Mobiliteitswinkel geeft soms advies per bus te gaan
Autobedrijf haalt mensen uit eigen autoB. J. Mateboer Wie de showroom van autobedrijf Nefkens in Schiedam binnenstapt met in gedachten een glimmende automobiel, loopt de kans naar buiten te komen met een jaarkaart voor het openbaar vervoer. Het autobedrijf heeft de Mobiliteitswinkel ontwikkeld die gericht is op het geven van mobiliteit op maat. Dat hoeft niet noodzakelijkerwijs een eigen auto te zijn. Een merkwaardig uitgangspunt voor een autobedrijf. Jacques Schenkel, directeur van Nefkens Eurodam, is het brein achter het idee van de Mobiliteitswinkel. Je ziet toch wat hier gebeurt in het Rijnmondgebied? zegt hij. De wegen slibben dicht met kilometerslange files, je kunt haast nergens meer je auto parkeren. Mobiel zijn met een eigen auto is iets wat al helemaal niet meer zo aantrekkelijk is. Schenkel: We merken dat steeds meer mensen erover gaan nadenken of het nu wel zo nodig is een eigen auto voor de deur te hebben. Kan ik me nu niet op een betere manier gaan verplaatsen, vraagt men zich af. Bijvoorbeeld door met andere mensen een auto te delen, voor sommige bestemmingen met de trein te gaan, in de vakantie een grote auto te huren? Kortom, de verfijning begint de kop op te steken. Pincode-auto In de Randstad bestaan er al heel wat alternatieven voor de eigen auto. Je hebt natuurlijk trein en bus, maar er zijn ook allerlei projecten met deelauto's, pincode-auto's, huurauto's en zelfs met leasescooters en leasefietsen. En daartussen zijn dan natuurlijk weer allerlei combinaties mogelijk, bijvoorbeeld leasefiets plus interliner plus treintaxi. Er is al zo veel dat mensen ons regelmatig vragen om advies. Zodoende kwamen wij op het idee de Mobiliteitswinkel te ontwikkelen. Twee studenten van de Hogeschool voor Toerisme en Verkeer hielpen Schenkel een computerprogramma te ontwikkelen dat advies geeft voor de beste methode van vervoer. Ook een aantal organisaties was daarbij betrokken, waaronder de Nederlandse Spoorwegen, Verkeer en waterstaat en het ontwikkelingsbedrijf van de gemeente Rotterdam. Aan de hand van een aantal vragen wordt de klant eerst volledig doorgelicht. Dan rolt een advies uit de computer dat volledig op zijn wensen en mogelijkheden is toegespitst. Inclusief de voor- en nadelen daarvan en het prijskaartje. Vreselijk veel geld Schenkel: We beginnen altijd de klant inzicht te geven in de werkelijke kosten van dit moment. Iemand met een gemiddelde middenklasse-auto is per jaar toch al gauw 7000 tot 8000 gulden kwijt. Dat is meestal flink schrikken. Want veel mensen realiseren zich niet dat een eigen auto gewoon verschrikkelijk veel geld kost. Of ze willen het zich niet realiseren. Daarna kijken we wat iemand aan vervoer nodig heeft. We doen dat in drie grote brokken: woon-werkverkeer, vervoer in de weekenden en vervoer in vakanties. Als alle gegevens zijn ingevoerd, bedenkt de computer wat de verstandigste vorm van transport is. Dat kan van alles zijn, bijvoorbeeld een combinatie van deelauto, leasefiets en openbaar vervoer-jaarkaart. In ieder geval stelt hij een programma samen dat helemaal is afgestemd op de wensen van de klant, met bij elke mogelijkheid duidelijk vermeld wat de voor- en nadelen zijn. Er kan ook uitkomen dat de klant beter zijn eigen auto kan houden, of beter een diesel- of lpg-auto kan aanschaffen. Auto inruilen Nefkens biedt de klant de mogelijkheid zijn auto in te ruilen tegen een alternatief vervoersplan. Wie dat doet, krijgt van de overheid ook nog eens een subsidie van 500 gulden. Daarnaast bestaat de mogelijkheid de alternatieve vorm eerst een jaar te proberen. Men kan de eigen auto een jaar lang bij Nefkens parkeren en daarna besluiten: definitief inruilen of terug naar