BugattiBugatti, het verloren gewaande prestigieuze Italiaanse merk, is sinds kort eigendom van Volkswagen. Italdesign presenteerde tijdens de onlangs gehouden Parijse autotentoonstelling Mondial de l'Automobile de Bugatti EB 118. Dit studiemodel werd in opdracht van het Duitse concern ontwikkeld. Door de jaren heen zijn er diverse pogingen ondernomen om Bugatti te reanimeren, maar tot dusver zonder levensvatbaar resultaat. Het is dan ook zeer de vraag of Volkswagen Bugatti in oude luister zal kunnen herstellen. Aan financiële middelen zal een eventuele mislukking niet liggen. Het is echter zeer de vraag of het puissant rijke deel van de mensheid zit te wachten op een opleving van Bugatti. De EB 118 heeft op papier genoeg in zijn mars om de belangstelling van zelfs de meest verwende miljonair te kunnen wekken. Nooit eerder in de geschiedenis werd een personenwagen immers aangedreven door een 18-cilindermotor. Dit machtige aggregaat meet een cilinderinhoud van 6,3 liter en levert een maximumvermogen van 408 kW/555 pk en een maximumkoppel van 650 Nm. Verder heeft de wagen een aluminium space frame-carrosserie en worden de aandrijfkrachten permanent over de vier wielen verdeeld. Het spreekt voor zich dat het prijskaartje een exorbitant hoog bedrag zal vermelden, mocht de EB 118 ooit het productiestadium halen. En of de wagen dan een succes wordt, valt nog te bezien. Bugatti heeft het economische tij niet mee. En bovendien de historie tegen.
|