Auto

Trainingscentrum loodst veilig langs „diep ravijn”

Slipcursus onmisbaar
voor automobilist

W. G. Hulsman
„Niet naar de motorkap kijken, maar ver weg, naar het einde van de slipbaan, en dan proberen snel tegen te sturen en rechtdoor blijven rijden”. Als instructeur een cursist naar de andere kant praten gaat wel, maar als cursist de auto zonder spin over de baan sturen, vraagt om razendsnel handelen. „In een fractie van een seconde moet je reageren”.

De Flevopolder beschikt sinds kort over het „modernste” centrum voor rijvaardigheid van West-Europa: het ANWB Test- en Trainingscentrum Lelystad (ATTL). Een van de instructeurs op de slipschool is Jos Krechting. Hij ontvangt de cursisten 's morgens en start met het theoretische gedeelte van de Grip & Sliptraining. Krechting geeft instructies over zithouding, belading, stuur- en remtechniek en soorten slip. „Alles draait daarbij om verkeersveiligheid”, want daar kan volgens hem nog veel aan verbeterd worden: „Verjaardagsdeskundigen weten altijd precies hoe het rijden moet, maar op het moment dat het misgaat, doen zij nu juist allerlei dingen die ze niet moeten doen”.

Te veel automobilisten raken volgens de instructeur tijdens moeilijke situaties in paniek. Daaraan wil Krechting wat doen, „want paniek ontstaat door gebrek aan kennis. Wij proberen door trainingen het kennisniveau omhoog te brengen en zo de paniek in noodsituaties te verminderen”.

Remmen belangrijker
In één dag probeert de “rijtechnisch adviseur” het rijgedrag zoveel mogelijk te veranderen. „Cursisten komen hier soms binnen met de gedachte van: dat doen we wel even. Een mens wil altijd tot het uiterste gaan, maar vaak is er geen weg meer terug als het misgaat. Het is toch kenmerkend dat in autohandleidingen altijd staat in hoeveel seconden een auto van 0 naar 100 kilometer per uur kan komen, maar nooit in hoeveel tijd van 100 naar 0 kilometer per uur. Gasgeven kan iedereen perfect. Remmen is vaak veel belangrijker, zeker in noodsituaties, maar daar weten bestuurders over het algemeen veel minder goed mee om te gaan”, aldus de instructeur.

Hjj probeert in een dag een stuk bewustwording te kweken over de gevaarlijke verkeerssituaties die door het weer kunnen ontstaan. Veel cursisten gaan volgens hem inderdaad anders naar huis dan dat ze komen.

Krechting noemt de cursus onmisbaar. „Als je het aantal verkeersslachtoffers ziet en weet hoeveel auto's onnodig in elkaar worden gedrukt, zeg ik: Elke automobilist zou na het halen van het rijbewijs een antislipcursus moeten volgen. Ze leren dan meer rekening te houden met andere weersomstandigheden. Deze cursus werkt preventief. Dan hebben we wat bereikt”.

Kever
Na een morgen theorie en de lunch, wachten buiten een Volkswagen Golf en Passat op de cursisten. Bij de garage staat ook een aantal spiksplinternieuwe Beetles, de moderne uitvoering van de Kever. Die zijn alleen in gebruik bij de relaties van autodealer Pon, een medefinancier van de antislipschool.

De cursuswagens hebben verder geen bijzondere uitrusting. Ze zijn wel allemaal standaard voorzien van airbags. De wat ervarener cursisten stappen in de kortere Golf, de anderen nemen de Passat.

Instructeur Claudio Blok begeleidt vanmiddag het 'echte' werk: „We starten met de slipbaan. Trek op tot zo'n 35 kilometer per uur. Vlak voor de baan ligt een beweegbare plaat, die op het moment dat de achterwielen daarover rijden een beweging naar rechts of links maakt. Daardoor raakt de auto in een slip. Reageer dan zo snel mogelijk, stuur snel in de tegengestelde richting en probeer de watermuren te ontwijken”.

De eerste keer lukt het niet uit de slip te blijven. De tweede keer gaat het goed, maar de derde rit eindigt weer in een spin. Claudio kan de slipsimulator namelijk instellen op stand 0 tot 8. „Voor mij is het juist de sport als er zeer ervaren rijders komen, die toch nog in een slip te krijgen”, bekent hij. Meestal lukt hem dat.

Ravijn
De tweede oefenbaan heeft een helling van 8 procent met direct na de afdaling een haarspeldbocht. „Denk je in dat achter die bocht een ravijn van 100 meter diep ligt”, waarschuwt Claudio Blok. Cursisten leren hier remmen op een spiegelgladde helling en hoe ze een scherpe bocht moeten doorkomen die veel weg heeft van een ijsbaan. „Probeer pompend te remmen en draai dan langzaam de bocht in”, luidt de instructie.

Het volgende lesonderdeel vormt de remoefening. Met een snelheid van 40 kilometer per uur de gladde baan op en dan proberen remmend de muren te ontwijken. Gelukkig zijn ze van water en niet van steen.

Achter deze baan, die ook geschikt is voor vrachtwagens, ligt een aquaplaneerbak. Daarin kan een laag van 3 tot 30 millimeter water worden gezet. Cursisten kunnen zo oefenen wat ze moeten doen als de auto stuurloos wordt door het waterfilmpje dat tussen de weg en de banden ontstaat. „Sturen is dan belangrijker dan remmen”, waarschuwt Claudio Blok.

Het laatste onderdeel van de training wordt op de natte cirkelbaan gereden. Cursisten kunnen daar oefenen met het over- en ondersturen.

Handrem aantrekken
Het idee voor het nieuwe trainingscentrum ontstond in 1992, 1993, vertelt Matthieu Maas, hoofd van het trainingscentrum. „We dachten toen: We zouden een multifunctioneel trainingscentrum voor rijvaardigheden moeten hebben. Zodat we van het laagste tot het hoogste niveau training kunnen geven. Nu we naast het Politie Verkeersinstituut (PVI) zitten is dat helemaal ideaal”.

Bij dat instituut ligt een van de rijopleidingscircuits van de politie. De ANWB en het PVI werken nauw samen en kunnen na overleg elkaars banen gebruiken. De ANWB-baan voldoet aan de hoogste eisen. Maas: „We zijn eerst in het buitenland gaan kijken. Wat betreft techniek liepen de buren op Nederland voor. Nu zijn wij de modernste, voorzover we weten”.

De baan is ook een hele verbetering ten opzichte van de oudere testbanen. „Daar wordt bijvoorbeeld nog met zeep gewerkt, maar dan hangt de gladheid af van de hoeveelheid zeep die de instructeur over de baan gooit. Op het moment dat er geslipt moet worden, moet de instructeur daar plotseling aan de handrem trekken”.

Caravan
De ANWB biedt naast de basiscursus ook andere programma's aan, zoals terreinrijden, slalom-oefeningen, “Ken-uw-auto” en manoeuvreren-met-de-caravan. „In de toekomst willen we ook de mogelijkheid bieden om met eigen auto de slipbaan op te gaan. Elke auto is immers anders: lang of kort, hard of zacht geveerd. Straks kunnen mensen in hun eigen auto, die ze het beste kennen, voelen wat er in een slip gebeurt”.

Het ANWB Test & Trainingscentrum ligt vlak bij vliegveld Lelystad. ANWB-leden betalen voor de basiscursus Slip & Grip ƒ 299, niet-leden ƒ 349. Inlichtingen: 070-3146468.