Auto

Opgestoken duimen voor Audi TT

Door Arno Witvliet
De Audi TT blijkt een verbijsterend hoge attentiewaarde te hebben. Verkeersdeelnemers staren de zilveren schicht vol ongeloof aan, alsof het voertuig van een andere planeet afkomstig is. Wegpiraten met meer tegenwoordigheid van geest sporen hun doorsnee middenklassers aan tot gezwinde spoed teneinde hun ogen nog wat langer de kost te kunnen geven.

De Audi TT is een beeldschone en tegelijkertijd shockerende creatie. De auto ziet er immers zo onthutsend eigenzinnig uit dat verbazing en bewondering om de voorrang strijden. De TT is stomp, stoer en kort. De auto is bovendien onmiskenbaar een Duitser. Koelbloedig en innemend tegelijk. Het ontwerp is extreem vooruitstrevend, maar bevat desalniettemin talloze retrospectieven. Zo staan diverse stijlelementen in de geest van de Bauhaus-architectuur, terwijl de gepolijste aluminium interieurdetails in de racerij hun oorsprong vinden.

Het is opmerkelijk dat de definitieve vorm zo dicht bij het in 1995 gepresenteerde prototype staat. Veelal wordt de natuurlijke schoonheid van een prototype onderworpen aan de kritische beschouwing van rekenmeesters en andersoortige zeurpieten, waardoor de productierijpe auto meestentijds minder bekoorlijk is dan het prototype waarvan hij is afgeleid. Zo niet de TT.

Het publiek toont massaal zijn waardering voor Audi's moed om deze auto op de markt te brengen. Nooit eerder reed ik een auto die zo veel bewonderende opmerkingen, goedkeurende knikjes en opgestoken duimen wist te bewerkstelligen. De Audi TT is visueel beschouwd dan ook een voltreffer.

Tweezitter
Aan de netvliezen van de inzittenden is eveneens gedacht. Het interieur is een plaatje, een symbiose van oud van nieuw. Moderne bedieningselementen gaan hand in hand met fraaie aluminium decoraties. Je ziet bovendien uitstekend in de TT. Twee puike en met leer beklede sportstoelen omvatten het lichaam. De zithouding is eveneens perfect. Diep en met voldoende bewegingsvrijheid voor hoofd en benen. Het stuurwiel is, net als de twee sportstoelen, in hoogte en lengte verstelbaar. Voor het achterbankje is daarentegen een figurantenrol weggelegd. Zelfs een baby pruttelt wanneer hij achterin de TT een plekje toebedeeld krijgt.

De bagageruimte is echter verrassend. Een inhoud van 270 liter en een goed bruikbare vorm maken de TT zeer geschikt als vakantiemakker voor twee. Wie de nauwelijks bruikbare achterbank neerklapt, beschikt zelfs voor 540 liter beladingsvolume.

Voorwielaandrijving
De koper van de Audi TT kan kiezen uit twee motoren. Beide tellen vier cilinders met een gezamenlijke inhoud van 1,8 liter. Ze worden geassisteerd door een turbocompressor, de eerste een beetje kleiner dan de tweede, die bovendien aangevuld wordt door twee tussenkoelers. De minst krachtige levert een maximumvermogen van 132 kW/180 pk, terwijl de sterkste maximaal liefst 165 kW/225 pk op de weg brengt. Laatstgenoemde is om begrijpelijke redenen enkel als vierwielaangedreven Quattro leverbaar.

De eerste is ook als voorwielaangedreven versie leverbaar. Sterker nog, vooralsnog is alleen de 180 pk leverende voorwielaangedreven versie beschikbaar. Tobben is het echter geenszins. Het aggregaat levert een maximumkoppel van 235 Nm tussen 1950 en 4700 tpm. Presteren doet het fraaie projectiel dan ook uitstekend. Een snelste tijd van 7,4 seconden voor de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h en een topsnelheid van 228 km/h zijn immers absoluut niet kinderachtig.

Hoge prijs
De Audi TT is geen auto voor watjes. De Duitser stuurt superstrak en laat bij fors wegtrekken flinke aandrijfkrachten in het stuur voelen. Het maakt de auto een tikkeltje nerveus, zodat meer dan normale waakzaamheid te allen tijde geboden is. Het is tegelijkertijd een heerlijke auto om eens lekker over een bochtig traject te laten draven. De wagen ligt als een dijk op de weg, hoewel met het latente venijn in de staart serieus rekening gehouden dient te worden. Desondanks blijft de Audi TT een beschaafde auto. De wagen is niet oncomfortabel hard geveerd en de turbomachine toont zich geciviliseerd.

De Duitser is met een basisprijs van 82.800 gulden niet voor iedereen weggelegd. Desondanks is de auto dat bedrag dubbel en dwars waard. Zijn kwaliteiten rechtvaardigen een hoge prijs die hem tegelijkertijd exclusief houdt. De standaarduitrusting is bovendien in de lijn der verwachting. Zo is de TT standaard onder meer voorzien van ABS, vier airbags, lichtmetalen velgen, lederen bekleding, automatisch geregelde airconditioning, elektrisch bedienbare ramen en nog veel meer. Meer uitgeven kan natuurlijk ook. De lijst met opties is verleidelijk en bovendien staan 225 pk's in combinatie met Ouattro pas vanaf 99.200 gulden ter uwer beschikking.