RD-autotest: BMW 323i
Benjamin van de familie stelt niet teleurBerichtgeving over de geboorte van een nieuwe BMW is vrijwel zonder uitzondering vreugdevolle tijding. De mannen en vrouwen van de Bayerische Motor Werke weten de wereld keer op keer met fraai gestileerde en technisch hoogwaardige automobielen te verblijden. De nieuwe BMW 3-serie stelt als Benjamin van de familie in dit opzicht niet teleur. Het befaamde Freude am Fahren is dan ook bij de prijs inbegrepen.
Een uitgebreide kennismaking met een nieuw raspaard uit de stallen van BMW is voor de liefhebber van blik op vier wielen immer een plezante aangelegenheid. Alle ingrediënten die nodig zijn voor de totstandkoming van een echte rijdersmachine zijn standaard aanwezig. Zo zweert BMW bij aandrijving via de achterwielen en dwingt de Duitse fabrikant bij vriend en vijand respect af voor de magnifieke cockpit als zenuwcentrum van de auto. Handelsmerk Ondanks de permanente drang tot vernieuwing en verfijning koestert BMW de herkenbaarheid van de modellenlijn. Ook het ontwerp van de nieuwe 3-serie laat geen enkele twijfel omtrent haar afkomst bestaan. De stilisten hebben elegantie en dynamiek op een bijzonder fraaie wijze in het ontwerp tot uitdrukking gebracht. Een aantal stijlelementen heeft BMW in de loop der jaren tot handelsmerk verheven. Zo bestaat de grille sinds jaar en dag uit een tweetal nieren die gemarkeerd worden door twee dubbele koplampen, die vanachter een helder afdekglas frank en vrij de wereld in schijnen. Ook de achterzijde oogt heel erg BMW en harmonieert derhalve perfect met de al even herkenbare voorkant. Toch rijst de vraag of BMW niet al te terughoudend is geweest bij het ontwerpen van de nieuwe 3-serie. De voorganger daarvan stak bij de introductie in 1990 duidelijk opvallender in het pak en is om die reden nog altijd een modern gelijnde en geaccepteerde verschijning. Bovendien heeft BMW dankzij deze versie ruim zeven jaar lang uitstekend zaken kunnen doen. De nieuwkomer is zonder twijfel minder vooruitstrevend dan zijn voorganger indertijd. Het is dan ook op z'n minst twijfelachtig of de levenscyclus van de nieuwe generatie die van haar voorganger zal evenaren. Verder mag niet onvermeld blijven dat de ooit vooruitstrevende styling van de onlangs afgeloste 3-serie de toon zette voor de ontwerpen van de latere BMW 5- en 7-series. BMW heeft voor de kersverse 3-serie evolutie laten prevaleren boven revolutie. Het merk acht de huidige huisstijl kennelijk nog voldoende actueel. Strijdkreet De krachtbron in de testauto is geen onbekende. De zescilinder lijnmotor, die in tegenstelling tot wat de typenaam suggereert een cilinderinhoud van 2,5 liter heeft, bewees ook in de vorige generatie van de 3-serie uitstekende diensten. Desondanks is de aandrijfbron vooralsnog uitstekend bestand tegen de tand des tijds. Zo ademt de zespitter door vier kleppen per cilinder, die bovendien door het zogenaamde dubbele Vanos-systeem variabel verstelbaar zijn. Een en ander zorgt voor een doelmatige cilindervulling bij ieder toerental en voor een efficiënte verbranding. BMW claimt dankzij deze toepassing een indrukwekkende dosis trekkracht en elasticiteit. De praktijk bewijst dat BMW niet overdreven heeft. De motor levert zijn maximumtrekkracht van 245 Nm bij 3500 tpm. Bovendien draait de krachtbron zijdezacht zijn toeren en weet daarbij de trommelvliezen nauwelijks te beroeren. Enkel in de hoogste toerenregionen laat de zescilinder krijgshaftig van zich horen. Deze strijdkreet klinkt liefhebbers echter als muziek in de oren en kan derhalve nauwelijks als ergerlijk worden gekwalificeerd. Verder beschikt de bestuurder van een BMW 323i over meer dan voldoende potentieel. De krachtbron levert een maximumvermogen van 125 kW/170 pk bij 5500 tpm en garandeert volgens de fabrikant een topsnelheid van 231 km/h. Het sprintje vanuit stilstand naar 100 km/h vergt slechts 8,0 seconden. De wagen toont zich helaas niet alleen behendig in het verslinden van kilometers. Ook met peperdure liters brandstof weet de 323i raad. De BMW klokte gemiddeld elke 8,4 kilometer een liter euro loodvrij uit het brandstofreservoir naar binnen. Wegligging Rijden doet de nieuwe 3-serie als de bovenste beste. Een uitgekiende gewichtsverdeling geldt als een belangrijke voorwaarde