Minder doorsnee dan hij lijktDoor Arno Witvliet Correct anoniem. De nieuwe Honda Accord is een mooie auto zonder op te vallen. Minder smakeloos gestileerd dan Japanse tegenstrevers, zonder daarbij menig Europeaan in originaliteit naar de kroon te steken. De Accord als missionair voor de middenmoot. Althans, dat doet een vluchtige visuele kennismaking vermoeden. Na een diepgaande beschouwing van de onzichtbare kwaliteiten blijkt het tegendeel echter waar te zijn.
De nieuwe Honda Accord is slechts door kenners als zodanig te ontmaskeren. De grote automobiele massa keurt de sociaal-correcte verschijning nauwelijks een blik waardig. Dat is spijtig en verheugend tegelijk. De auto mag dan niet bepaald een hoge attentiewaarde hebben, stijlloos is de Japanner evenmin. De nieuwe Accord is immers een modern gestileerde auto, die allesbehalve weerzin opwekt. De voorsteven is het meest Honda. Het blinkende logo laat sowieso al weinig ruimte voor misverstanden bestaan, het front vertoont desalniettemin herkenbare overeenkomsten met andere Honda's. De achterzijde daarentegen is een mengelmoesje van diverse stijlen, waarbij de designers zich eerder door Europese dan door Japanse ontwerpen hebben laten inspireren. Het finale resultaat laat echter een evenwichtige indruk op het netvlies achter en past derhalve bij een breed publiek als alleszins acceptabel vervoermiddel op de 'shopping list'. Fraaie krachtbron Hoewel Honda Japanse wortels heeft, is de Accord zo Europees als het maar kan. De nieuweling wordt in het Engelse Swindon geproduceerd, waar volgend jaar 80.000 eenheden geacht worden van de band te rollen. Honda heeft met de komst van de nieuwe Accord een einde gemaakt aan de variëteit van voor specifieke markten ontwikkelde platforms. De nieuwe Accord is gebouwd op een platform dat nu mondiaal zijn weg vindt. Dat aan deze beslissing kostenoverwegingen ten grondslag liggen, behoeft geen betoog. Steeds vaker benutten fabrikanten schaalvoordelen door juist op de ontwikkelingskosten van voor de consument onzichtbare onderdelen te besparen. Voor de consument belangrijke emotionele waarden als vormgeving en imago kunnen echter onverminderd op de aandacht en toewijding van fabrikanten rekenen. De beproefde Honda Accord heeft een bijzonder fraaie krachtbron onder de motorkap. Het machien telt vier cilinders met een gezamenlijke inhoud van 2,0 liter en ademt door vier kleppen per cilinder. Honda's VTEC-systeem voorziet in variabele kleptiming en lichthoogte en is niet alleen standaard op deze 2,0 liter zestienklepper maar tevens op de 100 kW/136 pk leverende 1,8 liter viercilinder zestienklepper en de verbijsterend krachtige 2,2 liter, die eveneens vier cilinders en zestien kleppen telt en in het vooronder van de Accord Type-R een maximumvermogen van maar liefst 156 kW/212 pk weet te genereren. Enkel de 85 kW/115 pk leverende 1,6 liter zestienklepper moet het zonder VTEC stellen. Het hier ten tonele gevoerde tweeliter aggregaat is met een maximumvermogen van 108 kW/147 pk bij 6000 tpm en een maximumkoppel van 184 Nm bij 4800 tpm door Honda's techneuten royaal bedeeld. Rust De prestaties liegen er dan ook niet om. Zo speert de Accord in 9,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en stoomt desgewenst zonder schroom door naar een topsnelheid van 210 km/h. Belangrijker is echter dat de krachtbron zich siert door de rust waarmee hij zijn inspanningen begeleidt. Enkel bij voluit accelereren laat de krachtbron een fraaie, snerpende strijdkreet horen, verder is de Honda prachtig stil. De rust in de testauto werd alleen hinderlijk verstoord door een niet exact te traceren en ongetwijfeld exemplarisch kraakje in de buurt van het standaard gemonteerde elektrisch bedienbare schuif/kanteldak. Het brandstofverbruik bleef met een gemiddeld resultaat van 1 op 10,2 binnen de grenzen van het aanvaardbare. Zuinig is echter anders. De Honda Accord stuurt als de beste. De wagen reageert heel direct op stuurwielbewegingen en voorziet daarbij in voldoende gevoel. Honda heeft een reputatie hoog te houden als het om de afstemming van onderstellen gaat en kan daarbij putten uit in de racerij opgedane ervaring. De Accord maakt de hooggespannen verwachtingen helemaal waar. De wagen stuurt immers niet alleen uitstekend, maar laat zich tevens met groot gemak door een curve piloteren. Overhellen doet de wagen nauwelijks en onderstuur steekt alleen bij zeer extreme gedragingen de kop op. De mate waarin is trouwens dermate bescheiden dat deze reactie prima te corrigeren is. De rechtuitstabiliteit van de Accord is eveneens uit de kunst. Toch is de Honda geen opvallend stugge auto geworden. De Accord is comfortabel geveerd en gedempt en heeft dan ook geen moeite met de verwerking van allerhande oneffenheden in het wegdek. Schakelen en remmen zijn in de Accord evenmin aan fundamentele kritiek onderhevige handelingen. Veiligheidsvoorzieningen zijn standaard aanwezig in de vorm van abs, airbags en sidebags. Dure indruk Honda heeft voor de Accord een dashboard ontworpen dat nogal schuin van de voorpassagiers wegloopt. Gecombineerd met de tamelijk hoge zitpositie geeft dat een beetje het gevoel 'op de bok' te zitten. