Auto

RD-autotest: Mazda Demio 1.3 GLX

Geen royaal bemeten pakezel

Door Arno Witvliet
Mazda heeft een nieuwe variatie op een bekend thema bedacht. Het resultaat is een beetje groter dan de kleinste en veel kleiner dan de grootste uitgevallen. Mazda's antwoord op de vraag naar ruimtewagens voor de bescheiden beurs heet Demio. Een zoektocht naar de mogelijkheden en onmogelijkheden van een vermeend eigenzinnige auto.

De Mazda Demio is in zijn thuisland Japan ongekend populair. Sinds zijn debuut in 1996 worden er elke maand meer dan 10.000 gloednieuwe Demio's verkocht en geldt de auto in Japan meteen als de best verkochte Mazda. Door de enorme vraag op de thuismarkt heeft het even geduurd voor de Demio naar Europa verscheept kon worden. Inmiddels draait de fabriek echter op volle toeren en rijden de eerste exemplaren op het Europese continent rond.

Wat maakt de Mazda Demio nu zo bijzonder? De wagen ziet er immers niet bijzonder vooruitstrevend uit, is al evenmin een toonbeeld van schoonheid en lijkt bovendien in de verste verte niet op een royaal bemeten pakezel. De kracht van de Demio dient dan ook gezocht te worden in de combinatie van een aantal waardevolle eigenschappen.

Hoekig
De Mazda Demio is met een basisprijs van 26 mille duurder dan wagens als de Daewoo Matiz, Daihatsu Move, Hyundai Atos en Suzuki Wagon R+, maar is tegelijkertijd een bom duiten goedkoper dan de Daihatsu Gran Move en de Renault Mégane Scénic. Mazda heeft gepoogd om het midden te vinden tussen deze twee klassen en ontwikkelde daartoe de Demio.

Het vierwielige resultaat oogt echter geenszins ambitieus. De hoekige vormgeving en de strakke lijnvoering verschaffen de wagen nu niet bepaald een dynamische uitstraling. Mazda heeft verder niet alleen getracht om prijstechnisch een middenweg te bewandelen, maar heeft tegelijkertijd zich ingezet om het toch wat teleurstellende weggedrag van de kleintjes onder de ruimen te ontstijgen. Concreet dient de Demio dan ook beter te rijden dan bijvoorbeeld een Hyundai Atos, maar kan de auto zich tegelijkertijd veroorloven wat minder slim in elkaar te steken dan een Renault Mégane Scénic en wat minder royaal te zijn dan een Daihatsu Gran Move. De prijs is immers het bewijs.

De ultieme vraag is echter of de Mazda Demio nu een uitgebalanceerde en derhalve aantrekkelijke auto is geworden of dat van alles een beetje tot helemaal niets heeft geleid?

Geen hardloper
De Mazda Demio wordt enkel en alleen aangedreven door een moderne benzinegestookte viercilinder zestienklepper met een inhoud van 1,3 liter. Het maximumvermogen van de aandrijfbron bedraagt 46 kW/63 pk bij 5000 tpm, terwijl het maximumkoppel van 103 Nm bij 3000 tpm via de voorwielen op het wegdek wordt gebracht. Hoewel de Demio zeker geen hardloper is, komt de Japanner alleszins verdienstelijk van zijn plaats. In 14,0 seconden accelereert de Demio vanuit stilstand naar de snelheid van 100 km/h en geeft bij 151 km/h de pijp aan Maarten.

Voor het drukke randstedelijke verkeer is de Demio adequaat gemotoriseerd, maar op snelwegen nadert de wagen voor het mooie net even te snel zijn fysieke begrenzing. De krachtbron houdt zich verder over de gehele linie redelijk gedeisd en bewijst aan de pomp bovendien een fatsoenlijke opvoeding te hebben genoten. Gemiddeld verstookte de vierpitter elke 13,7 voortbewogen kilometers een liter euro loodvrij. Dat wordt heden ten dage door sommige concurrenten zuiniger gedaan, terwijl anderen zich juist weer gulziger tonen. Ook op dit onderdeel houdt de Demio dus keurig het midden.

Overhellen
Het weggedrag van de Mazda Demio roept gemengde gevoelens op. Enerzijds slaat de Demio in vergelijking met de eerdergenoemde minimaxi's op dit onderdeel lang geen slecht figuur, maar anderzijds resteert de overtuiging dat Mazda zich met meer zorg en toewijding om het onderstel had mogen bekommeren. De Demio staat op de bodemplaat van de reeds ter ziele gegane Mazda 121, ook wel bekend als het “bolhoedje”. Niet dat een en ander als hopeloos verouderd gekwalificeerd dient te worden, maar een grondige herziening zou de actualiteit evenwel onmiskenbaar ten goede zijn gekomen. Mazda heeft weliswaar de zaken onderhuids verbeterd, maar heeft naar mijn smaak desondanks te veel kansen laten liggen.