voor een optimale wegligging. BMW heeft gepoogd het gewicht vrijwel gelijk over de twee assen te verdelen om een perfecte balans te verkrijgen. Deze pogingen zijn niet zonder resultaat gebleven. Het koetswerk blijft tot bij extreem hoge snelheden stabiel. Verder hebben de ingenieurs van BMW de wagen met een indrukwekkende batterij elektronische veiligheidsvoorzieningen uitgedost. Behalve over abs beschikt de 3-serie standaard over automatische stabiliteits- en tractiecontrole (ASC+T), Cornering Brake Control (CBC), dat de druk in de wielremcilinders afzonderlijk regelt om de neiging tot uitbreken de kop in te drukken, twee airbags en twee sidebags in de voorportieren. De 3-serie beschermt de bestuurder zo veel mogelijk tegen zichzelf, maar geeft hem ook volop ruimte om er een dynamische rijstijl op na te houden. De BMW stuurt subliem, dankzij een goedgekozen combinatie van precisie en gevoel. In bochten blijken bovendien de voordelen van achterwielaandrijving. Onderstuur is de nieuweling in principe vreemd en overstuurreacties zijn slechts met onverantwoorde capriolen op te roepen. Het spreekt welhaast voor zich dat bij BMW basisvoorzieningen als een stel puike remmen en een goed schakelende vijfbak dik voor de bakker zijn. Binnenruimte Het interieur is even herkenbaar als goed. Het voor BMW typisch naar de bestuurder gebogen dashboard blinkt al jaren uit qua ergonomie en esthetica. De basisvormen worden dan ook al jarenlang in vrijwel ongewijzigde vorm toegepast. Het concept biedt vooralsnog slechts ruimte voor stilistische fijnslijperij. De afwerking van het geheel is gewoon topklasse. Voorin zijn twee uitstekend vormgegeven stoelen gemonteerd. Vrijwel alle denkbare verstelmogelijkheden zijn standaard aanwezig, zodat een uitstekende zitpositie gecreëerd kan worden. De stoelen zijn evenals het stuurwiel in lengte en hoogte te verstellen. Verder zijn de voorstoelen standaard voorzien van een hoekverstelling op de zitting. De kleinste BMW werd nimmer aangeschaft vanwege zijn hoeveelheid beschikbare binnenruimte. Voorin was het in een 3-serie prima uit te houden, maar achterpassagiers werden al snel door claustrofobische gedachten overvallen. De nieuwe 3-serie zal evenmin als ruimtewonder geschiedenis gaan schrijven, maar is desalniettemin stukken royaler dan zijn voorganger. Vier volwassenen kunnen nu op een fatsoenlijke wijze plaatsnemen. Tot voor kort was dat ondenkbaar. Prijsstijging BMW levert de goedkoopste of beter gezegd de minst prijzige 3-serie pas vanaf een krappe 63 mille. Die is daarmee fors duurder dan zijn voorganger. De auto wordt dan als 318i aangedreven door een 87 kW/118 pk leverende 1,9 liter viercilinder achtklepper. De beproefde BMW 323i wisselt pas na betaling van 78.900 gulden van eigenaar. BMW compenseert de forse prijsstijging met een aanzienlijk royalere standaarduitrusting. Zo is de wagen niet alleen voorzien van het reeds gememoreerde pakket veiligheidsvoorzieningen, maar ook van zaken als elektrisch bedienbare voorramen en buitenspiegels, centrale portiervergrendeling, een met leer bekleed stuurwiel, getint glas en een uitstekende radiocassettespeler met zes luidsprekers. De zescilinder modellen zijn verder onder meer nog voorzien van een boordcomputer, middenarmsteun achter, mistlampen voor, chromen raamomlijsting en verwarmde buitenspiegels en ruitensproeiers. De 323i en de 328i zijn bovendien standaard uitgerust met lichtmetalen velgen. In de praktijk verkoopt BMW echter enkel de 3-serie in Executive outfit. Deze versie voorziet tegen een alleszins redelijke meerprijs van 7650 danwel 9600 gulden in aangename zaken als elektronische airconditioning, metallic lak, cruise control, alarmsysteem met afstandsbediening, regensensor en elektrisch bedienbare ramen achterin. De zescilinder modellen worden ook nog verrijkt met houtinleg in het dashboard. De nieuwe BMW 3-serie is een uitstekend rijdende, prachtig in elkaar stekende en goed uitgeruste auto. Hoewel de sympathieke Beier behoorlijk aan de prijs is, vergoeden de intrinsieke kwaliteiten van de auto veel, zo niet alles. Een en ander kan echter niet verhinderen dat de kersverse BMW buiten het bereik van Jan Modaal blijft. Wellicht juist daarom ziet BMW zijn jongste aanwinst niet als warme broodjes over de toonbank vliegen. |