De nieuwe Volvo S80De nieuwe Volvo S80 is geenszins fotogeniek. Althans, die conclusie resteert na de eerste confrontatie met Volvo's nieuwe topmodel. De foto's waren niet om over naar huis te schrijven. Zo leek de dik aangezette neus op het eerste gezicht buitenproportioneel uitgevallen. De achterzijde zag er evenmin stijlvol geboetseerd uit. Driedimensionaal beschouwd klopt het uiterlijk echter als een bus.
Wanneer de vormen van Volvo's nieuweling eenmaal een onuitwisbare indruk op het netvlies achtergelaten hebben, resteert slechts respect voor de vormgevers. Zij zijn het immers die de breuk met het verleden op knappe wijze gevisualiseerd hebben. Het tijdperk van de hoekig gevormde Volvo's loopt ten einde. De wagen ziet er niet alleen vooruitstrevend uit, maar is onderhuids eveneens een toonbeeld van vooruitgang. Zo is Volvo de eerste fabrikant die zescilinder lijnmotoren dwars onder de motorkap monteert. Verder zijn de Zweden trots op het feit dat ze de meest compacte versnellingsbak aller tijden hebben ontwikkeld. Ook de allereerste in het dashboard geïntegreerde GSM-telefoon verdient een compliment. Uiteraard heeft de tijd bij Volvo op het gebied van actieve en passieve veiligheid niet stilgestaan. Zo is de nieuwe Volvo S80 standaard voorzien van twee Inflatable Curtains. Deze opblaasbare gordijnen ontvouwen zich bij een zijdelingse aanrijding razendsnel en beschermen de inzittenden tegen verwondingen aan het hoofd. Verder zijn de voorstoelen voorzien van Whips (Whiplash Protection System), een systeem dat de stoelen bij een aanrijding zodanig vormt, dat de kans op de gevreesde zweepslag gereduceerd wordt. Verder genieten veiligheidsvoorziening als abs en traction control bij Volvo inmiddels de status der vanzelfsprekendheid. Voor de aandrijving van de nieuwe S80 heeft Volvo voor Nederland een vijftal krachtbronnen beschikbaar. De kleinste twee tellen een vijftal cilinders met een gezamenlijke inhoud van 2,4 liter. De minst krachtige ademt door twee kleppen per cilinder en schopt het tot een maximumvermogen van 103 kW/140 pk. De grootste vijfpitter dankt zijn maximumvermogen van 125 kW/170 aan de toepassing van vier kleppen per cilinder. Verder staat er een tweetal benzinegestookte zescilinders op het programma.
De eerste heeft een cilinderinhoud van 2,9 liter en levert maximaal 150 kW/204 pk. De tweede is met een cilinderinhoud van 2,8 een maatje kleiner, maar ondervindt assistentie van een tweetal kleine turbo's en perst derhalve maar liefst 200 kW/272 pk naar buiten. Het maximumkoppel van 380 Nm tussen 2000 en 5000 tpm is zo mogelijk nog indrukwekkender. Dieselaars kunnen zich verblijden met de komst van de 103/140 pk leverende 2,5 liter vijfcilinder direct ingespoten turbodiesel. De Volvo S80 rijdt buitengewoon goed. Zowel de 2,4 liter vijfcilinder als het superkanon T6 toont zich stil en beschaafd. Slechts het lawaai van de brede banden verstoort bij hogere snelheden de stilte. De wagen stuurt goed, blinkt uit op het onderdeel binnenruimte en is vooral van binnen heel erg Volvo. Dat betekent dat aloude deugden als perfect zittende stoelen en een hoogstaand afwerkingsniveau ook op de S80 van toepassing zijn. Verder heeft Volvo de nieuwe S80 een allesbehalve karig pakket standaardvoorzieniningen meegegeven. Zo is de wagen uitgerust met de reeds genoemde veiligheidsvoorzieningen, zes speakers, hoofdsteunen voor en achter, verstelbare stuurkolom, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, middenarmsteun voor, leeslampjes en nog veel meer. Voor zaken als airconditioning, lichtmetalen velgen en cruise control dient echter stevig bijbetaald te worden. Desondanks is de Volvo S80 met een basisprijs van 72.900 gulden simpelweg een sterke aanbieding in vergelijking met zijn Duitse concurrenten. De nieuwe Volvo S80 gaat dan ook zonder twijfel een rooskleurige toekomst tegemoet. |