Volvo S80, modieus en beeldschoonDoor Arno Witvliet Hij was nimmer in beeld. In Volvo's grootste wilde je simpelweg niet gezien worden. Diens hoekige en tijdloze vormen en het weinig dynamische weggedrag konden slechts heren op leeftijd behagen. Je was jong, modieus en vooruitstrevend en reed derhalve geen Volvo. De eerste foto's deden je echter meer dan je ooit voor mogelijk had gehouden. De twijfel sloeg toe. Zo'n Zweed had immers niet de poenerige uitstraling van het trio edelgermanen. Bovendien zou je niet langer aangewezen zijn op die fraaie, maar somtijds nukkige Italianen. Een proefrit trok je over de streep. Je had nooit gedacht eens een Volvo te bezitten. En er nog trots op te zijn ook.
De nieuwe Volvo S80 is een beeldschone creatie. Hoewel de eerste foto's onmiskenbaar respect afdwongen, lieten ze ruimte voor twijfels bestaan. Volvo verdiende weliswaar een compliment voor de moed om met de traditie te breken, maar leek op grond van de vooruitgesnelde afbeeldingen de perfectie niet geheel in de vingers te hebben. Zo leek de neus wel heel erg nadrukkelijk aanwezig te zijn en kon de achterzijde al evenmin onmiddellijk bekoren. Tijdens de introductie deed een driedimensionale beschouwing alle twijfels echter als sneeuw voor de zon verdwijnen. De ontwerpers hebben gewoon een fantastisch werkstuk afgeleverd. De Volvo S80 is een modieuze en karaktervolle verschijning die overtuigend de breuk met de hoekig gestileerde Volvo's van weleer markeert. Veiligheid Volvo zou Volvo niet zijn wanneer op het gebied van veiligheid geen flinke stappen voorwaarts zouden zijn gezet. De Volvo S80 stelt dan ook geenszins teleur. De auto staat bol van de actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen. Standaard is de grootste Volvo vanzelfsprekend voorzien van abs en airbags. Nieuw zijn de zogenaamde Inflatable Curtains. Deze opblaasbare gordijnen behoren tot de standaarduitrusting en reduceren de kans op hoofdverwondingen bij zijdelingse aanrijdingen. In noodgevallen blazen deze gordijnen zich in minder dan 25 milliseconden op. Voorts zijn de voorstoelen voorzien van het Whiplash Protection System (Whips), dat de kans op de gevreesde zweepslag sterk reduceert. Daartoe zijn de stoelen voorzien van twee mechanische delen die de stoel in geval van een aanrijding met de ruggengraat laten meebewegen. Verder is deze Volvo S80 T6 standaard voorzien van Stability en Traction Control (STC). Tegen meerprijs kan de auto echter uitgerust worden met het meer verfijnde Dynamic Stability and Traction Control (DSTC) dat de neiging tot doorslippen dan wel uitbreken effectief weet in te tomen. Slokkie De Volvo S80 T6 is het topmodel van de serie en heeft in die hoedanigheid een onthutsend krachtig aggregaat onder de motorkap. De krachtbron meet een cilinderinhoud van 2,8 liter, telt een zestal cilinders die elk door vier kleppen ademen en levert met behulp van een turbocompressor een maximumvermogen van maar liefst 200 kW/272 pk bij 5400 tpm en een maximumkoppel van 380 Nm bij 2000 tpm. Dat de S80 met een dergelijke krachtpatser als aandrijfbron voor geen kleintje vervaard is, behoeft natuurlijk geen betoog. Een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h en een snelste tijd van 7,2 seconden voor de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h spreken in dit verband heldere taal. Belangrijker is echter de beschaafde wijze waarop de krachtbron zich inspant. Nimmer worden de trommelvliezen onaangenaam verrast door een rauw brullende motor. De zespitter draait in opperste rust zijn rondjes en toont zich derhalve bewust van zijn plaats in het vooronder van een eerst en vooral op comfort gerichte auto. De Volvo S80 is sowieso een weldadig stille auto. Slechts het brede rubber waarmee de enorme lichtmetalen velgen geschoeid zijn, laten zich iets te nadrukkelijk horen. Wellicht vallen deze afrolgeluiden juist op omdat de auto zelf zo stil is. Slechts eenmaal valt de krachtbron uit zijn rol. Bij het tankstation bleek de fraaie Zweed gemiddeld elke 7,1 kilometer een liter euro loodvrij naar binnen geslobberd te hebben. De vijftiger die zijn acht jaar