is, heeft inmiddels de eerste stap gezet door zelf een brommobielcertificaat uit te geven. „We zijn hiermee begonnen omdat de wetgever dit in de toekomst verplicht gaat stellen. Logisch, want een brommobieler moet de regels volgen van het autoverkeer. Als hij zijn voertuig goed gebruikt, dan is het niet gevaarlijk. Wij willen de brommobiel zo goed en zo veilig mogelijk op de weg hebben.”

Het 'papiertje' wordt door een autorijschool verstrekt, die de tweedaagse brommobielcursus verzorgd. Daarin komen voertuigbeheersing en verkeersdeelneming (theorie en praktijk) aan de orde. De kosten komen bij nieuwkoop voor rekening van de importeurs en bij occasions voor de dealers. „Je mag hopen dat veel mensen hiervan gebruik zullen maken”, reageert VVN-woordvoerster Hermie. „De cursus is namelijk nog niet verplicht.”

Nederland telt op dit moment 1000 tot 1500 brommobielen. Van dit aantal heeft volgens Van Kassel zo'n 90 procent het brommobielcertificaat op zak. „Je kunt het vergelijken met een getuigschrift van de Bovag. Het heeft inmiddels waarde. Verzekeraars geven korting op premies.” Naar zijn zeggen wordt de vereniging betrokken bij de voorbereidingen voor het officiële certificaat. „Mijn inschatting is dat het nog 2 jaar zal duren voordat het document wettelijk verplicht is.”

Niet goedkoop
De brommobielen zijn populair, maar allesbehalve goedkoop. De prijzen doen niet onder voor die van automobielen in de onderste klasse: tussen de 16 en 25 mille. Het basismodel van de Microcar Virgo staat voor 19.950 gulden in de showroom.

Daar staat tegenover dat de ontwikkelingen in de reguliere auto-industrie niet aan het segment minicars zijn voorbijgegaan. De brommobielen zijn royaal uitgerust en voldoen aan de strenge Europese veiligheidsnormen. Microcar voorziet ze van schokbrekers (wat de wegligging ten goede komt) en schijfremmen op de voorwielen, terwijl een polyester carrosserie versterkt is met een metalen frame. Alle modellen zijn uitgevoerd met een variomatic-transmissie; de bestuurder behoeft niet te schakelen. Gas geven, remmen en sturen is voldoende. Een watergekoelde, tweecilinder dieselmotor zorgt voor de aandrijving. Van Kassel: „Deze motor accelereert vlot en is onderhoudsvriendelijk. Hij is van het merk Lombardini, wat bekendstaat om zijn lange levensduur. Het brandstofverbruik is 1 op 35.”

De Microcar Virgo is leverbaar in drie verschillende uitvoeringen: Premier, Basic en Luxe. Laatstgenoemde versie beschikt over onder meer elektrisch bedienbare ramen, centrale portiersluiting met afstandsbediening, derde remlicht, bumpers in carrosseriekleuren, stoffen bekleding en van binnenuit verstelbare buitenspiegels.

Ook Van Kassel, die verspreid door het hele land inmiddels 20 dealers heeft, laat elke koper die niet in het bezit van de vereiste chauffeursdocumenten is, gratis rijlessen volgen. De eigenaar van een nieuwe Microcar kan daarvoor bij een erkende Bovag-rijschool in de omgeving terecht. „Zo kunnen mensen op hun gemak vertrouwd raken met hun nieuwe vervoermiddel.”

Voor dealeradressen van Microcar: 0800-0242024 (gratis).