Auto

New Beetle, het zusje van
een meer alledaagse meid

Arno Witvliet
De kersverse New Beetle is geen volkswagen zoals de Kever dat ooit was. De hoge prijsstelling houdt de wagen buiten het bereik van de grote massa. De New Beetle is een auto voor mensen die hun gevoel financieel de ruimte kunnen geven. De New Beetle als statussymbool. Wie had tien jaar geleden kunnen bevroeden dat een Volkswagen ooit als zodanig geschiedenis zou schrijven?

De kersverse Volkswagen New Beetle is als creatie volledig geslaagd. Het publiek herkent de auto onmiddellijk als de onverwachte voortzetting van de Kever. Als imagebuilder is de auto een schot in de roos. In toenemende mate grijpen autofabrikanten terug naar het merkverleden teneinde hun nieuwste creaties met opmerkelijke retrospectieven in een traditie te plaatsen. Alfa Romeo en Jaguar zijn daarvan goede voorbeelden. Volkswagen ging echter verder en blies de tot legende uitgegroeide Kever nieuw leven in. Succes was vrijwel verzekerd. Dankzij de enorme verkoopsuccessen van de Kever in het niet al te verre verleden, koestert een niet onaanzienlijk deel van de mensheid dierbare herinneringen aan dit nostalgische vervoermiddel. Volkswagen besloot echter dat de auto niet opnieuw tot een massaproduct mocht uitgroeien. Het concern houdt met een uitgekiende prijspolitiek de wagen buiten het bereik van de grote massa. De New Beetle is nuchter beschouwd dan ook simpelweg te duur. De auto is immers gebaseerd op de Volkswagen Golf en wordt bovendien geproduceerd in lagelonenland Mexico. Een nadere bestudering van het uitrustingsniveau van zowel de Golf als de New Beetle levert evenmin een voorsprong voor laatstgenoemde op. De New Beetle is echter wel pakweg 10 mille duurder dan een vergelijkbaar uitgeruste en gemotoriseerde Golf.

Motorenprogramma
De Volkswagen New Beetle is vooralsnog leverbaar met twee aandrijfbronnen. De eerste telt vier cilinders met een gezamelijke inhoud van 2,0 liter en levert een maximumvermogen van 85 kW/115 pk. De tweede prefereert in tegenstelling tot de eerste dieselolie boven benzine. Deze 1,9 liter viercilinder direct ingespoten zelfontsteker levert met behulp van een turbocompressor een maximumvermogen van 66 kW/90 pk. Volgend jaar wordt het motorenprogramma van de New Beetle uitgebreid met de komst van een tweetal nieuwkomers. Vaststaat in ieder geval dat de benzinegestookte 110 kW/150 pk leverende 2,3 liter vijfcilinder uit de Volkswagens Golf, Bora en Passat daarbij zal zijn.

De 2,0 liter benzinemotor, die in strijd met de historie voorin is gehuisvest, is de aangewezen krachtbron voor de New Beetle. Hij toont voldoende beschaving en verschaft de New Beetle een heel fatsoenlijk prestatiepotentieel. De 1,9 liter TDI-motor daarentegen is weliswaar een heel aangename machine, maar hoort simpelweg niet in de New Beetle thuis. Kopers hebben met hun hart immers tien groene flappen neergeteld en behoren zich dan ook niet te bekommeren over iets rationeels als brandstofverbruik.

Gebogen hoofd
Het interieur is net als de buitenzijde een moderne interpretatie van het verleden. Vooral het dashboard is heel erg Kever en de kenner ontwaart talloze retrospectieven. Tot en met het bloemenvaasje naast het stuurwiel toe. Zitten is geen probleem. Althans, voorin niet. Achterin is het ronduit tobben. Uw 1,93 meter lange verslaggever kan met opgetrokken knieën en gebogen hoofd een plaatsje vinden. De bagageruimte maakt eveneens korte metten met kampeerillusies. Met een inhoud van 209 liter ben je veel te snel volgeladen.

De New Beetle steekt verder fatsoenlijk in de standaardspulletjes, hoewel van uitbundigheid in dit verband geen sprake is. Zo zijn de exact 50 mille kostende New Beetle 2.0 en de New Beetle 1.9 TDI, die voor 52.150 gulden in de prijslijst staat, standaard onder andere voorzien van abs, airbags, sidebags, elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels, getint glas en centrale portiervergrendeling. Voor zaken als airconditioning en elektrisch bedienbare ramen moeten echter extra munten op tafel komen.

De New Beetle rijdt goed. Het onderstel toont zich comfortabel en verschaft een goed weggedrag. De gelijkenis met de Golf is treffend. De woordvoerder van het Volkswagen-concern, dr. Klaus Kocks, zei het tijdens de persconferentie als volgt: „De New Beetle is geen dochter van de Kever, maar een zusje van de Golf”. De man sloeg daarmee de spijker op de kop. De New Beetle is inderdaad het aantrekkelijke zusje van een meer alledaagse meid.