Auto

Renault

RENAULT heeft de Clio met een intelligente pro-actieve automatische transmissie uitgerust. De zogenaamde DPO-bak heeft Renault in samenwerking met PSA ontwikkeld en wordt inmiddels in diverse modellen van de beide concerns geleverd. De fabrikant leverde de pro-actieve transmissie al in de Mégane en de Laguna en voegt daar nu de Clio aan toe. Door toepassing van “fuzzy logic”-elektronica stemt de nieuwe transmissie het schakelgedrag automatisch af op het rijgedrag van de bestuurder en kiest daarbij uit negen beschikbare schakelprogramma's. Renault claimt voordelen zoals betere prestaties en een gunstiger verbruik ten opzichte van een conventionele automaat. Een en ander wordt mogelijk gemaakt door de “fuzzy logic”-elektronica, die rekening houdt met het menselijke, subjectieve denkpatroon. Conventionele elektronica werkt enkel met signalen als goed (0) en fout (1), terwijl “fuzzy logic” ook tussenliggende waarden kan verwerken. De nieuwe DPO-transmissie is enkel leverbaar op de Clio 1.6 RN dan wel RXE. Beide uitvoeringen zijn als driedeurs en als vijfdeurs beschikbaar. De prijzen beginnen bij 29.290 gulden.


Peugeot

PEUGEOT lanceert in september de fonkelnieuwe 206 op vaderlandse bodem. De opvolger van de schier oneindig geachte Peugeot 205 is zonder twijfel “goodlooking”. Zo ziet de spitse neus met de scherp uitgesneden koplampen er opvallend dynamisch uit, terwijl ook de achterzijde op z'n minst origineel gestileerd genoemd mag worden. De verwachtingen zijn hooggespannen. De nieuweling treedt in de voetsporen van een kanjer, die wat verkoopaantallen betreft jarenlang als een kip met gouden eieren beschouwd kon worden en derhalve zo'n vijftien jaar onafgebroken in productie bleef. Het lijkt overigens niet realistisch voor de 206 op voorhand eenzelfde succesvol leven te verwachten. De geheel nieuw ontwikkelde 206 steekt lekker compact in het blik. De wagen meet een lengte van 3835 mm, een breedte van 1652 mm en steekt 1432 mm boven het wegdek uit. Desondanks valt de hoeveelheid binnenruimte niet tegen. De bagageruimte meet een inhoud van 245 liter, maar wie de achterbank neerklapt, kan beschikken over liefst 1130 liter.

Peugeot levert de 206 in eerste instantie met een drietal achtkleps viercilinder benzinemotoren. De kleinste meet een cilinderhoud van 1,1 liter en levert een maximumvermogen van 44 kW/60 pk. De middelste heeft met 1,3 liter wat meer te verteren en komt op 55 kW/75 pk. De vier potten van de grootste hebben een gezamenlijk volume van 1,6 liter en bewerkstelligen een maximumvermogen van 65 kW/90 pk. Daarnaast is er een nieuw ontwikkelde 1,9 liter dieselmotor beschikbaar. Het indirect ingespoten aggregaat levert een maximumvermogen van 51 kW/70 pk. Volgend jaar krijgt deze knaap versterking van een 2,0 liter HDI-motor met common-rail-techniek. Naar verluidt bedraagt het maximumvermogen van deze krachtbron ongeveer 66 kW/90 pk. De top of the line wordt gevormd door een eveneens volgend jaar te verwachten Peugeot 206, die aangespoord wordt door een 101 kW/138 pk leverende 2,0 liter zestienklepper.

Peugeot heeft vooralsnog vijf verschillende uitrustingsniveaus voor de 206 ontwikkeld. Niveau XN omvat zaken zoals stuurbekrachtiging (alleen diesel), bestuurdersairbag, in hoogte verstelbaar stuurwiel, getint glas en uitklapbare zijruiten achter in de driedeursversie. Niveau XR heeft onder meer nog in kleur gespoten bumpers en centrale portiervergrendeling met radiografische afstandsbediening. De Peugeot 206 XT is standaard voorzien van elektrisch bedienbare voorportierruiten, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, velours bekleding en kaartentassen in de leuning van de voorstoelen. Het luxepaardje Gentry tooit zich bovendien met een passagiersairbag, airconditioning, zes luidsprekers, hoofdsteunen achter, regensensor op de ruitenwissers en mistlampen in de voorbumper. De Peugeot 206 XS beschikt als sportieve loot aan de stam over sportstoelen, extra metertjes, verchroomd uitlaatsierstuk, mistlampen voor en een voor- en achterspoiler in carrosseriekleur. Prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.