Auto |
RD-autotest: Mazda Demio 1.3 GLXGeen royaal bemeten pakezel
Door Arno Witvliet De Mazda Demio is in zijn thuisland Japan ongekend populair. Sinds zijn debuut in 1996 worden er elke maand meer dan 10.000 gloednieuwe Demio's verkocht en geldt de auto in Japan meteen als de best verkochte Mazda. Door de enorme vraag op de thuismarkt heeft het even geduurd voor de Demio naar Europa verscheept kon worden. Inmiddels draait de fabriek echter op volle toeren en rijden de eerste exemplaren op het Europese continent rond. Wat maakt de Mazda Demio nu zo bijzonder? De wagen ziet er immers niet bijzonder vooruitstrevend uit, is al evenmin een toonbeeld van schoonheid en lijkt bovendien in de verste verte niet op een royaal bemeten pakezel. De kracht van de Demio dient dan ook gezocht te worden in de combinatie van een aantal waardevolle eigenschappen. Hoekig Het vierwielige resultaat oogt echter geenszins ambitieus. De hoekige vormgeving en de strakke lijnvoering verschaffen de wagen nu niet bepaald een dynamische uitstraling. Mazda heeft verder niet alleen getracht om prijstechnisch een middenweg te bewandelen, maar heeft tegelijkertijd zich ingezet om het toch wat teleurstellende weggedrag van de kleintjes onder de ruimen te ontstijgen. Concreet dient de Demio dan ook beter te rijden dan bijvoorbeeld een Hyundai Atos, maar kan de auto zich tegelijkertijd veroorloven wat minder slim in elkaar te steken dan een Renault Mégane Scénic en wat minder royaal te zijn dan een Daihatsu Gran Move. De prijs is immers het bewijs. De ultieme vraag is echter of de Mazda Demio nu een uitgebalanceerde en derhalve aantrekkelijke auto is geworden of dat van alles een beetje tot helemaal niets heeft geleid? Geen hardloper Voor het drukke randstedelijke verkeer is de Demio adequaat gemotoriseerd, maar op snelwegen nadert de wagen voor het mooie net even te snel zijn fysieke begrenzing. De krachtbron houdt zich verder over de gehele linie redelijk gedeisd en bewijst aan de pomp bovendien een fatsoenlijke opvoeding te hebben genoten. Gemiddeld verstookte de vierpitter elke 13,7 voortbewogen kilometers een liter euro loodvrij. Dat wordt heden ten dage door sommige concurrenten zuiniger gedaan, terwijl anderen zich juist weer gulziger tonen. Ook op dit onderdeel houdt de Demio dus keurig het midden. Overhellen Zo vertoont de Demio een slecht onderdrukte neiging tot overhellen en gedraagt de wagen zich dan ook in bochten bovengemiddeld onderstuurd. De Demio reageert overigens tamelijk goedmoedig en laat zich derhalve gemakkelijk corrigeren. Een en ander is te wijten aan de tamelijk slappe dempers en dito vering. De Demio weet goed raad met de verwerking van kleine oneffenheden, maar raakt van forser ongemak als verkeersdrempels nogal snel van slag. Dergelijke hobbels dienen met beleid genomen te worden. Te veel snelheid zorgt in dit verband namelijk voor onnodig veel onrust bij de Demio. Mazda pakt echter weer punten met een prettig direct reagerende bekrachtigde stuurinstallatie. Ook de reminstallatie en de vijfversnellingsbak kunnen de toets der kritiek goed doorstaan. Instap en belading De Mazda Demio excelleert echter noch in ruimte noch in veelzijdigheid. Het interieur van de Demio is geenszins als royaal te kenschetsen. Vier volwassenen kunnen in de Demio weliswaar een fatsoenlijk onderkomen vinden, maar van voldoende bewegingsvrijheid is echter geen sprake. Ook de bagageruimte steekt met een inhoud van 330 liter niet bepaald boven de middenmoot uit. Veelzijdigheid is al evenmin een kwalificatie die op de Demio van toepassing is. Goed, de achterbank is in delen neerklapbaar, maar de eerste en beste stationwagen is eveneens met een dergelijke variabiliteitssysteem uitgerust. Het enige, echt slimme en doordachte detail wordt gevormd door de verschuifbare achterbankzitting dat door zijn eenzame status tegelijkertijd geen veelzijdigheid kan bewerkstelligen. Positief is echter de goede toegankelijkheid van de Demio. Vier grote portieren en een fors uitgevallen achterklep vereenvoudigen de instap in en de belading van de Japanner. Verder is het interieur naar Japanse traditie keurig afgewerkt en weinig fantasievol vormgegeven. De wagen laat zich echter eenvoudig en overzichtelijk bedienen, zodat gemopper in dit verband achterwege kan blijven. Prijsstelling De wagen maakt jammer genoeg weinig indruk. Mazda is er immers niet in geslaagd om een uitgebalanceerde auto als gulden middenweg in de markt te zetten. De Demio mist de zo noodzakelijke gave des onderscheids en moet dan ook als vlees noch vis worden gekwalificeerd. De hoekige Mazda is geenszins een slechte auto, maar is simpelweg niet in staat om op relevante onderdelen uit te blinken. Door zijn onduidelijke positionering wordt de auto belaagd door zowel de middenklasse MPV's van Daewoo, Hyundai, Renault en Daihatsu als door compacte stationwagens als de Fiat Palio Weekend en de Volkswagen Polo Variant. Voor de ruimte hoef je de Demio in ieder geval niet te kopen. Voor zijn vermeende veelzijdigheid ook niet en voor zijn prijsstelling al evenmin. Ik vraag mij dan ook oprecht af of de Mazda Demio in ons land een rooskleurige toekomst wacht. Zijn successen in Japan ten spijt. |
Technische gegevens
Motor
Maten
Prijs
Positief
Negatief |