Mazda
Mazda heef dit jaar behalve de teleurstellende Demio, waar ze zelf overigens best wel blij mee zijn, onder andere de allesbehalve teleurstellende tweede generatie van de MX-5 gepresenteerd. De update van Mazda's succesvolle interpretatie van het roemruchte fenomeen roadster kan zonder meer als geslaagd beschouwd worden. Een kleine tien jaar geleden blies Mazda met de komst van de MX-5 de roadster als betaalbare open sportwagen nieuw leven in. Het legde de Japanse fabrikant geen windeieren en het goede voorbeeld werd dan ook prompt door velen nagevolgd. Zelfs de MX-5 bleek echter niet ongevoelig voor de tand des tijds, zodat een opfrisbeurt op zijn plaats was. De nieuwe MX-5 ziet er niet alleen dikker en gespierder en derhalve nog beter uit dan zijn voorganger, maar rijdt bovendien weer als de bovenste beste, zo ondervond ik tijdens een weekje sturen in de welwillende door de importeur ter beschikking gestelde oranje gespoten roadster. En dat is nieuws waar de echte liefhebber nu blij van wordt. Alle ingrediënten voor gegarandeerd automobielplezier zijn immers aanwezig. De 110 pk leverende 1,6 liter is in lengterichting geplaatst en drijft de achterwielen aan. Bovendien kan de kap bij goed weer, dat wil zeggen droog weer, omlaag. Koude en wind kan immers getrotseerd worden door de verwarming in de hoogste stand te zetten dan wel een dikke jas aan trekken. Regen kan echter enkel met de kap worden weerstaan. Het rijden in de MX-5 is een vreugdevolle bezigheid. Mazda's roadster voelt dankzij het lage kentekengewicht van 990 kilogram lekker lichtvoetig aan en toont zich een voortreffelijke communicator. Het karretje stuurt lekker strak en met een fikse portie gevoel. Dankzij het ultrakorte en trefzekere pookje is schakelen een feest. Toegegeven, het is een dure hobby, maar de MX-5 is met een basisprijs van 57.995 gulden alleszins redelijk geprijsd. Desondanks was er een kleine domper op de vreugde. Mazda levert de MX-5 namelijk ook met 140 pk leverende 1,8 liter motor. Het had dus nog leuker kunnen zijn.
Suzuki
Suzuki heeft zijn Baleno opgefrist. Met een nieuw front, een rijkere uitrusting en een langere service-interval is de Baleno er weer helemaal klaar voor. Het interieur van alle modellen heeft nieuwe bekleding gekregen. Verder zijn alle Baleno's nu standaard uitgerust met elektrisch bedienbare ramen, centrale deurvergrendeling, twee airbags en stuurbekrachtiging. De modellen met 1,8 liter motor zijn bovendien voorzien van sportstoelen en het Suzuki Suspension Control System. Dit systeem stuurt informatie over het weggedrag naar een computer, die vervolgens de demping van het onderstel aanpast. De prijzen van de Baleno's 1.3 en 1.8 zijn ondanks de wijzigingen gelijkgebleven. De prijs van de 1.6 modellen zijn zelfs 500 gulden goedkoper geworden. Bovendien werd de service-interval verlengd van 10.000 naar 15.000 kilometer. De vernieuwde Suzuki Baleno Sedan is leverbaar vanaf 28.495 gulden. Een vergelijkbare Baleno Estate is 1500 piek duurder.
Honda
Honda heeft een nieuw ontwikkelde achterwielophanging voor de nieuwe Accord in petto. Het zogenaamde Double Wishbone Systeem, dat door Honda sedert jaren met succes wordt toegepast, is ingrijpend gewijzigd. Het nieuwe ontwerp is compacter dan ooit en levert in combinatie met een subframe achter meer interieurruimte met een bredere achterbank en meer bagageruimte op. Bovendien zorgt het systeem voor meer rijcomfort en voor een duidelijk vergrote stabiliteit. Het systeem kenmerkt zich door een drietal parallelle dwarsarmen en zowel een laaggeplaatste als een hooggeplaatste diagonale arm. Door meer geleidearmen toe te passen kunnen de verschillende krachten hierover worden verdeeld. De twee ruim uit elkaar staande diagonale verwerken de meeste remkrachten van het wiel, terwijl de drie dwarsarmen de veranderingen in sporing en wielvlucht opvangen die ontstaan in bochten. Omdat de diagonale armen geen grote zijwaartse hoeven te verwerken, kunnen ze met zachtere rubbers worden opgehangen. Het resultaat laat zich raden. Schokken worden beter opgevangen en geluiden worden effectiever geïsoleerd. De hardere rubbers aan de binnenzijde van de drie dwarsarmen daarentegen absorberen de bochtkrachten beter en verbeteren de wielvluchtbeheersing. Een en ander komt niet alleen het comfort, maar ook de actieve veiligheid ten goede. | |