Een Fransoos zonder minpuntenDoor Arno Witvliet Lang, uitzonderlijk lang is de Peugeot 205 onder ons geweest. De onnavolgbare deux-cent-cinque is ruim vijftien jaar onafgebroken in productie geweest en heeft in die periode zijn tienduizenden verslagen. Uiteindelijk bereikte ook dit succesnummer de pensioengerechtigde leeftijd. De kanjer van Peugeot kreeg een afscheid dat een dergelijke grootheid verdiende. In zijn nadagen piekten de verkoopcijfers tot ongekende hoogten. Als blijk van waardering. Bovendien kreeg de Peugeot 205 een opvolger die de auto verdiende. De Peugeot 206. Een kennismaking met de nazaat van een topper.
De Peugeot 206 is het aan zijn stand verplicht om uit te groeien tot een succesnummer. Hoewel het niet realistisch is om te veronderstellen dat de Peugeot 206 net zo'n lange adem heeft als de bijna niet klein te krijgen 205, heeft Peugeot zijn uiterste best gedaan om voor zijn nieuweling een kansrijke uitgangspositie te creëren. Daartoe diende de 206 op alle voor de hedendaagse consument relevante onderdelen een uitstekende indruk te maken. Zo ziet de nieuwe 206 er om te beginnen buitengewoon ambitieus uit. De wagen is niet alleen direct als Peugeot te herkennen, maar valt bovendien op door een origineel en uitdagend gestileerd koetswerk. De 206 durft net als zijn voorganger eerst en vooral zichzelf te zijn en schaamt zich daar ook niet voor. Peugeot neemt derhalve krachtig afstand van de vooral in Aziatische contreien heersende doctrine der monomorfie. Het gros van de uit die hoek van de wereld afkomstige vierwielers kenmerkt zich immers nauwelijks door een originele dan wel een uitbundige vormgeving. Italiaanse autofabrikanten lijken weliswaar het primaat te hebben op visueel bekoorlijke creaties, maar het is op z'n minst verheugend dat ook een concern als Peugeot voor de toekomst gelooft in waarden als originaliteit en onderscheidend vermogen. Stijlelementen als de scherp uitgesneden koplampunits waarin de clignoteurs net naast de grille zijn geplaatst, de spitse, snelheid suggererende neus, de afgeronde achterzijde en het in het midden van de achterbumper geplaatste mistachterlicht verschaffen de Fransoos een geheel eigen gezicht. Hoewel schoonheid natuurlijk altijd aan subjectiviteit is onderworpen, kan onomstotelijk worden vastgesteld dat de 206 in ieder geval geen eenheidsworst is. Motoren Een blik op het motorenpalet leert dat men bij Peugeot evenmin hoeft te klagen over een gebrek aan variatie. De Peugeot 206 is vooralsnog leverbaar met een drietal benzinemotoren met cilinderinhouden variërend van 1,1 tot 1,6 liter en met een 1,9 liter dieselmotor. Binnen afzienbare tijd wordt het aanbod uitgebreid met een 138 pk leverende 2,0 liter zestienklepper benzinemotor en een 2,0 direct ingespoten zelfontsteker. De beproefde wagen werd aangespoord door de 1,4 liter achtkleps viercilinder benzinemotor. Van deze krachtbron wordt in ons land het meest verwacht, temeer daar de meerprijs ten opzichte van de 44 kW/60 pk leverende 1,1 liter slechts 1000 piek bedraagt. Hoewel de machinerie onder de motorkap van de korenblauwe testwagen technisch gezien niet tot de hoogstandjes behoort, maakt de motor indruk door zijn intrinsieke kwaliteiten. Met een maximumvermogen van 55 kW/75 pk bij 5500 tpm en een maximum koppel van 111 Nm bij 3400 tpm voorziet hij de 206 van meer dan voldoende prestatiepotentieel. De wagen kan met een topsnelheid van 170 km/h en een opgegeven tijd van 14,2 voor de acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/h niet alleen goed meekomen maar toont zich bovendien opmerkelijk terughoudend in het verspreiden van gerucht. Verder gedraagt de motor zich over het gehele toerenbereik soepel en alert. De brandstofconsumptie verstoort al evenmin een positief en evenwichtig beeld. Op een gemiddeld verbruik van 1 op 13,1 is simpelweg weinig aan te merken. Onderstel Peugeot heeft een reputatie hoog te houden op het gebied van onderstelafstemming. De onderstellen van het huidige modellenprogramma kenmerken zich immers door een goedgekozen combinatie van sportiviteit en comfort. De onderstelkwaliteiten van de Peugeot 206 stellen dan ook niet teleur. Sterker nog, ze zijn zelfs in staat om een uiterst kritische automobilist te bevredigen. Voor een kleine auto vertoont