Auto

Volkswagen Bora is te duur

Arno Witvliet
In de Volkswagen Vento wilde je gewoon niet gezien worden. Althans, wanneer je voor jong en dynamisch door wilde gaan. Er reden immers net te veel bewust correcte vijftigers in deze sedanversie van de Golf. En ze stonden net even te vaak langs de kant van de weg. Bij wegwerkzaamheden welteverstaan. Als betrouwbaar vervoermiddel van opzichters. Veelal gespoten in donkergroen metallic en gecompleteerd met telefoonspriet en spatlappen. Zo'n auto!

De Volkswagen Bora mocht nimmer de status verwerven die zijn voorgangers Jetta en Vento tot een slap aftreksel van de succesvolle Golf maakten. Dit tweetal stond bekend als correcte maar weinig smaakvolle variant voor mensen die de standaard bagageruimte van de Volkswagen Golf wat te klein vonden of voor mensen die de Jetta of de Vento gewoon mooi vonden. Vooral gezinnetjes en ouderen prefereerden de Jetta en later de Vento boven de Golf.

Volkswagen bedacht dat het succes van de diens opvolger af zou hangen van een frisse start zonder dat de wagen de erfelijke belasting met zich mee zou torsen. Een nieuwe naam was derhalve geboden. De Bora mocht niet zomaar een vierdeurs Golf met een ietwat gewijzigd snuitwerk worden, maar diende visueel een geheel op zichzelf staande auto zijn. Ten opzichte van de Golf zou de Bora verder niet alleen een rijkere standaarduitrusting krijgen, maar tevens van een aanzienlijker steviger prijskaartje voorzien worden. Onderscheid zou betaald moeten worden.

Niet spectaculair
Het resultaat van Volkswagens inspanningen staat inmiddels op vier wielen. De Bora is inderdaad een evenwichtig ontworpen auto geworden die zijn bloedband met de Volkswagen Golf goed weet te maskeren. Desondanks is de Bora onmiskenbaar een echte Volkswagen die de ruimte tussen de Golf en de Passat opvult.

De vraag is echter of de Bora inderdaad een auto is geworden die een bredere doelgroep aanspreekt dan de Golf. Spectaculair is de Bora immers geenszins. De kersverse Volkswagen kenmerkt zich, net als zijn voorgangers, door een keurig ontworpen carrosserie waaraan niemand aanstoot zal nemen maar die evenmin bij velen een blijk van bewondering zal weten te bewerkstelligen. Voor de jongere kopersgroep vormt een dynamische vormgeving echter een belangrijk aankoopargument. Net als de prijsstelling trouwens, die de Bora ten opzichte van de Golf eveneens parten speelt.

Golf-interieur
Hoewel de buitenzijde het tegendeel doet vermoeden, heeft Volkswagen het interieur linea recta vanuit de Golf in de Bora overgeplaatst. Aanpassingen zijn er nauwelijks of niet gedaan, zodat de inzittenden zich in de vierde generatie van de Volkswagen Golf wanen. Zowel de deugden als de ondeugden van de Golf zijn integraal op de Bora van toepassing. De voorinzittenden hebben dan ook weinig reden tot klagen. Zij genieten de vreugde van een goed verstelbare en uitstekend vormgegeven voorstoel en blikken op een perfect afgewerkt en eenvoudig bedienbaar dashboard.

Achterpassagiers hebben daarentegen meer reden tot klagen. De hoeveelheid beenruimte laat voor hen te wensen over, terwijl de beschikbare hoofdruimte door de aflopende daklijn eveneens tekortschiet. De Golf heeft door een rechter aflopende daklijn aanmerkelijk meer hoofdruimte voor de achterpassagiers in petto.

De kofferruimte van de Bora vergoedt veel. Met een inhoud van 455 liter tegen 330 liter voor de Golf zijn de verschillende posities in één klap duidelijk.

Compleet uitgerust
De Volkswagen Bora is duur. Gezien de hoeveelheid binnenruimte eigenlijk te duur zelfs. Liefhebbers dienen minimaal 39.350 gulden over te hebben teneinde een Bora in eigendom te verwerven. De aandrijving geschiedt in dat geval door een 55 kW/75 pk-versie die de auto simpelweg tekortdoet. Vanaf 41.995 gulden staat de Bora 1.6 in de startblokken die een realistischer maar helaas ook duurder alternatief vormt. Voor nog eens 1600 piek meer levert Volkswagen de Bora met een 85 kW/115 pk leverende 2,0 liter benzinemotor die gezien de prijs de meest aangewezen krachtbron is. De smakelijke 1,9 liter TDI-motoren zijn weer aanzienlijker, om over de 2,3 liter vijfcilinder nog maar te zwijgen.

De Bora is standaard compleet uitgerust met onder andere abs, twee airbags, sidebags, centrale portiervergrendeling, hoofdsteunen voor en achter, elektrisch bedienbare ramen voor en achter en elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels. De Bora Comfortline voorziet tegen een meerprijs van 3150 gulden in extra's zoals grote velgen met bredere banden, in carrosseriekleur gespoten grille en deurgrepen, velours bekleding, lederen stuurwiel en een regensensor. De Bora Highline is als topuitvoering standaard voorzien van lichtmetalen velgen, sportstoelen, houten dashboarddecoratie, boordcomputer, alarminstallatie, radiovoorbereiding met vier speakers en een elektrisch bedienbaar schuif-/kanteldak.