Auto

PEUGEOT

Peugeot heeft de modellijn van de compacte 106 in ogenschouw genomen en daar de nodige wijzigingen in aangebracht. De basis van de serie wordt onveranderd gevormd door de Peugeot 106 Sketch, met een prijskaartje van 20.700 gulden. Daarboven komt een koppeltje Accent-varianten, waarvan de standaarduitrusting gecompleteerd is met elektrisch bedienbare portierruiten voor, een driespaaks stuurwiel en een toerenteller. De Accent is daarmee dermate compleet geworden dat de XR binnen het programma overbodig was geworden en simpelweg verdwenen is.

De 106 Accent is leverbaar met benzinemotoren van 1,1 en 1,4 liter met respectievelijk maximumvermogens van 44 kW/60 pk en 55 kW/75 pk. De 106 Accent kan eveneens voortgestuwd worden door een 42 kW/58 pk leverende 1,5 liter dieselmotor. De sportief getinte uitvoeringen XS, Rallye en GTI zijn eveneens niet meer leverbaar. Peugeot biedt een doekje voor het bloeden aan, in de vorm van de Peugeot 106 Sport. Deze is leverbaar met een 1,4 liter motor van 55 kW/75 pk of met een 1,6 liter zestienklepper van 87 kW/120 pk.

De uitrusting van de wagens is gelijk en omvat zaken als stuurbekrachtiging, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare portierruiten voor en ronde verstralers in de voorbumper. Uiterlijk oogt de wagen vanzelfsprekend sportief. Zo zijn de wielkasten verbreed en geven zijskirts en dikke bumpers de wagen de nodige body. De 106 Sport 1.4 kost 26.500 gulden, terwijl de Sport 1.6 voor 32.500 gulden in eigendom verworven kan worden.


NISSAN

Nissan presenteerde onlangs de opvolger van de Patrol. De nieuweling is vernoemd en gaat als Patrol GR (Grand Raid) door het leven. Het is een ontzagwekkende wagen geworden. Zo heeft de vijfdeurs editie van de robuuste Japanner een lengte van 5010 mm, een breedte van 1930 mm en een hoogte van 1855 mm. Voor maximale prestaties in het terrein is de geheel stalen carrosserie gebouwd op een afzonderlijk ladderchassis. De wielophanging bestaat uit multilinksystemen rondom, voor drievoudig en achter liefst vijfvoudig, met knapen van schroefveren voor een maximale veerweg. Een Europese primeur is de uitschakelbare stabilisator (standaard op de versies S en SE). Deze beperkt het overhellen van de carrosserie in bochten tijdens het rijden op de verharde weg. In het terrein is deze voorziening uit te schakelen (of beter: te ontkoppelen), waardoor de veerweg wordt gemaximaliseerd.

Deze noviteit betekent volgens de fabrikant dat het technisch ontwerp van het onderstel niet het resultaat is van een compromis tussen het terreinrijden en het rijden op de verharde weg. De nieuwe Nissan Patrol wordt aangedreven door een indirect ingespoten 2,8 liter zescilinder turbodieselmotor met geventileerde intercooler. Het aggregaat levert een maximumvermogen van 95 kW/130 pk bij 4000 tpm en een maximumkoppel van 252 Nm bij 2500 tpm. De Nissan Patrol GR accelereert in 17,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en zet een topsnelheid van 155 km/h neer. De Nissan Patrol is standaard uitgerust met abs, twee speciaal voor een terreinwagen ontwikkelde airbags en het diefstalbeveiligingssysteem NATS. De Nissan Patrol GR is vanaf 79.900 gulden leverbaar.


MERCEDES-BENZ

Mercedes-Benz brengt eveneens een nieuwe terreinwagen op de markt. De nieuwe M-klasse is door de Amerikaanse vakpers al uitgeroepen tot “terreinwagen van het jaar” en ontving nog meer onderscheidingen. Vooralsnog wordt de M-klasse leverbaar met een 110 kW/150 pk leverende 2,3 liter viercilinder benzinemotor en een 160 kW/219 pk leverende 3,2 liter zescilinder benzinemotor. In het voorjaar van 1999 volgt er een 4,3 liter achtcilinder van 200 kW/272 pk, terwijl in een later stadium eveneens een dieselgestookte variant zijn opwachting maakt. Alle wagens uit de M-klasse zijn standaard uitgerust met het zogenaamde 4-ETS, hetgeen staat voor Four Wheel Electronic Traction System.

Verder omvat het uitrustingsniveau een viertal airbags, abs, hoofdsteunen voor en achter, elektrische raambediening, een buitentemperatuurmeter en lichtmetalen velgen. De ML 320 is bovendien voorzien van airconditioning en een automatische vijftrapstransmissie, terwijl de ML 430 imponeert met standaardzaken als lederen bekleding, elektrisch verstelbare en verwarmde zitplaatsen, een reiscomputer en een alarmsysteem. De ML 230 is leverbaar vanaf 97.350 gulden, terwijl de ML 320 voor het afschrikwekkende bedrag van 121.900 gulden in de prijslijst is opgenomen.