de vlotte Fransoos namelijk een puik weggedrag. De wagen stuurt heerlijk strak en seint daarbij lekker veel informatie door. Verder kan de wagen ongewoon hard over een bochtig traject voortgejaagd worden. De overhelneiging blijven keurig binnen de perken en van onderstuur is vrijwel sprake. Kortom, de Peugeot 206 staat garant voor een forse dosis rijplezier. Het onderstel heeft in combinatie met de 1,4 liter krachtbron zelfs zoveel reserves dat het samen met de volgend jaar te introduceren 138 pk leverende 2,0 liter zestienklepper wel eens een onverwacht harmonieus duo zou kunnen vormen en derhalve garant staan voor een heerlijkheid op wielen. Behalve amusant is de nieuweling eveneens behoorlijk comfortabel. Het onderstel weet goed raad met de verwerking van allerlei oneffenheden in het wegdek en blijkt zeker niet te stevig geveerd te zijn. Verder voldoen versnellingsbak en koppeling evenals de remmen aan de eisen van de tijd. Deugdelijk Het interieur van de kakelverse 206 vormt een logisch vervolg op de buitenzijde. Ook hier heeft Peugeot voor fraaie rondingen en welvingen gekozen, al oogt het geheel minder origineel dan het knap vormgegeven koetswerk. Zo zien de in elkaar overlopende wijzerplaten van het instrumentarium er weliswaar goed uit, maar betreft het geen bijzonder origineel stijlelement. Het aloude adagium beter goed gestolen dan slecht bedacht blijkt weer eens opvallend actueel te zijn. Peugeot koos voor hoogwaardige materialen en zette een en ander deugdelijk in elkaar. Het dashboard is duidelijk ingedeeld en laat zich derhalve overzichtelijk bedienen. In de hier ten tonele gevoerde XS-outfit is de 206 voorzien van een paar stevig en goed vormgegeven sportstoelen. De geïnjecteerde sportiviteit blijkt verder uit de aluminium dashboarddecoratie en vrolijk kleurige bekledingstof. Gemeten naar de in deze klasse geldende maatstaven is de 206 geenszins een kleine jongen. Voorin is er meer dan voldoende ruimte voor hoofd en benen en achterin stelt zeker de hoeveelheid beenruimte niet teleur. De bagageruimte meet een inhoud van 245 liter en is daarmee voldoende royaal. De achterbank is op de XS standaard in ongelijke delen neerklapbaar, waardoor het beladingsvolume desgewenst vergroot kan worden naar 1130 liter. Schappelijke prijs Peugeot heeft de sportieve versie XS royaal voorzien van standaard uitrustingselementen. Zo is de wagen onder meer voorzien van sportstoelen, sportbumpers, elektrisch bedienbare ramen, centrale portiervergrendeling met afstandbediening, bestuurdersairbag, in hoogte verstelbaar stuurwiel en een in ongelijke delen neerklapbare achterbank. Peugeot verlangt voor deze appetijtelijke 206 1.4 XS het alleszins schappelijke bedrag van 26.900 gulden. Gezien het aanbod en de standaarduitrusting is de prijsstelling van de 206 dik in orde. Zo opent de prijslijst met een bedrag van 22.950 gulden voor de 206 1.1 XN driedeurs. Met in het achterhoofd de geringe meerprijs voor de 1,4 liter krachtbron, lijkt voor deze instapversie slechts een figurantenrol te zijn weggelegd. De driedeurs XS en de vijfdeurs XT zijn als enige versies met een 65 kW/90 pk leverende 1,6 liter achtklepper leverbaar. Ook hier bedraagt de meerprijs 1000 gulden zodat deze machine de moeite van het overwegen waard is. Een dieselgestookte 206 is leverbaar vanaf 27.950 gulden. Zaken als abs (1790 gulden), airconditioning (2490 gulden) en een passagiersairbag (500 gulden) zijn tegen meerprijs leverbaar. Vanaf november dit jaar voorziet Peugeot de 206 tegen betaling van 600 piek van zij-airbags. Peugeot heeft met de 206 opnieuw een ijzersterk nummer in huis. De opvolger van de inmiddels legendarische 205 is immers een bijzonder prettige auto. De 206 stuurt uitstekend en ligt bovendien goed op de weg, zonder dat het ingebakken hoeveelheid comfort teleurstellend is. Verder is de auto voor deze klasse lekker ruim en steekt de 206 prima in de standaarduitrustingsstukken. Last but not least is de auto ook nog eens buitengewoon concurrerend geprijsd. De voornaamste voorwaarde om in deze klasse potten te kunnen breken, is wellicht een aansprekend uiterlijk. De Peugeot 206 voldoet in ieder geval ruimschoots aan dit criterium, zodat succes simpelweg niet uit kan blijven. De verwachtingen zijn terecht hooggespannen. |