Auto

Saab breekt met eigen traditie

Door Arno Witvliet
Saab heeft zich als eigenzinnig fabrikant in het verleden nooit echt laten hinderen door de geldende conventies. Zo ontbraken dieselmotoren decennialang in het leveringsprogramma van de Zweed. Na een eenmalig avontuur met een stationwagon viel bij Saab het doek voor deze ruimhartige variant. Het is dan ook verbazingwekkend dat Saab in zeer korte tijd op beide fronten de aanval heeft ingezet. Sinds begin dit jaar draait er desgewenst een dieselmotor in het vooronder. En sinds kort is er zelfs weer een heuse Saab stationwagon.

De Saab 9-5 Estate is een eigenzinnige maar fraaie wagen. De auto oogt onmiskenbaar vlotter dan de sedanversie waarvan hij is afgeleid. Saab is dan ook niet over één nacht ijs gegaan bij het ontwerpen. De creatievelingen in de gelederen wilden de gebruikelijke accentuering van het laadvolume vermijden. Er waren immers al voldoende hoekige stationwagons met grote glaspartijen op de markt. De C-stijl werd dan ook gebruikt als visueel breekpunt, waardoor de flank een krachtige uitstraling kreeg. Het glas dat om de hoeken doorloopt, versterkt bovendien de dynamiek van de auto, aldus de ontwerpers.

De Estate moest een jonger publiek aanspreken dan de 9-5 Sedan dat doet. Saab heeft immers hoge verwachtingen van zijn nieuwkomer. Olav de Bruijn, commercieel directeur van de Nederlandse importeur, verwacht zelfs dat de Estate goed zal zijn voor 40 procent van de totale Saab 9-5-verkopen. Hij denkt volgend jaar zo'n 600 eenheden aan de man te brengen en mikt daarbij vooral op de grote schare Volvo-rijders. Volvo is immers niet alleen de onbetwiste marktleider in het segment, maar benadrukt net als Saab waarden zoals nuchterheid, duurzaamheid en veiligheid. Verder denkt De Bruijn dat de auto het goed zal doen bij de bezitters van de Saab 9000 CS die deze vijfdeursvariant destijds vooral vanwege diens gebruiksvriendelijkheid aanschaften.

Knap stukje werk
Saab heeft met de 9-5 Estate een knap stukje werk geleverd. De auto ziet er niet alleen goed uit, maar blijkt bij een nadere beschouwing tevens doordacht in elkaar te steken. Zo opent de deur die toegang verschaft tot de laadruimte onder een hoek van liefst 91 graden, zodat personen tot 1,85 meter zonder het hoofd te stoten rechtop onder deze deur kunnen staan.

Achter de toegangsdeur gaapt een royale bagageruimte die bij een normale vijfpersoonsbezetting 416 liter beladingsvolume onder de bagageafdekking biedt. Bij een neergeklapte achterbank en belading tot aan het plafond slikt de Saab 9-5 Estate liefst 2067 liter. Saab heeft de laadruimte verder standaard voorzien van twee lampen, één voor in de auto en één voor buiten de auto. Heel slim zijn bovendien de twee zogenaamde Cargo Tracks die in de vliegtuigindustrie hun oorsprong vinden. Deze twee op de vloer gemonteerde aluminium rails worden in vliegtuigen gebruikt om stoelen en lading vast te zetten. Saab levert de 9-5 Estate standaard met vier elastische spanbanden die eenvoudig in de rails zijn vast te haken. Tegen meerprijs kan de Saab voorzien worden van een uitschuifbare vloer die maximaal 200 kilogram kan dragen. Deze vloer is verzonken en derhalve buiten gebruik niet als zodanig zichtbaar. Nieuw is deze accessoire overigens niet. BMW levert zijn 5-serie Touring immers al langer tegen meerprijs met een uitschuifbare vloer. Beter goed gestolen dan slecht bedacht, luidt hier echter het devies. Last but not least monteert Saab een uiterst solide bagageafdekplaat die in drie delen uiteen scharniert. Deze plaat staat niet alleen garant voor een goede afdichting van de bagageruimte maar tegelijkertijd voor een goede geluidsisolatie.

Niet goedkoop
De nieuwe Zweed is helaas niet goedkoop. De koper dient voor de minst expensieve versie minimaal 83.450 gulden op tafel te leggen. Deze auto wordt dan aangedreven door een uiterst plezierige, 110 kW/150 pk leverende 2,0 liter viercilinder benzinemotor die geassisteerd wordt door een lagedrukturbocompressor.

Standaard is de Saab 9-5 Estate onder andere voorzien van elektrische ramen rondom, abs, twee airbags, sidebags in de voorstoelen, cruise control, boordcomputer, dakrelings, koplampsproeiers/wissers.

Voor veeleisender kopers levert Saab de 9-5 Estate ook in SE-outfit. Ten opzichte van de basisuitvoering is deze versie voorzien van automatische klimaatregeling, lichtmetalen velgen, lederen bekleding, wortelnotenhouten dashboarddecoratie en een audiosysteem met cd-speler. De Saab 9-5 Estate SE is leverbaar vanaf 99.450 gulden.