Auto

Snelheidscontroles
De verkeerspolitie van het Korps Landelijke Politiediensten controleert van 9 tot 15 november op snelheid op de A2 Amsterdam–Utrecht–Eindhoven vice versa, de A9 Alkmaar–Diemen v.v. en de A10 ringweg Amsterdam. Evenals op:

Maandag 9 november
A1 t.h.v. Barneveld (wegwerkvak)
A28 t.h.v. Zuidlaren
N65 t.h.v. Oisterwijk

Dinsdag 10 november
A1 t.h.v. Barneveld (wegwerkvak)
A7 t.h.v. Wunseradeel
A12 t.h.v. Harmelen
N65 t.h.v. Vught

Woensdag 11 november
A1 t.h.v. Barneveld (wegwerkvak)
A1 t.h.v. Bathmen
A29 t.h.v. Binnenmaas

Donderdag 12 november
A1 t.h.v. Naarden
A12 t.h.v. Duiven
A28 t.h.v. Oldebroek

Vrijdag 13 november
A50 t.h.v. Valburg

Zaterdag 14 november
A1 t.h.v. Eemnes
A50 t.h.v. Apeldoorn

Autodromes
Een Duitse projectontwikkelaar en een Nederlandse makelaar werken aan de realisering van een keten van “autodromes” in Nederland, grote panden waarin circa twintig autobedrijven hun showroom hebben. Vooralsnog zijn er geen werkplaatsen bij gepland. De realisering in Amsterdan en Groningen is in een vergevorderd stadium. PriceWaterhouseCoopers onderzoekt op dit moment of het idee levensvatbaar is.

Voet-airbag
Siemens-onderneming PARS heeft een voet-airbag gepatenteerd. Het product, dat binnen twee jaar in serie kan worden ingebouwd, is geïntegreerd in de bodemmat en springt met een reactietijd van bijna tien milliseconden tevoorschijn in de vorm van een kussen. Het drukt de ruimte onder de pedalen (en enkele centimeters daarvoor) op, maar blijft zo plat dat het niet binnen het bereik van de pedalen komt. Omdat een voet aan de voorzijde niet mag worden afgeremd, wordt de stabilisatie bereikt via de hiel. Na het opblazen wordt eerst de linkervoet via de hiel weggedrukt van de gevaarlijke zone. Vrijwel op hetzelfde moment wordt de rechtervoet bij de hiel opgetild en eveneens in het kussen gestabiliseerd. Op deze manier kunnen de voeten niet meer tegen de pedalen slaan of ertussen klem komen. Diverse autofabrikanten hebben al interesse getoond.

Gebruikte onderdelen
Mercedes-Benz geeft als eerste importeur een officiële status aan gebruikte onderdelen. Met autodemontagebedrijf Vandenbrand in Uden is de organisatie voor haar dealers een samenwerking aangegaan voor het leveren van gebruikte delen voor reparatie. Het betreft alleen gebruikte onderdelen van zeven jaar en ouder. Het doel is rijders van het oude wagenpark bij de dealer te houden.

Diesels en roet
Diesels zijn minder vervuilend geworden. Uit roetmetingen blijkt dat bij driekwart van de onderzochte auto's de zogenaamde k-waarde is gedaald. Minister Netelenbos van verkeer vindt de uitstoot echter nog steeds te hoog en ziet dan ook geen reden om de huidige afkeurnorm te veranderen. Wel heeft de bewindsvrouw ingestemd met het verzoek van de Rijksdienst voor het Wegverkeer en de autobranche om het afkeurcriterium per 1 januari 1999 definitief vast te stellen op de al gehanteerde k-waarden.

Snelheidskasten
Wetenschappers hebben aangetoond dat met een relatief geringe daling van de maximumsnelheid de kans op een ongeval sterk afneemt. De overheid gooit dan ook alle middelen in de strijd. De meeste automobilisten hebben al kennisgemaakt met de snelheidssignaleringskast. Bij gemeentegrenzen en gevaarlijke punten laten deze apparaten weten dat de maximumsnelheid wordt overschreden. De apparatuur vormt echter geen alternatief voor surveillerende agenten. Zonder voorlichting, radarcontroles en politietoezicht is het effect van snelheidssignaleringssystemen te verwaarlozen. De kasten controleren slechts de snelheid en laten ander onveilig weggedrag, zoals een roekeloze rijstijl, buiten beschouwing. Aan het gebruik van de snelheidskasten zijn ook nadelen verbonden. Sommige automobilisten maken er een spelletje van het “U rijdt te snel”-bord aan en uit te laten flitsen.

VVN-krul
Bovag en Veilig Verkeer Nederland stoppen eind dit jaar met de vrijwillige VVN veiligheids- en milieu-inspecties (de VVN-krul). Het aantal inspecties is de afgelopen jaren sterk gedaald, mede door de apk en de verder afnemende onderhoudsbehoefte van auto's. Uit consumentenonderzoek kwam naar voren dat het vertrouwen in de apk-keuring bij het publiek groot is, terwijl de VVN-inspectie vrij onbekend is. De advisering was altijd een sterk punt bij de VVN-inspectie. Nu echter de apk uitgebreid zal worden met een adviescomponent, lijkt de VVN-krul overbodig.

Spitsgidsen
Zogenaamde “spitsgidsen” moeten een bijdrage gaan leveren aan adequate verkeersinformatie op de radio. Het Traffic Information Centre (TIC) in Utrecht, dat deze informatie sinds kort verzorgt, wil een landelijk netwerk van tipgevers opbouwen. Een spitsgids is een particuliere weggebruiker die dagelijks een vaste snelwegroute rijdt en het TIC per telefoon op de hoogte kan brengen van stremmingen. Van de 2500 kilometer autosnelweg in Nederland is slechts 800 kilometer voorzien van meetlussen in het wegdek en automatische snelheidsadviesborden boven de weg. Die trajecten kan het TIC via de computer “online” aflezen. Als commerciële aanbieder wil het centrum naar eigen zeggen de beste en meest complete informatie aanbieden. De A325 tussen Arnhem en Nijmegen is voor het TIC nog een blinde vlek. Op termijn zoekt men ook spitsgidsen voor minder filegevoelige snelwegen, zoals de A18 tussen Varsseveld en Babberich, de A348 tussen Doesburg en Arnhem en de A73 tussen Nijmegen en Venlo.

Wegwerkers
Wegwerkers op gemeentelijke en provinciale wegen krijgen per 1 januari betere bescherming. In de bebouwde kom wordt langs wegvakken waar wordt gewerkt een maximumsnelheid van 30 km per uur van kracht. Daarbuiten mag 50 km per uur gereden worden of, als dat verantwoord is, 70 of 80 km per uur. Waarschuwingsborden krijgen een uniform karakter. Overal komen gele borden met zwarte tekst, zoals die nu bij werkzaamheden op autosnelwegen al worden gebruikt. Voor wegwerkers op de nationale wegen gelden overigens aparte regelingen. Speciale aandacht is er voor (brom)fietsers en voetgangers, die bij wegwerkzaamheden extra risico's lopen. In het nieuwe beleid moeten deze weggebruikers alleen worden omgeleid als de alternatieve route veilig is. Omleiding van het openbaar vervoer wordt ook afgeraden, omdat er dan grote vertragingen in verkeersstromen kunnen optreden.