Auto

Het grillige pad naar de
aanschaf van een occasion

Het gros der vaderlanders verplaatst zich in een „tweedehandsje”. De redactie van AutoWeek heeft dit veelal vergeten segment ingepolderd, door een occasion-jaarboek op de markt te brengen.

De redactie van het magazine AutoWeek bekommert zich al jarenlang om de berijder van een gebruikte automobiel. Eén redacteur heeft zich gespecialiseerd in het fenomeen occasion, een deftig woord voor het in de volksmond bekende „tweedehandsje”, en schrijft elke week een flink aantal pagina's over dit onderwerp vol.

De dames en heren van AutoWeek hebben door de jaren heen een schat aan ervaring opgebouwd door allerhande nieuwe auto's aan hun testprogramma te onderwerpen. Vandaag de dag staan de nieuwkomers van pakweg drie jaar geleden als glanzende occasion op een nieuwe eigenaar te wachten. Een bundeling van kennis en ervaring kon dan ook niet uitblijven en resulteerde in het AutoWeek Occasion Jaarboek 1998.

Het jaarboek opent met een artikel dat de lezer dieper inwijdt in de geheimen van het grillige pad naar de aanschaf van een occasion. Zo wordt aanbevolen om wagens van minder populaire merken beslist in de overwegingen te betrekken, omdat deze auto's door hun lage restwaarde relatief veel voor hun geld bieden.

Zwakke punten
Verder schenkt de redactie aandacht aan verschillende soorten verkopers van gebruikte auto's, zoals merkdealers, universele garagebedrijven en particulieren. Het zal duidelijk zijn dat een en ander consequenties heeft voor zaken als garantie en prijsstelling. Zekerheid is echter nergens te koop. Oplichters vind je overal. Een aankoop bij de dealer sluit echter de meeste risico's wel uit, omdat een dergelijk bedrijf gebonden is aan de bepalingen van de Bovag. Mocht iemand onverhoopt toch in de kou gezet worden, dan kan hij bij deze brancheorganisatie verhaal halen.

De redactie gaat in het inleidende artikel verder nog in op facetten als keuringen en technische aandachtspunten. Voor het overige bestaat het jaarboek uit 101 portretten van uiteenlopende occasions. Het gaat hierbij veelal om bewerkte impressies van auto's die een aantal jaar geleden als nieuwkomer in AutoWeek zijn besproken. Deze testverslagen zijn aangevuld met informatie over leverbare uitvoeringen en motoren, evenals een opsomming van specifiek zwakke punten. Het boek sluit af met een lijst van de autoprijzen op de occasionmarkt met betrekking tot de bouwjaren 1992 tot en met 1997.

Desondanks heeft de redactie van AutoWeek een aantal kansen laten liggen. Zo was de lezer absoluut gebaat geweest bij informatie over bijvoorbeeld de invoer van een gebruikte auto, een overzicht van occasionprogramma's die de diverse merken aanbieden en een artikel over autoveilingen.

Ook zou het interessant zijn geweest om aandacht te besteden aan leasemaatschappijen die hun auto's niet alleen aan de handel maar eveneens aan particulieren verkopen. AutoWeek had het eerste occasion-jaarboek aantrekkelijker kunnen maken door dit soort zaken in deze uitgave mee te nemen. Met een prijs van slechts 14,95 gulden is het boek desondanks beslist een aanrader.

Prijsindex
Een ander opmerkelijk initiatief in de wereld van de occasion is de Autodata Occasion Index, de nieuwe prijsindex voor gebruikte auto's. Deze berekent maandelijks de prijsontwikkelingen van gebruikte auto's aan de hand van actuele marktprijzen. De Autodata Occasion Index is bedoeld als informatiebron voor de autobranche en is gebaseerd op de database van het Auto Taxatie Systeem.

Deze database bestaat uit 225.000 prijsobservaties uit de Online Registratie Bedrijfsvoorraad (OBR) van het RDC Datacentrum. Circa 3300 Bovag-autobedrijven voeren hun showroomvraagprijzen in en verwijderen verkochte auto's uit het bestand. Aan de hand van dit actuele overzicht berekent Autodata wekelijks voor 17.500 typegoedkeuringen (merk, model en motortype) een landelijke prijs en een prijs voor negentien regio's in Nederland.