Alternatieven
voor A-klasse

Opel Astra 1.6 16V Club 5-deurs: ƒ 36.395
Opels succesnummer sinds jaar en dag is in zijn nieuwste editie stukken minder suf dan zijn voorgangers. Verder is de auto lekker ruim en heeft Opel niet op de standaarduitrusting beknibbeld. Op de Club zijn zaken als ABS, bestuurdersairbag en elektrisch bedienbare voorramen standaard. De 1,6 liter zestienklepper beschikt over voldoende vermogen. De populaire Opel is comfortabeler dan de A-klasse en ligt net als de Benz goed op de weg. De Astra is simpelweg scherp geprijsd en nog altijd de onbetwiste favoriet van brave huisvaders.

Renault Mégane Scénic RN 1.6e: ƒ 38.295
De Renault Mégane Scénic is niet alleen veel royaler dan de A-klasse maar steekt bovendien stukken slimmer in elkaar. De Fransoos stuurt minder strak, maar is de Mercedes op het onderdeel comfort veruit de baas. Met deze krachtbron komt de Scénic prima vooruit. De standaarduitrusting valt tegen. Enkel een bestuurdersairbag is standaard. Voor zaken als ABS en een passagiersairbag dienen forse meerprijzen afgetikt te worden. De Renault is zeker geen kassakraker maar desalniettemin terecht ongekend populair.

Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 5-deurs: ƒ 40.995
De Golf Comfortline is weliswaar de duurste, maar tegelijkertijd de meest compleet uitgeruste wagen in deze vergelijking. Vier elektrische ramen, middenarmsteunen voor en achter zijn evenals ABS, twee airbags en sidebags standaard op de Golf. De Golf is bovendien beter afgewerkt dan de A-klasse. Volkswagen beats Mercedes-Benz. De Volkswagen is comfortabeler dan de Astra en de A-klasse, maar laat zich net even minder zelfverzekerd door een bocht sturen dan dit tweetal. De Golf 1.6 presteert voldoende. De beschikbaarheid van niet te versmaden direct ingespoten turbodiesels mag echter niet onvermeld blijven. De Golf is evenals de Astra een weinig origineel gestileerde auto en wellicht om die reden wel zo populair. Als TD(rode)I of GTI ook zeer populair onder yuppen.