Auto

BMW's nieuwe dieseltrots

Door Arno Witvliet
BMW maakt rijden geweldig. De presentatie van de nieuwe zescilinder direct ingespoten turbodieselmotor stond niet geheel onverwacht in het teken BMW's missie. Na een korte kennismaking bleek een en ander immers nog altijd hoogst actueel te zijn.

Tijdens de persconferentie kunnen de mannen van de Bayerische Motor Werke het niet laten. Ze zijn weliswaar niet de eersten die de direct ingespoten dieselmotor in hun modellen introduceren, maar ze hebben deze techniek wel zodanig verfijnd dat toepassing in een echte BMW mogelijk werd gemaakt. Het onderwerp van beleving en gesprek is de gloednieuwe 3,0 liter zescilinder turbodieselmotor. Moderne dieseltechnologieën als een turbolader met variabele geometrie, directe inspuiting volgens common rail en vierklepstechniek zijn de basisbestanddelen van BMW's nieuwe dieseltrots.

Common rail
Common rail is in feite een kruising tussen de direct ingespoten dieseltechniek en een elektronisch geregeld inspuitsysteem, zoals dat in moderne benzinemotoren wordt toegepast. Bij klassieke dieselinspuiting worden de ingespoten hoeveelheid brandstof en het moment waarop dat in de motor wordt verneveld geregeld door een dieselpomp. Veelal betreft het een mechanisch systeem dat zo goed mogelijk bepaalt wanneer en hoeveel brandstof onder druk naar binnen verstoven moet worden. Bij common rail wordt het voor elke inspuiting afzonderlijk onder druk brengen van brandstof niet langer toegepast. Een speciale roterende pomp houdt het injectiesysteem continu onder druk.

Een en ander opent nieuwe wegen. Vanuit een gemeenschappelijke drukbuis, vandaar de naam common rail, die onder genoemde hogedruk gehouden wordt, wordt de brandstof naar de injectoren toegevoerd, die eveneens constant onder druk staan. De regeling van het inspuitmoment en de ingespoten hoeveelheid is vervolgens relatief simpel. Sterke magneetklepjes kunnen dat, net als bij een benzinemotor, feilloos en exact in de hand houden, zodat het elektronisch motormanagementsysteem de gehele inspuiting kan regelen.

Souplesse en stilte
BMW's inspanningen bleven niet zonder resultaat. De kersverse krachtbron levert kerngezonde prestaties. Het vermogen bedraagt een respect afdwingend maximum van 135 kW/184 pk bij 4000 tpm. Het maximum koppel is nog indrukwekkender met een piek van 410 Nm dat tussen 2000 en 3000 omwentelingen beschikbaar is.

Een en ander liegt er niet om. De BMW's 530d en 730d zijn zo sterk als een beer en hangen bijzonder gretig aan het gas. BMW heeft bovendien het beruchte turbogat goed weten in te dammen, hoewel de aanwezigheid van een dergelijke aanjager nooit is te maskeren. Wie in een handgeschakelde 530d vanuit stilstand vol gas geeft, ziet slechts 8,0 seconden laten zijn snelheidsmeter de waarde van 100 km/h passeren. In een 730d met automatische transmissie wordt hetzelfde sprintje in 9,2 seconden getrokken. En topsnelheden van respectievelijk 225 en 220 km/h spreken eveneens heldere taal.

Belangrijker is echter dat de krachtbron niet enkel imponeert door steriel machtsvertoon, maar vooral door souplesse, stilte en het eigenlijk onvertaalbare begrip “laufkultur”. De nieuwe turbodiesel voldoet ruimschoots aan deze maatstaven en komt weinig verrassend het best tot zijn recht in combinatie met BMW's puike automatische vijftraps transmissie. Voor doe-het-zelvers is deze automaat overigens nog voorzien van het zogenaamde Steptronic, waarbij de bestuurder zelf het schakelmoment kan bepalen.

De komst van de nieuwe BMW 730d (zie foto) was voor BMW een goede aanleiding om de gehele modellijn van de “siebener” op te poetsen. Zo kreeg de auto onder meer een wat meer geprononceerde grille, vlakkere knipperlichten, chromen inleg rond de koplampen, heldere achterlichtcompartimenten, in de handgreep ingebouwde verlichting, een verchroomde lijst op het kofferdeksel en nieuw ontworpen lichtmetalen velgen. De 5-serie bleef optisch ongewijzigd.

De prijslijst van BMW werkt sinds jaar en dag ontnuchterend. Ook de nieuwe diesels zijn niet kinderachtig geprijsd. De 530d staat voor 99.800 gulden op de oprit, terwijl de 530d Executive 109.200 gulden kost. Laatstgenoemde is dan wel standaard voorzien van zaken als metallic lak, alarmsysteem, houtafwerking in het dashboard en de portieren, Park Distance Control (PDC) achter, cruise control, boordcomputer en automatisch geregelde airconditioning.

De BMW 730d, die standaard voorzien is van een automatische transmissie, verlaat pas vanaf 146.400 gulden de showroom, terwijl voor de 730d Executive liefst 167.500 gulden in rekening wordt gebracht. Voor die dikke twintig mille extra kan de koper zich dan onder andere wel verblijden over dubbele beglazing, metallic lak, lichtmetalen velgen, xenon-verlichting, lederen bekleding, cd-wisselaar en elektrische stoelbediening.