Auto

Niet in een hokje te plaatsen

Vrijdag 18 september. Een paginagrote advertentie op de achterpagina van dit dagblad kondigde het nationale debuut van de fonkelnieuwe Mitsubishi Space Star aan. Een pagina eerder werd de lezer alvast voorverwarmd. Drie afbeeldingen van des wagens contouren gingen vergezeld van drie statements. Dit is geen stationwagen... Dit is geen ruimte-auto... Dit is geen hatchback... De achterpagina bracht de nodige opheldering. Dit lijkt nergens op, zo luidde de boodschap. Een zoektocht naar de identiteit van een Europese Aziaat.

Mitsubishi Motor Sales Nederland is een hardwerkende club met ambitieuze doelstellingen. De organisatie heeft nog maar een korte bestaansgeschiedenis en is verrezen uit de deerniswekkende boedel van de toenmalige particuliere importeur. De verkoop van Mitsubishi in Nederland had immers in een paar jaar tijd een historisch en tegelijkertijd tragisch dieptepunt weten te bereiken. Het zag er bovendien niet naar uit dat de toenmalige importeur het tij zou kunnen keren. Mitsubishi besloot daarop zelf de import ter hand te nemen. De oprichting van Mitsubishi Motor Sales Nederland was een feit. Een en ander heeft Mitsubishi zeker geen kwaad gedaan.

De kersverse importeur ontketende onmiddellijk een indrukwekkend publiciteitsoffensief met als opmerkelijk hoogtepunt de veelbesproken Carisma-posteractie. De tot op dat moment kwakkelende verkopen van de Carisma kregen een stevige impuls en hielpen Mitsubishi weer in het zadel.

De komst van de bij NedCar in het Limburgse Born geproduceerde Space Star geldt in Mitsubishi's gelederen als een welkome versterking. Het merk verwacht dit jaar nog 1500 vaderlanders tot aankoop van een Space Star te kunnen bewegen. In 1999 denkt Mitsubishi Motor Sales Nederland zo'n 5000 Space Stars aan de man te kunnen brengen.

Stilering
De kersverse Space Star moet wel heel wat in zijn mars hebben om dergelijke hooggespannen verwachtingen te kunnen realiseren. Gek genoeg heeft de auto helemaal niet zo'n ambitieuze uitstraling. Toegegeven, de nieuweling ziet er zeker niet verkeerd uit, maar in het licht van Mitsubishi's doelstellingen zou de auto naar mijn smaak met een flinke dosis zelfvertrouwen op zijn wielen moeten staan. Dat laatste is geenszins het geval. De Europese Aziaat oogde te veel als een doorsnee Japanner en derhalve te weinig als een begerenswaardige creatie.

Mitsubishi heeft de auto naar de smaak van een breed publiek willen ontwerpen. Dat is absoluut gelukt. De Space Star zal daarom slechts door weinigen echt mooi gevonden worden. Tegelijkertijd zal bijna niemand zijn afschuw over de stilering uitspreken. Merken als Alfa Romeo met de 156 en de 166, Peugeot met de 206 en Ford met de nieuwe Focus laten echter zien dat onderscheid en succes hand in hand kunnen gaan en elkaar zelfs kunnen versterken.

Opvallend ruim
Mitsubishi claimt met de Space Star een uniek vervoermiddel in de showroom te hebben. De auto lijkt nergens op en laat zich dan ook niet in een hokje plaatsen. De wagen breekt volgens zijn scheppers dankzij de vermeende bundeling van sterke eigenschappen van de diverse categorieën met de bestaande indeling van automobielen. Mitsubishi meent dat de Space Star zich kan meten met een sedan, hatchback, ruimtewagen en compacte gezinswagen zonder de vaak bij deze modellen behorende nadelen zoals een beperkte bagageruimte, een onhandig groot formaat, een matige wegligging of een statisch uiterlijk. Kortom, de Space Star is een ruimtewagen, gezinsauto en stationwagon in één.

Het al dan niet statische uiterlijk van de Space Star kan als een volledig aan de individuele subjectiviteit onderworpen discussiepunt worden beschouwd. Een feit is echter wel dat de Space Star inderdaad compacte buitenmaten heeft. Het interieur is echter opvallend ruim. De ledematen van de inzittenden hebben zowel voor- als achterin voldoende bewegingsvrijheid. De inhoud van de bagageruimte steekt echter niet boven het gemiddelde uit. Het beladingsvolume is vastgesteld op een magere 370 liter.

Mitsubishi meldt echter dat de achterbankzitting naar voren geschoven kan worden zodat er 450 liter bagage een onderkomen kan vinden. De keerzijde van de medaille is echter dat het voordeel voor de benen van de achterpassagiers verdwenen is.

Afwerking
De Space Star weet inderdaad voordelen van diverse concepten te combineren maar kennelijk niet tegelijkertijd. Het interieur steekt verder even overzichtelijk als saai in elkaar. De ontwerpers hebben gepoogd met verschillende kleuren de kunststofsfeer te doorbreken, hetgeen maar matig is gelukt. Ook de afwerking laat hier en daar wat te wensen over. De voorstoelen zijn echter een compliment waard. Ze zijn niet alleen uitstekend te verstellen maar bieden bovendien voldoende steun voor lijf en leden. In dit verband valt met name de hoogdoorlopende leuning op.