oude Corsa'tje tegelijkertijd aan de slang had gelegd, sloeg onverwacht de spijker op kop. U hebt een mooie auto meneer, maar hij lust zeker wel een slokkie? Hetgeen ik kon beamen. Stabiel Volvo heeft met het verscheiden van de S90 afscheid genomen van aandrijving via de achterwielen. Er zijn voldoende argumenten die dit besluit rechtvaardigen. Zo zijn voorwielaangedreven auto's voor minder ervaren rijders in noodsituaties beter in de hand te houden. Onderstuur is immers gemakkelijker te corrigeren dan overstuur. Verder gaat achterwielaandrijving ten koste van interieurruimte. Volvo heeft zelfs gekozen voor dwarsplaatsing van de motoren. Het is dan ook niet voor niets dat het interieur van de Volvo S80 zo opvallend royaal is. De geblazen zescilinder krachtbron in de S80 T6 is echter dermate krachtig dat de vermeende voordelen in het nadeel van de auto uitpakken. Zo wordt het stuurgevoel in de T6 licht verstoord door de enorme aandrijfkrachten die via de voorwielen op het wegdek gebracht worden. Vooral op nat en slecht wegdek waarop plassen liggen, willen de wielen somtijds even hun grip verliezen. De traction control grijpt dan net even te laat in, waardoor de voorsteven een fractie van een seconde het spoor bijster is. Verder doet de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging naar mijn smaak met iets te veel enthousiasme zijn werk, waardoor de auto voor mooi te licht stuurt. Volvo kan het echter wel. De Volvo S70 stuurt immers bijzonder strak en voorziet tegelijkertijd in een goedgekozen dosis informatie. Voor het overige verdient de S80 niets dan lof. De auto loopt als een Leopard rechtuit en blijft tot op zeer hoge snelheden stabiel. Het onderstel is communicatief en comfortabel tegelijk en draagt bovendien zorg voor een goed en veilig weggedrag. Fantastisch Het interieur van de Volvo S80 is met veel zorg en toewijding ontwikkeld. Zo wordt het lichaam uitstekend verzorgd door een uitmuntend zittende en perfect verstelbare stoel. Volvo heeft wat stoelen betreft een reputatie hoog te houden en doet met de S80 zijn naam eer aan. Ruimte is er plenty aan boord. Hoofd en benen genieten een royale hoeveelheid bewegingsruimte. Het dashboard is al even zorgvuldig uitgedokterd. Het geheel is zeer overzichtelijk ingedeeld en laat zich ondanks een veelheid aan functies goed bedienen. Vooral de regeleenheid voor de bediening van de airconditioning en de ventilatiestromen munt uit in eenvoud en doelmatigheid. Volvo heeft fantastisch werk geleverd. Het interieur is hoegenaamd niet voor verbetering vatbaar. Oké, de bedieningstoetsen in het stuurwiel zijn des avonds niet verlicht. En de displays zouden overdag wat beter afleesbaar mogen zijn. Dat zijn dan ook echt de enige minpuntjes. Bekoring De Volvo S80 is een schot in de roos. De modieus gestileerde Zweed kan zich namelijk niet alleen meten met leden van de gevestigde orde als de Audi A6 en de BMW 5-serie, maar zet de concurrentie tegelijkertijd op haar nummer door een alleszins sympathieke prijsstelling. De vijfcilinder versies van de S80, die vanaf volgend jaar februari op de weg verschijnen, worden immers voor onder de 80 mille aangeboden. De Volvo S80 T6 is met een aanschafprijs van 112.193 echter behoorlijk stevig geprijsd en zal dan ook niet als meest verkochte variant geschiedenis gaan schrijven. Temeer niet omdat het standaard uitrustingsniveau met uitzondering van een lederen stuurwiel, traction control, lichtmetalen velgen en een automatische transmissie niet verschilt met die van de vijfcilinder uitvoeringen. Standaard is de auto voorzien van het eerder gememoreerde pakket veiligheidsvoorzieningen, maar tevens van een aangename hoeveelheid luxe uitrustingselementen. Jammergenoeg dienen er voor items als airconditioning, cruise control en lederen bekleding extra munten te worden afgetikt. Je kunt weliswaar zonder, maar het automobiele leven wint onmiskenbaar aan bekoring wanneer deze voorzieningen worden meegeleverd. Al met al is er maar weinig mis met dit nieuwe topmodel. Volvo heeft simpelweg een prachtige wagen op de weg gezet. Eentje waar je met recht trots op kunt zijn. |