Zo vertoont de Demio een slecht onderdrukte neiging tot overhellen en gedraagt de wagen zich dan ook in bochten bovengemiddeld onderstuurd. De Demio reageert overigens tamelijk goedmoedig en laat zich derhalve gemakkelijk corrigeren. Een en ander is te wijten aan de tamelijk slappe dempers en dito vering. De Demio weet goed raad met de verwerking van kleine oneffenheden, maar raakt van forser ongemak als verkeersdrempels nogal snel van slag. Dergelijke hobbels dienen met beleid genomen te worden. Te veel snelheid zorgt in dit verband namelijk voor onnodig veel onrust bij de Demio.

Mazda pakt echter weer punten met een prettig direct reagerende bekrachtigde stuurinstallatie. Ook de reminstallatie en de vijfversnellingsbak kunnen de toets der kritiek goed doorstaan.

Instap en belading
Mazda ziet zijn Demio zelf als een compacte maar multifunctionele ruimtewagen. Mazda heeft kennelijk goed begrepen dat ruimte en veelzijdigheid een succesvolle combinatie vormen. Het succes van een wagen als de Renault Mégane Scénic kan immers niet verklaard worden door de beschikbaarheid van ruimte, maar eerst en vooral aan de wijze waarop deze ruimte benut kan worden. Multifunctionaliteit verschaft het multi purpose vehicle (MPV), de naam zegt het al, een meerwaarde ten opzichte van de stationwagen.

De Mazda Demio excelleert echter noch in ruimte noch in veelzijdigheid. Het interieur van de Demio is geenszins als royaal te kenschetsen. Vier volwassenen kunnen in de Demio weliswaar een fatsoenlijk onderkomen vinden, maar van voldoende bewegingsvrijheid is echter geen sprake. Ook de bagageruimte steekt met een inhoud van 330 liter niet bepaald boven de middenmoot uit. Veelzijdigheid is al evenmin een kwalificatie die op de Demio van toepassing is. Goed, de achterbank is in delen neerklapbaar, maar de eerste en beste stationwagen is eveneens met een dergelijke variabiliteitssysteem uitgerust. Het enige, echt slimme en doordachte detail wordt gevormd door de verschuifbare achterbankzitting dat door zijn eenzame status tegelijkertijd geen veelzijdigheid kan bewerkstelligen.

Positief is echter de goede toegankelijkheid van de Demio. Vier grote portieren en een fors uitgevallen achterklep vereenvoudigen de instap in en de belading van de Japanner. Verder is het interieur naar Japanse traditie keurig afgewerkt en weinig fantasievol vormgegeven. De wagen laat zich echter eenvoudig en overzichtelijk bedienen, zodat gemopper in dit verband achterwege kan blijven.

Prijsstelling
De Mazda Demio steekt keurig in de standaard spulletjes. Althans, als de beproefde 29.795 gulden kostende GLX Plus. De instapper LX kost 25.995 gulden en is derhalve wat sympathieker geprijsd, maar moet ten opzichte van de Demio GLX, die voor 27.995 gulden in de prijslijst staat, zaken als elektrisch bedienbare voorramen en buitenspiegels, centrale portiervergrendeling, toerenteller en een in hoogte verstelbaar stuurwiel ontberen. Ten opzichte van de Demio GLX Plus ontbreken kaartleeslampjes en een elektrisch bedienbaar schuifdak. Stuurbekrachtiging, bestuurdersairbag, roofrails en in kleur gespoten bumpers zijn wel standaard.

De wagen maakt jammer genoeg weinig indruk. Mazda is er immers niet in geslaagd om een uitgebalanceerde auto als gulden middenweg in de markt te zetten. De Demio mist de zo noodzakelijke gave des onderscheids en moet dan ook als vlees noch vis worden gekwalificeerd. De hoekige Mazda is geenszins een slechte auto, maar is simpelweg niet in staat om op relevante onderdelen uit te blinken. Door zijn onduidelijke positionering wordt de auto belaagd door zowel de middenklasse MPV's van Daewoo, Hyundai, Renault en Daihatsu als door compacte stationwagens als de Fiat Palio Weekend en de Volkswagen Polo Variant.

Voor de ruimte hoef je de Demio in ieder geval niet te kopen. Voor zijn vermeende veelzijdigheid ook niet en voor zijn prijsstelling al evenmin. Ik vraag mij dan ook oprecht af of de Mazda Demio in ons land een rooskleurige toekomst wacht. Zijn successen in Japan ten spijt.

Technische gegevens

Motor
Cilinderinhoud: 1323 cc; maximumvermogen: 46 kW/63 pk bij 5000 tpm; maximumkoppel: 103 Nm bij 3000 tpm; acceleratie 0-100 km/h: 14,0 seconden; topsnelheid: 151 km/h.

Maten
Bandenmaat: 175/60 R 14; lengte: 3808 mm; breedte: 1670 mm; hoogte: 1535 mm; wielbasis: 2390 mm; gewicht: 950 kilogram; inhoud bagageruimte: 330-560 liter; inhoud brandstoftank: 43 liter.

Prijs
Mazda Demio 1.3 GLX Plus:
ƒ 29.795

Positief
- besturing
- transmissie
- toegankelijkheid

Negatief
- onderstel
- ruimte
- gebruiksmogelijkheden