Auto

Nieuwe Daihatsu Sirion

Daihatsu zelf is razend enthousiast over hun recentste aanwinst. De naam van het olijke beestje is een samentrekking van de sterren Sirius en Orion en is als zodanig een vingerwijzing naar de ambitieuze inborst. Volgens Evert-Jan Jurgens, manager marketing en public relations bij Daihatsu Holland, is de Sirion een absolute ster en een welkome aanvulling op het toch lang niet kinderachtige assortiment van het Japanse merk.

Daihatsu streeft immers naar een zo gevarieerd mogelijke modellenreeks voor de bescheiden beurs. Met de komst van de Sirion heeft de dealer nu liefst acht modellen met basisprijzen tussen pakweg 15 en 35 mille in de showroom staan.

De Sirion is een jolig ogende nieuwkomer. Zowel de lijnvoering als diverse stijlelementen verschaffen de auto een nogal non-conformistisch uiterlijk. Opvallend in dit verband zijn de grote langwerpige koplampen en de stootstrip die halverwege de achterportieren ophoudt te bestaan. De nodige chroomelementen vormen een knipoog naar het verleden, maar kunnen niet verhoeden dat de Sirion daardoor een beetje kitscherig overkomt. Een gewaagde en vrolijke kleur zoals geel of mintgroen verhoudt zich immers wat lastig met dit slag historisch beladen details. De Sirion is onmiskenbaar een karakteristieke verschijning en alleen al daarom een welkome aanvulling op het veelal saaie aanbod uit het Verre Oosten.

Onder de motorkap bevindt een nieuw ontwikkelde 1,0 liter driecilinder twincam ecomotor met vier kleppen per cilinder. Het maximumvermogen van deze krachtbron bedraagt 40,5 kW/55 pk bij 5200 tpm, terwijl het maximumkoppel van 88,3 Nm bij 3600 tpm via de voorwielen op het wegdek wordt gebracht. De kakelverse Daihatsu is met dit machientje onder de kap in staat de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h in 15,4 seconden te trekken, terwijl de topsnelheid volgend de fabrikant 145 km/h bedraagt. Tijdens een korte kennismaking valt op dat de nieuwe motor niet zozeer krachtig is maar zich veel meer siert door de rust waarmee hij zijn inspanningen begeleidt. De krachtbron loopt niet alleen zeer fraai rond, maar kan tegelijkertijd geenszins een overmatige belasting van de trommelvliezen ten laste worden gelegd. Bovendien schijnt de driepitter spaarzamelijk met edele brandstoffen om te springen. Daihatsu claimt zelfs een brandstofverbruik van 1 op 21,0 op buitenwegen. In een later stadium zal een uitgebreide test moeten uitwijzen in hoeverre deze bewering op realiteitszin berust. Dat neemt echter niet weg dat de Sirion best een zuinig karretje zal zijn.

De Sirion is in zijn klasse behoorlijk ruim bemeten: een lengte van 3675 mm, een breedte van 1595 mm en een hoogte van 1450 mm. Door het korte front en de lange daklijn kunnen vier niet al te fors gebouwde volwassenen heel redelijk in de Sirion plaatsnemen. Bovendien kunnen de inzittenden gezamenlijk 267 liter bagage in de nieuwe Daihatsu meenemen. Een korte proefrit maakt duidelijk dat de nieuwe Sirion een alleszins prettige automobiel is. Het weggedrag is zeker niet opzienbarend, maar kan de toets der kritiek zonder veel kleerscheuren doorstaan.

Opzienbarend is echter wel de prijs van de nieuweling, een onderdeel waarop Daihatsu traditioneel sterk is. Zo is de nieuwe Daihatsu Sirion als STi al leverbaar vanaf 19.995 gulden en standaard reeds voorzien van twee airbags(!), gordelspanners, een gescheiden neerklapbare achterbank, getint glas, in carrosseriekleur gespoten bumpers en metallic lak. De Sirion XTi kost 21.995 gulden en overtroeft de basisuitvoering met zaken zoals een toerenteller, wieldoppen, speakers, stuurbekrachtiging en elektrisch bedienbare buitenspiegels. Niveau RTi vergt nog eens 1600 piek extra maar omvat onder meer elektrisch bedienbare ramen voor en achter, centrale portiervergrendeling en bredere banden. Top of the line is de Sirion ZTi van 27.995 gulden die standaard wordt uitgerust met ABS, sidebags, airconditioning en lichtmetalen velgen. De nieuwe Daihatsu Sirion staat vanaf 18 juni bij de dealer.