Auto |
Opgestoken duimen voor Audi TTDoor Arno Witvliet De Audi TT is een beeldschone en tegelijkertijd shockerende creatie. De auto ziet er immers zo onthutsend eigenzinnig uit dat verbazing en bewondering om de voorrang strijden. De TT is stomp, stoer en kort. De auto is bovendien onmiskenbaar een Duitser. Koelbloedig en innemend tegelijk. Het ontwerp is extreem vooruitstrevend, maar bevat desalniettemin talloze retrospectieven. Zo staan diverse stijlelementen in de geest van de Bauhaus-architectuur, terwijl de gepolijste aluminium interieurdetails in de racerij hun oorsprong vinden. Het is opmerkelijk dat de definitieve vorm zo dicht bij het in 1995 gepresenteerde prototype staat. Veelal wordt de natuurlijke schoonheid van een prototype onderworpen aan de kritische beschouwing van rekenmeesters en andersoortige zeurpieten, waardoor de productierijpe auto meestentijds minder bekoorlijk is dan het prototype waarvan hij is afgeleid. Zo niet de TT. Het publiek toont massaal zijn waardering voor Audi's moed om deze auto op de markt te brengen. Nooit eerder reed ik een auto die zo veel bewonderende opmerkingen, goedkeurende knikjes en opgestoken duimen wist te bewerkstelligen. De Audi TT is visueel beschouwd dan ook een voltreffer. Tweezitter De bagageruimte is echter verrassend. Een inhoud van 270 liter en een goed bruikbare vorm maken de TT zeer geschikt als vakantiemakker voor twee. Wie de nauwelijks bruikbare achterbank neerklapt, beschikt zelfs voor 540 liter beladingsvolume. Voorwielaandrijving De eerste is ook als voorwielaangedreven versie leverbaar. Sterker nog, vooralsnog is alleen de 180 pk leverende voorwielaangedreven versie beschikbaar. Tobben is het echter geenszins. Het aggregaat levert een maximumkoppel van 235 Nm tussen 1950 en 4700 tpm. Presteren doet het fraaie projectiel dan ook uitstekend. Een snelste tijd van 7,4 seconden voor de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h en een topsnelheid van 228 km/h zijn immers absoluut niet kinderachtig. Hoge prijs De Duitser is met een basisprijs van 82.800 gulden niet voor iedereen weggelegd. Desondanks is de auto dat bedrag dubbel en dwars waard. Zijn kwaliteiten rechtvaardigen een hoge prijs die hem tegelijkertijd exclusief houdt. De standaarduitrusting is bovendien in de lijn der verwachting. Zo is de TT standaard onder meer voorzien van ABS, vier airbags, lichtmetalen velgen, lederen bekleding, automatisch geregelde airconditioning, elektrisch bedienbare ramen en nog veel meer. Meer uitgeven kan natuurlijk ook. De lijst met opties is verleidelijk en bovendien staan 225 pk's in combinatie met Ouattro pas vanaf 99.200 gulden ter uwer beschikking. |