Auto

Subaru Forester met turbo

Arno Witvliet
Subaru is wellicht de meest onderschatte producent van automobielen. De eigenzinnige Japanse autofabrikant houdt zich sinds jaar en dag onledig met de vervaardiging van vierwielaangedreven personenwagens en zweert daarbij nog altijd trouw aan de boxermotor. De vorig jaar geïntroduceerde Forester trok Subaru voorgoed uit de marge en zette het merk stevig in de markt. Binnenkort wordt deze plezierige knaap leverbaar met een heuse turbomotor.

Subaru probeert in Nederland al jaren vaste voet aan de grond te krijgen. Lange tijd slaagde de importeur er echter niet in om van het merk hier te lande echt een succes te maken. De kleine verkoopaantallen maakten het dan ook niet echt mogelijk een solide en professioneel dealernetwerk op poten te zetten. De verkoop van het 'sterrenmerk' werd behartigd door ondernemingen die Subaru 'erbij deden' dan wel kleine universele autobedrijven met dealerschapambities. Het merk verdient echter beter. Subaru maakt immers uitstekende auto's. Vooral de straatversie van het rallykanon Impreza GT Turbo is een inspirerende combinatie van kracht en potentieel, die niet alleen geschikt is voor alledaags gebruik, maar door haar vriendelijke prijsstelling tevens binnen het bereik bleef van minder kapitaalkrachtigen.

De komst van de Forester gaf het merk een enorme zet in de goede richting. In het segment van de Sport Utility Vehicles (SUV) werd het zelfs marktleider. Verder besloot Subaru onlangs om al haar modellen met uitzondering van haar kleintje Vivio standaard van all wheel drive (AWD) te voorzien.

Combinatie
De Subaru Forester is een markante verschijning. De auto houdt volgens Subaru min of meer het midden tussen een conventionele stationwagen en Sport Utility Vehicle. Hij is immers lager dan auto's als de Honda CR-V en de Toyota Funcruiser, die wel als echte SUV's in de markt zijn gezet. De Forester deelt met deze auto's voordelen als trekkerscapaciteiten, een stoer uiterlijk en vierwielaandrijving, maar ligt qua weggedrag dichter bij de stationwagen. Deze uitgebalanceerde combinatie bleef niet onopgemerkt en legde Subaru geen windeieren.

Tot op heden is de Forester enkel leverbaar met een 2,0 liter viercilinder zestienkleps boxermotor, die een maximumvermogen levert van 92 kW/125 pk. Half december maakt de Forester S-Turbo echter bij de dealer zijn opwachting. De 2,0 liter krachtbron levert dankzij de effectieve assistentie van een turbocompressor dan ineens een maximumvermogen van 125 kW/170 pk bij 5600 tpm en een maximumkoppel van 240 Nm bij 3200 tpm.

Het wekt dan ook geen verbazing dat de Forester S-Turbo tot het leveren van uitstekende prestaties aangezet kan worden. Zo speert de handgeschakelde versie in 8,4 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h en geeft de auto pas bij 198 km/h de pijp aan Maarten. De versie met viertraps automaat toont zich met achtereenvolgens 9,3 seconden en 189 km/h een tikkeltje minder enthousiast.

Hoger zwaartepunt
De Subaru Forester is een plezierige auto. De krachtbron reageert gretig op neerwaartse gaspedaalbewegingen en begeleidt zijn inspanningen met een karakteristiek geluid. Een minpuntje van de beproefde handgeschakelde versie is het wat bokkige gedrag tijdens filerijden. Voor het overige is de nieuwe krachtbron zonder meer een welkome aanwinst.

Rijden doet de Forester prima. De stoere Japanner is behoorlijk comfortabel en toont zich op het asfalt zelfverzekerd en stabiel. De auto stuurt goed en laat een prima bochtgedrag zien, al heeft hij door zijn hogere zwaartepunt eerder dan een stationwagen de neiging om over vier wielen weg te schuiven. Een en ander is echter goed gemarkeerd, zodat van venijn in dit verband geen sprake is.

Het interieur van de Forester kan de toets der kritiek eveneens goed doorstaan. De voorstoelen zijn stevig en goed vormgegeven en er is voorin voldoende ruimte voor hoofd en benen. Achterin steekt het aanbod van ruimte niet boven het gemiddelde uit. De bagageruimte meet een inhoud van 409 liter en kan door het neerklappen van de achterbank desgewenst uitgebreid worden tot 1528 liter.

Sympathiek geprijsd
De prijsstelling van de Forester S-Turbo AWD is ronduit sympathiek. De prijslijst opent met een bedrag van 56.995 gulden voor de handgeschakelde versie. Standaard is de auto dan onder meer voorzien van abs, twee airbags, lichtmetalen velgen, luidsprekers voor en achter, lederen stuurwiel, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, hoofdsteunen voor en achter, middenarmsteunen voor en achter, mistlampen en centrale portiervergrendeling met afstandsbediening.

Wie de Forester S-Turbo met viertraps automatische transmissie bestelt, ontvangt na betaling van 69.995 gulden een auto voorzien van lederen bekleding, airconditioning, sidebags, cruise control, winterpakket en elektrisch bedienbaar schuif/kanteldak. Subaru associeert schakelgemak kennelijk met luxe, zodat de vreugde van het pientere pookje helaas wel erg duur betaald moet worden.