Auto |
Lancia k trekt als een beerArno Witvliet Goedkoop is de Lancia k, vernoemd naar een klinker uit het Griekse alfabet en derhalve als kappa aan te duiden, nooit geweest. De minst expensieve k koste ten tijde van zijn introductie al zestig mille. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de Italiaan geen afzetkraker is geworden. De Nederlandse consument toont zich met name in het duurdere segment opvallend conservatief en is van nature geneigd zijn munten neer te tellen voor een wagen uit de edele Duitse dan wel Zweedse stallen. De aanschaf van een Italiaans topmodel wordt veelal zelfs niet in overweging genomen. De vraag is echter of deze wagens terecht buitengesloten worden. De aanschafprijs is op z'n minst concurrerend te noemen en gebrek aan onderscheidend vermogen kan de Lancia k dan wel de Alfa Romeo's 164 en diens opvolger 166 niet ontzegd worden. Een negatief kwaliteitsimago als erfenis uit de jaren tachtig lijkt de wagens echter nog steeds parten te spelen. De hoge afschrijving is in dit verband veelzeggend. De Lancia k is heden ten dage echter een bijzonder aantrekkelijke auto. De minst dure versie is met een aanschafprijs van 66.950 gulden weliswaar zeven mille duurder dan de basisversie zo'n vier jaar geleden was, maar de standaarduitrusting is inmiddels flink uitgebreid. Zo levert Lancia de k enkel nog in LS-uitmonstering, hetgeen betekent dat de auto onder andere standaard voorzien is van zaken als ABS, airbags, automatisch geregelde airconditioning, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels, lichtmetalen velgen, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, zes speakers, lederen stuurwielrand en oprolbare zonneschermen achter. Verder heeft Lancia de k optisch netjes bijgeschaafd. Zo zijn de strips in de bumpers tegenwoordig in kleur uitgevoerd. Van binnen kenmerkt de nieuwe editie zich door een nieuw type stuurwiel en glanzend gepolijst walnotenhout op het dashboard. Gaspedaaldiscipline De diesel kenmerkt zich door toepassing van moderne inzichten en maakt gebruik van de zogenaamde common rail-techniek. De 2.4 JTD levert een maximum vermogen van 136 pk en verricht eveneens uitstekende diensten in het vooronder van de Alfa Romeo's 156 en 166. Op de prestaties is maar weinig af te dingen. De k 2.4 JTD sprint in 10 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en geeft pas bij 202 km/h de pijp aan Maarten. Het maximum koppel van 310 Nm bij slechts 2000 tpm spreekt eveneens duidelijke taal. De Italiaan trekt als een beer, die weliswaar pas vanaf pakweg 1500 tpm echt bij de pinken is. Daarna barst het geweld ook in alle hevigheid los, zozeer zelfs dat een zekere mate van behoedzaamheid op zijn plaats is. Wanneer het wegdek nat is en het asfalt een bocht maakt dan dient de bestuurder over voldoende gaspedaaldiscipline te beschikken teneinde abrupte schuivers te vermijden. Zitcomfort De Lancia k 2.4 JTD LS is met een aanschafprijs van 75.450 gulden zeker niet goedkoop, maar in het licht van de concurrentie alleszins billijk geprijsd. Wie dringend behoefte heeft aan extra beladingsvolume dient 6000 piek door te sparen. Voor 81.450 gulden kan immers de k SW 2.4 JTD LS in eigendom verworven worden. Inderdaad, SW staat voor stationwagon. |