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een zo diep mogelijke zitpositie en de standaard hoogteverstelling van de overigens prima steun biedende bestuurdersstoel voorziet naar mijn smaak dan ook onvoldoende in een lage zit. Een hoekverstelling op de zitting ontbreekt bovendien, waardoor langbenigen tevergeefs naar een perfecte zitpositie speuren. Hoewel het stuurwiel in lengte verstelbaar is, wordt het probleem versterkt doordat de rugleuning niet traploos te verstellen is. Verder valt de hoeveelheid beenruimte zowel voorin als achterin wat tegen. Voor komen de onderdanen al snel in aanraking met de middenconsole, terwijl achterin de knieën in de rugleuning van de voorzetels prikken. De hoeveelheid hoofdruimte daarentegen is dik in orde en de inhoud van de bagageruimte kan de toets der kritiek tamelijk goed doorstaan. Een beladingsvolume van 427 liter is voor deze klasse niet bijzonder royaal, maar wel goed voor een doorsnee positie. Jammer is wel dat het kofferdeksel nog altijd via beugels scharniert. Hydraulische telescopen zijn immers meer van deze tijd. Het dashboard van de Accord kenmerkt zich door drie instrumentunits, die net als in auto's als de Jaguar XJ8 en Lexus GS 300 in diepe, ronde gaten liggen, hetgeen een nogal degelijke en dure indruk maakt. Verder is het dashboard netjes vormgegeven en ingedeeld en laat het zich overzichtelijk bedienen. Enkel het bedieningspaneel van de klimaatregeling zou wel wat aan bedieningsgemak kunnen winnen. Houtinleg De nieuwe Honda Accord is leverbaar vanaf 41.990 gulden en is voor die munten als Accord S uitgemonsterd. De 1,6 liter zestienklepper verzorgt de aandrijving. De Accord S, die overigens tegen 3000 gulden meerprijs ook door de 1,8 liter VTEC-motor aangedreven kan worden, is standaard uitgerust met zaken als twee airbags, abs, centrale portiervergrendeling, getint glas, elektrisch bedienbare voorramen en buitenspiegels, houtinleg in het dashboard, hoofdsteunen voor en achter, twee luidsprekers en nog veel meer. De Accord LS is leverbaar met zowel de 1,6 als de 1,8 en 2,0 liter motoren en voorziet daarbij nog in zaken als elektrisch bedienbare ramen achter, afstandsbediening voor de centrale portiervergrendeling, lendesteunverstelling, houtinleg in de portieren en een mooiere bekledingsstof. De beproefde Accord ES is enkel en alleen in combinatie met de 2,0 liter zestienklepper leverbaar en onder andere standaard uitgerust met lichtmetalen velgen, klimaatregeling, koplampsproeiers, elektrisch bedienbaar schuif/kanteldak, extra interieurverlichting, buitentemperatuurmeter, cruise control, alarminstallatie en een Bose-audiosysteem. Stevig De Honda Accord is onmiskenbaar een begerenswaardige auto. De Europese Japanner vertoont niet alleen uitstekende rijeigenschappen maar is bovendien comfortabel geveerd en stil. De auto leent zich dan ook uitstekend voor lange ritten, terwijl een bochtig traject daarbij niet geschuwd hoeft te worden. De auto steekt standaard netjes in de spullen en is in de hier ten tonele gevoerde ES-uitmonstering zelfs uitzonderlijk royaal uitgerust. Een en ander verklaart ook de prijs, die met 63.490 gulden aan de stevige kant is. Een Accord 2.0i LS is met een prijskaartje van 48.990 dan ook een aantrekkelijker aanbieding, die zonder de weldaad van elektronische klimaatregeling en dergelijke immers niet afdingt op motorische competenties en onderstelkwaliteiten. Al met al is de nieuwe Honda Accord minder doorsnee dan zijn verschijning doet vermoeden. |
Technische gegevens
Motor
Cilinderinhoud: 1997 cc; maximum
vermogen: 108 kW/147 pk bij 6000 tpm; maximumkoppel: 184 Nm bij 4800 tpm; acceleratie 0-100 km/h: 9,9 seconden; topsnelheid: 210 km/h.
Maten
Lengte: 4596 mm; breedte: 1750 mm; hoogte: 1430 mm; wielbasis: 2675 mm; banden: 195/60 R 15; gewicht: 1305 kilogram (motorrijtuigenbelasting: 292 per kwartaal); inhoud bagageruimte: 427 liter; brandstoftank: 65 liter.
Prijs
Honda Accord 2.0i ES 63.490
Positief
+ krachtbron + prestaties + weggedrag + besturing
Minpunten
- binnenruimte - zitpositie
Alternatieven
Opel Vectra 2.0 16v CDX: 64.550
Peugeot 406 2.0 Turbo SV: 59.750
Volkswagen Passat 2.3 VR5: Trendline: 56.830
|