De multifunctionaliteit van het interieur valt zwaar tegen. Behalve de verschuifbare achterbankzitting verblijdt Mitsubishi de mensheid niet met allerhande slimme vondsten die de interieurvariabiliteit ten goede komen. Renault toont met zijn Mégane Scénic hoe een en ander wel kan.

Geluidsniveau laag
De Space Star wordt naar keuze aangespoord door een benzinegestookte 1,3 liter zestienklepper of door een 1,8 liter zestienkleps direct ingespoten krachtbron die eveneens benzine prefereert. Laatstgenoemde wordt echter pas in de loop van het jaar leverbaar. De testwagen werd dan ook aangedreven door de minst competente krachtbron. Het moderne viercilinderaggregaat levert een maximumvermogen van 63 kW/86 pk bij 6000 tpm en een maximumkoppel van 117 Nm bij 3000 tpm.

In de praktijk van alledag maakt de zestienklepper een prima indruk. De 1125 kilogram wegende Space Star kan goed meekomen en zet heel fatsoenlijke prestaties neer. Zo sprint de Nedermits in 13,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en is de auto desgewenst bereid zich met zijn topsnelheid van 170 km/h voort te bewegen. Verder maakt de krachtbron goede sier met een aangenaam laag geluidsniveau en een bescheiden brandstofconsumptie. Gemiddeld verstookte de Space Star per 14,1 verreden kilometers een litertje euro-loodvrij.

Het weggedrag van de Mitsubishi Space Star dient niet al te hoog worden aangeslagen. De wagen is behoorlijk comfortabel geveerd maar laat het in bochten behoorlijk afweten. Onderstuur steekt nogal snel de kop op, mede door de sterke neiging van de Space Star om in bochten op het buitenste voorwiel te gaan hangen. Ook de besturing verdient niet meer dan een gemiddelde beoordeling. Schakelen doet de Space Star daarentegen weer prima, maar de koppeling gooit door haar relatief hoge aangrijpingspunt op haar beurt weer roet in het eten.

Vlees noch vis
De Mitsubishi Space Star is buitengewoon scherp geprijsd. De auto is als GL leverbaar vanaf 32.995 gulden en voor die hoeveelheid munten standaard voorzien van zaken zoals een in hoogte verstelbare stuurkolom, stuurbekrachtiging, airbag, boordcomputer, centrale portiervergrendeling, getint glas, roof rails, audiovoorbereiding met twee speakers en in carrosseriekleur gespoten bumpers. De hier ten tonele gevoerde GLX vergt een extra uitgave van drie mille en is ten opzichte van de GL nog uitgerust met onder meer een passagiersairbag, sidebags, elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels, twee speakers extra en hoofdsteunen op de achterbank. De Space Star met de 90 kW/122 pk leverende 1,8 liter GDI-motor is leverbaar vanaf 39.295 gulden en staat eveneens als GL en GLX in de prijslijst.

Mitsubishi heeft hoge verwachtingen van de nieuwe Space Star. De vraag is echter in hoeverre een en ander gerechtvaardigd is. De Mitsubishi Space Star combineert inderdaad een aantal aantrekkelijke eigenschappen van diverse concepten. Dat neemt echter niet weg dat de Space Star verstoken is gebleven van allerhande negatieve karaktertrekjes. Sterke punten van de Space Star zijn vooral de gunstige prijsstelling in combinatie met een aantrekkelijke standaarduitrusting en niet te vergeten de royale hoeveelheid beenruimte achterin. Als vermeende grondlegger van een geheel uniek concept heeft de Space Star echter onvoldoende toekomst. De nieuwe Mitsubishi is simpelweg niet goed genoeg om een onderscheidende positie voor zichzelf te bevechten. De Space Star is dan ook als vlees noch vis te karakteriseren. En dat lijkt inderdaad nergens op.

Technische gegevens

Motor
Cilinderinhoud: 1299 cc; maximumvermogen: 63 kW/86 pk bij 6000 tpm; maximumkoppel: 117 Nm bij 3000 tpm; acceleratie 0 100 km/h: 13,7 seconden; topsnelheid: 170 km/h.

Maten
Lengte: 4030 mm; breedte: 1695 mm; hoogte: 1555 mm; wielbasis: 2500 mm; banden: 175/65 R 14; gewicht: 1125 kilogram (motorrijtuigenbelasting: ± ƒ 202 per kwartaal); inhoud bagageruimte: 370/450 liter; brandstoftank: 55 liter.

Prijs
Mitsubishi Space Star 1.3i 16v GLX
ƒ 35.995

Positief
+ prijsstelling
+ uitrusting
+ verbruik

Minpunten
- weggedrag
- interieurvariabiliteit
 

Alternatieven
Renault Mégane Scénic RN 1.4e:
ƒ 35.975


Daihatsu Gran Move CX:
ƒ 34.995


Mercedes A 140 Classic:
ƒ 37.900