het oude patroon. Nefkens legt van tevoren de eventuele inruilprijs vast en zorgt er ook voor dat belasting en verzekering worden opgeschort. Jacques Schenkel grinnikt als hij de vraag krijgt of het niet merkwaardig is dat een autobedrijf zo druk bezig is mensen uit de eigen auto te krijgen. Er wordt nu één auto verkocht die als deelauto door zes of meer mensen wordt gebruikt, terwijl dat voorheen ten minste zes aparte auto's waren. Schenkel: Wij halen onze commerciële doelstellingen gemakkelijk, omdat we nu meer auto's leveren voor deelautoprojecten. De Greenwheels pincode-auto's zijn bijvoorbeeld allemaal Peugeots. Maar het is waar dat de afzet van auto's in zijn totaliteit afneemt. Met ons gaat het nu goed, omdat we vooroplopen. Smalle basis En over een paar jaar? Daar bereiden we ons nu juist op voor met de Mobiliteitswinkel, want er gaat ontzettend veel veranderen. De Europese Commissie heeft bepaald dat dealerbedrijven vanaf 2002 niet meer de enigen zullen zijn die nieuwe auto's verkopen: de concurrentie zal dan enorm toenemen. Daarom moeten we als dealerbedrijf andere dingen leveren dan alleen maar auto's en onderhoud. Bovendien is over enkele jaren het idee van ieder zijn eigen auto voor de deur geheel achterhaald. De autowereld moet af van het traditionele patroon dat je één auto verkoopt aan één klant. De Bovag, de bond van autobedrijven, waarschuwt zijn leden reeds onophoudelijk: word wakker, bezin je op de toekomst. Schenkel ziet voor zijn bedrijf een rol weggelegd als mobiliteitscentrum: een plek waar de klant voor allerlei vormen van vervoer terecht kan, met een advies dat helemaal op hem is toegespitst. Dat idee komt helemaal overeen met de visie van de Bovag, die vindt dat autobedrijven aanvullende diensten moeten ontwikkelen. Om te kunnen overleven is de verkoop van auto's, het onderhouden en repareren ervan een veel te smalle basis. Denk eens na Schenkel kreeg voor zijn Mobiliteitswinkel de Loftrompet uitgereikt, een prijs die de Bovag geeft aan personen die zich op een bijzondere manier inspannen voor verantwoorde mobiliteit in Nederland. Hij vindt dat mensen veel beter over mobiliteit moeten nadenken. Nu is het nog zo dat iemand een auto koopt en die klakkeloos blijft gebruiken, hoe de omstandigheden ook zijn. Als iemand aan de auto is gewend, is hij daar vreselijk moeilijk uit te branden, zelfs al staat hij iedere dag een uur in de file. Eigenlijk moet je je regelmatig afvragen of jouw manier van transport de verstandigste is. In ieder geval vindt Schenkel dat dat op de grote momenten in het leven zou moeten gebeuren. Bijvoorbeeld bij het krijgen van een baan, bij het trouwen, bij de komst van een baby, bij het verhuizen. In al die gevallen verandert vaak ook de vervoersbehoefte. Met het programma van de Mobiliteitswinkel is in zo'n geval gemakkelijk na te gaan of een andere vorm van transport niet veel beter zou zijn. Ook bedrijven zouden hun werknemers de mogelijkheid moeten bieden zich van tijd tot tijd eens goed te laten doorlichten op het gebied van de mobiliteit. Het uitdelen van lease-auto's is overigens een handelwijze waarop veel bedrijven al zijn teruggekomen. Voorheen werd een lease-auto vaak gezien als een beloning voor de werknemer, maar met alle filemisère van tegenwoordig verandert dat. Iemand die iedere dag een uur in de file staat is wel steeds een uur van zijn vrije tijd kwijt. Om goed personeel te krijgen is het voor een bedrijf belangrijk dat het kantoor heel gemakkelijk en snel bereikbaar is, zonder files. Via het programma van de Mobiliteitswinkel kunnen bedrijven hun werknemers alternatieven bieden die veel interessanter zijn dan de auto. Voor meer informatie over de Mobiliteitswinkel: Nefkens Eurodam, 010-4622022. |