Auto |
Volkswagen Bora is te duurArno Witvliet De Volkswagen Bora mocht nimmer de status verwerven die zijn voorgangers Jetta en Vento tot een slap aftreksel van de succesvolle Golf maakten. Dit tweetal stond bekend als correcte maar weinig smaakvolle variant voor mensen die de standaard bagageruimte van de Volkswagen Golf wat te klein vonden of voor mensen die de Jetta of de Vento gewoon mooi vonden. Vooral gezinnetjes en ouderen prefereerden de Jetta en later de Vento boven de Golf. Volkswagen bedacht dat het succes van de diens opvolger af zou hangen van een frisse start zonder dat de wagen de erfelijke belasting met zich mee zou torsen. Een nieuwe naam was derhalve geboden. De Bora mocht niet zomaar een vierdeurs Golf met een ietwat gewijzigd snuitwerk worden, maar diende visueel een geheel op zichzelf staande auto zijn. Ten opzichte van de Golf zou de Bora verder niet alleen een rijkere standaarduitrusting krijgen, maar tevens van een aanzienlijker steviger prijskaartje voorzien worden. Onderscheid zou betaald moeten worden. Niet spectaculair De vraag is echter of de Bora inderdaad een auto is geworden die een bredere doelgroep aanspreekt dan de Golf. Spectaculair is de Bora immers geenszins. De kersverse Volkswagen kenmerkt zich, net als zijn voorgangers, door een keurig ontworpen carrosserie waaraan niemand aanstoot zal nemen maar die evenmin bij velen een blijk van bewondering zal weten te bewerkstelligen. Voor de jongere kopersgroep vormt een dynamische vormgeving echter een belangrijk aankoopargument. Net als de prijsstelling trouwens, die de Bora ten opzichte van de Golf eveneens parten speelt. Golf-interieur Achterpassagiers hebben daarentegen meer reden tot klagen. De hoeveelheid beenruimte laat voor hen te wensen over, terwijl de beschikbare hoofdruimte door de aflopende daklijn eveneens tekortschiet. De Golf heeft door een rechter aflopende daklijn aanmerkelijk meer hoofdruimte voor de achterpassagiers in petto. De kofferruimte van de Bora vergoedt veel. Met een inhoud van 455 liter tegen 330 liter voor de Golf zijn de verschillende posities in één klap duidelijk. Compleet uitgerust De Bora is standaard compleet uitgerust met onder andere abs, twee airbags, sidebags, centrale portiervergrendeling, hoofdsteunen voor en achter, elektrisch bedienbare ramen voor en achter en elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels. De Bora Comfortline voorziet tegen een meerprijs van 3150 gulden in extra's zoals grote velgen met bredere banden, in carrosseriekleur gespoten grille en deurgrepen, velours bekleding, lederen stuurwiel en een regensensor. De Bora Highline is als topuitvoering standaard voorzien van lichtmetalen velgen, sportstoelen, houten dashboarddecoratie, boordcomputer, alarminstallatie, radiovoorbereiding met vier speakers en een elektrisch bedienbaar schuif-/kanteldak. |