Een plezierige langeafstandsloperToen de Passat zo'n twee jaar geleden zijn internationale debuut beleefde, werd de vijfcilinderversie reeds aangekondigd en vervolgens in de prijslijsten opgenomen. Voor het oorspronkelijk vermelde bedrag is er echter nimmer een Passat VR5 in ons land afgeleverd. Inmiddels zijn de eerste exemplaren van een Nederlands kenteken voorzien. Geduld wordt beloond, zo bleek na een kennismaking.
De internationale persintroductie van de Volkswagen Passat in Dresden, inmiddels zo'n twee jaar geleden, was geen bijster groot succes. De stad bleek op dat moment een ingrijpende verbouwing te ondergaan, hetgeen een verlammende uitwerking op de verkeersstroom had, zo mochten honderden journalisten vanuit de bestuurdersstoel van Volkswagens nieuwe topmodel ervaren. Bovendien bleken de meest aansprekende versies, de Passat VR5 en V6 Syncro, niet voor een nadere kennismaking in Dresden aanwezig te zijn. Volkswagen beloofde echter ten spoedigste deze versies op de markt te brengen. Desondanks liet zeker de Passat VR5 lang op zich wachten. Zo lang zelfs dat de Nederlandse importeur ten langen leste besloot alsnog de nagenoeg identiek presterende Passat 1.8 T in het leveringsprogramma op te nemen teneinde door de lange levertijd geïrriteerde klanten tegemoet te komen. Weinig gerucht De Passat VR5 is zonder meer de moeite van het wachten waard geweest. De krachtbron kenmerkt zich door vijf cilinders met een gezamenlijke inhoud van 2,3 liter. De VR5-motor is echter afgeleid van Volkswagens VR6-motor, die onder meer leverbaar was in de derde generatie van de Golf. Vanwege de beperkte ruimte onder diens motorkap maakte Volkswagen de hoek tussen de cilinderrijen zo klein dat er met één cilinderkop kon worden volstaan. De amputatie van de zesde zuiger leek eenvoudiger dan het was. Volkswagen had meer dan een jaar nodig om deze vermeend simpele operatie tot een goed einde te brengen. De VR5 levert een maximumvermogen van 110 kW/150 pk bij 6000 tpm en een maximumkoppel van 205 Nm bij 3200 tpm. Een en ander staat garant voor een acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/h in 9,1 seconden en een topsnelheid van 220 km/h. De Passat is dan ook zeker geen langzame knaap maar voelt daarentegen niet extreem gretig aan. De krachtbron pakt vanaf lage toerentallen echter mooi regelmatig op en kenmerkt zich door een fraaie loop. Daarbij toont de VR5 zich uitermate terughoudend in het verspreiden van gerucht. Slechts bij voluit accelereren reageert de vijfcilinder nadrukkelijk geïrriteerd op deze tuchtiging. De Passat VR5 is sowieso een stille auto die zich mede daardoor opvallend comfortabel toont. De fraaie en goed schakelende automatische vijftraps transmissie met tiptronic, waarbij de bestuurder desgewenst zelf het schakelmoment kan bepalen, harmonieert derhalve bijzonder goed met het karakter van de vijfcilinder krachtbron. De keerzijde van de medaille is echter de stevige meerprijs van 6075 gulden, die Volkswagen voor dit elektronisch gemak in rekening brengt. Verbruik Verder geldt de stevige brandstofconsumptie als een andere dissonant in een verder evenwichtig geheel. Gemiddeld verbruikte de Passat VR5 Tiptronic een liter euroloodvrij per 8,7 verreden kilometers. De handgeschakelde versie moet echter 1 op 10 kunnen halen. De Passat 2.3 VR5 is als sedan leverbaar vanaf 54.540 gulden. Een Variant vergt een meerprijs van 2700 piek. Dat zijn zeker geen kinderachtige prijzen die de wagen echter dubbel en dwars waard is. De Passat zet op de onderdelen ruimte en afwerking in deze klasse nog altijd de toon. Verder is de auto simpelweg een buitengewoon plezierige langeafstandsloper die met de fraai snorrende vijfcilinder onder de kap motorisch niets tekortkomt. De standaarduitrusting geeft al evenmin reden tot klagen. Zo is de Passat tegenwoordig zonder meerprijs voorzien van ABS, twee airbags, sidebags, hoofdsteunen voor en achter, centrale portiervergrendeling, elektrisch bedienbare voorportierruiten, mistlampen voor en achter, cruise control en nog een aantal nuttige dan wel aangename zaken. Desondanks biedt de lijst met opties als vanouds nog voldoende mogelijkheden om de Passat voor een flink aantal groene flappen verder op de individuele wensen en mogelijkheden af te stemmen. |