Auto

Het nieuwe topmodel van Chrysler

Door Arno Witvliet
Het nieuwe topmodel van Chrysler staat in een zorgvuldig gekoesterde traditie. De nieuweling geldt als een moderne interpretatie van een beproefd concept. Hoe kwijt de 300M zich van zijn taak als hoeder van Chryslers erfgoed?

De Chrysler 300M is ontwikkeld vanuit de herinnering aan de Chrysler 300 “letterseries”, die tussen 1955 en 1965 aan de man zijn gebracht. Chrysler heeft met de 300M gepoogd het destijds succesvolle concept opnieuw leven in te blazen. Sportiviteit en comfort dienden zich derhalve op een harmonieuze wijze tot elkaar te verhouden. Chrysler positioneert de nieuwe 300M dan ook als sportsedan. Het merk haast zich echter te benadrukken dat de aandacht voor waarden zoals prestatiepotentieel, handelbaarheid en weggedrag niet ten koste is gegaan van kwaliteiten zoals comfort en interieurruimte. Op papier lijkt de nieuwe Chrysler 300M dan ook allesbehalve een onsmakelijke automobiel.

Uitstraling
De Chrysler 300M ziet er in mijn ogen buitengewoon goed uit. Toegegeven, het koetswerk zal niet ieders smaak zijn, maar in de tijd groeit de waardering voor het ontwerp. De lage, langgerekte verschijning dwingt door haar krachtige uitstraling onmiskenbaar respect af. Tegelijkertijd kan de Amerikaan een zekere mate van distinctie niet ontzegd worden. De Chrysler is lang, indrukwekkend lang zelfs. Op een millimeter na meet de 300M 5 meter. Die lengte biedt zowel voordelen als nadelen. Het interieur van de wagen is uitzonderlijk royaal. Zowel de voorpassagiers als de mensen achterin kunnen zich verheugen in een royaal aanbod van ruimte, vooral voor de benen. Bovendien behoeven ze zich geen zorgen te maken over hun bagage. De bagageruimte heeft immers in voorkomende gevallen een ruimschoots toereikend volume van 530 liter.

De buitenmaten van de Amerikaan staan echter garant voor parkeerfrustraties van structurele aard. In het drukke grootstedelijk verkeer is de fors uitgevallen Chrysler stukken minder aantrekkelijk dan op de snelweg. De voorzijde en de achterzijde zijn geen van beide te overzien. Het gevolg laat zich raden. Achteruit inparkeren is een regelrechte bezoeking en kan slechts op goed geluk volbracht worden. Parkeersensoren zouden een uitkomst vormen. Chrysler levert deze assistent echter zelfs niet tegen meerprijs. Beschadigingen en butsen zijn dan ook gemakkelijker opgelopen dan vermeden.

Comfortabel
Op de snelweg verdwijnen de stadse perikelen als sneeuw voor de zon. De grote Chrysler toont zich inderdaad een aantrekkelijke kameraad voor de lange afstand. Vooral de 3,5 liter zescilinder gooit hoge ogen. Het maximumvermogen bedraagt 186 kW bij 6600 tpm, terwijl het maximumkoppel vastgesteld is op 339 Nm bij 3850 tpm. Een en ander staat garant voor uitstekende prestaties. Zo bereikt de Chrysler een topsnelheid van 240 km/h en maakt de wagen een puike indruk op vooral de tussenacceleratie. Bovendien is de krachtbron mooi stil. Standaard koppelt Chrysler de krachtbron aan een viertraps automatische transmissie met AutoStick. De transmissie vormt een welhaast vanzelfsprekende combinatie met de zescilinder, al zou de machinerie wel wat beter bij de pinken mogen zijn en dus wat alerter op via het gaspedaal verstrekte commando's mogen reageren.

De Chrysler is overigens eerder comfortabel dan sportief. Het onderstel kenmerkt zich door relatief lange veerwegen, waardoor de wagen zich door lange oneffenheden meer van de wijs laat brengen dan van een sportsedan verwacht mag worden. Verder toont het onderstel zich minder communicatief dan voor een sportsedan wenselijk is. De conclusie moge duidelijk zijn. De Chrysler is als sportsedan een teleurstelling.

Royaal
Als comfortabele cruiser voor de lange afstand is de Amerikaan echter een meer dan welkome nieuwkomer. Zeker gezien de scherpe prijsstelling. De Chrysler 300M 3.5i V6 vergt een investering van 109.900 gulden. Dat is absoluut gezien natuurlijk een bom duiten, maar Chrysler heeft zich bijzonder royaal getoond bij het vaststellen van de standaarduitrusting. Zo is de wagen onder meer standaard voorzien van ABS, twee airbags, automatische klimaatregeling, cruise control, boordcomputer, lederen bekleding, achtvoudig elektrisch verstelbare stoelen, lichtmetalen velgen en een magnifieke 320 watt Infinity-muziekfabriek.

De aanrader van de reeks is echter de 300 M met 151 kW leverende 2,7 liter zescilinder krachtbron. Deze versie komt dit najaar en is het wachten meer dan waard. Chrysler verlangt voor deze wagen 89.900 gulden en dat scheelt zomaar 20.000 gulden. Er is echter één belangrijk verschil. De 300M 2.7 V6 is standaard uitgerust met stoffen bekleding. Leer is tegen meerprijs leverbaar. So what! Voor minder dan een ton heeft Chrysler zonder meer een aantrekkelijke auto in huis. Amerikaans is helemaal zo gek nog niet.