Auto |
FORDFord heeft de opmerkelijke beslissing genomen om de productie van zijn vlaggenschip, de Scorpio, niet langer te continueren. Trouwe aanhangers als Hare Majesteit Koningin Beatrix der Nederlanden en diverse 'paarse' ministers werden dan ook min of meer gedwongen naar een alternatief voor de grote Ford uit te zien. Hoewel de wagen geen directe opvolger zal krijgen, komt Ford binnen afzienbare tijd met een doekje voor het bloeden. De nieuweling gaat Lincoln heten en wordt naar keuze aangedreven door een 3,0 liter 24-kleps V6 dan wel een 3,9 liter 32-kleps V8. De Lincoln LS wordt zowel leverbaar met een automatische vijftrapstransmissie als met een zogenaamde SelectShift-transmissie, die naast handbediening automatisch gebruik mogelijk maakt. De LS6 is bovendien leverbaar met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Standaard is de nieuwe Lincoln voorzien van bijna alle denkbare veiligheidsvoorzieningen als traction control, abs, airbags, sidebags en een elektronisch stabiliteitssysteem. De import van de nieuwe Lincoln wordt in tegenstelling tot de huidige modellen niet langer door de firma Hessing, maar door Ford Nederland behartigd. De auto zal waarschijnlijk door een geselecteerd aantal Ford-dealers aan de man gebracht worden.
ROVERRover brengt een bijzondere limited edition van de good old Mini op de markt. De Mini Lapagayo is het resultaat van een samenwerkingsverband tussen Mini en het kledingmerk Lapagayo. Het autootje is gebaseerd op de Mini Cooper en is enkel leverbaar in de kleur Tahiti Blue. De stoelen zijn bekleed met een combinatie van blauw leer en geel alcantara. Bovendien is deze modieuze Mini uitgerust met een elektrisch bedienbaar zonnedak over de gehele lengte van de auto. Lichtmetalen velgen, speciale striping en houten accenten in het interieur complementeren de uitmonstering. Kopers van deze limited edition ontvangen bovendien een kledingbon, een paraplu en een speciaal ontworpen poloshirt. De auto verschijnt in een beperkte oplage van slechts twintig stuks en wordt alleen via de Mini Corner bij de importeur in Vianen verkocht. De prijs van deze evergreen bedraagt 27.990 gulden.
MAZDAMazda gaat de 626 vanaf medio volgende maand met een nieuwe direct ingespoten turbodieselmotor leveren. De krachtbron telt vier cilinders met een gezamenlijke inhoud van 2,0 liter en ademt in totaal door zestien kleppen. Centraal geplaatste injectoren en een elektronisch inspuitsysteem voorzien in een uitgekiende dosering van het brandstofmengsel. De machine levert een maximumvermogen van 74 kW/100 pk bij 4000 tpm en genereert tussen 1800 en 3000 tpm een maximumkoppel van 220 Nm. Ten opzichte van de door Mazda zelf altijd veel bezongen Comprex-diesel uit de vorige editie van de 626 is de krachtbron volgens de fabrikant niet alleen krachtiger en lichter, maar tegelijkertijd schoner en zuiniger. De Mazda 626 2.0 DiTD is leverbaar vanaf 43.095 gulden.
NISSANNissan heeft de belangstelling voor de in ons land maar matig scorende Serena een nieuwe impuls willen geven door een aantrekkelijke en verbeterde versie van deze hoekige ruimtewagen op de markt te zetten. De Serena Invitation II is een vervolg op de, hoe kan het ook anders, Serena Invitation I. Nissan meldt dat de wagen niet alleen technisch is verfijnd, maar tevens completer is uitgerust. Zo zijn twee schuifdeuren voortaan standaard en is de Invitation II voorzien van centrale portiervergrendeling met afstandsbediening. Verder staat de auto op breder rubber en is een stel frissere schokdempers gemonteerd. De Serena is leverbaar vanaf 44.340 gulden en is dan standaard in metallic two-tone-lak gespoten. Nissan meldt monter met de Serena Invitation II voor de komende zomer een aantrekkelijk alternatief in het segment van de ruimtewagens te hebben. Voor het Japanse merk valt te hopen dat de consument dat ook vindt. Vooralsnog is de Serena namelijk een zeldzame verschijning op het vaderlandse wegennet. Het lijkt bovendien niet erg waarschijnlijk dat de Invitation II daar grote verandering in zal brengen. |