Auto

De Smart is net
een kameleon

De Smart wist reeds lang voor zijn komst de tongen los te maken. Zo zou het voertuig in allerlei frivole kleuren leverbaar worden, lang niet misselijk geprijsd zijn en bovendien enkel in futuristisch ogende Smart-centers te koop worden aangeboden. De publiciteitsstroom kreeg een nieuwe impuls door de berichten dat het ding bij onacceptabele snelheden zou omvallen. De ins en outs over het ei op wielen op een rijtje.

De Smart is op z'n zachtst gezegd een wonderlijk mobieltje. Het karretje biedt plaats aan slechts twee personen en is met een lengte van niet meer dan 2,5 meter uiterst wendbaar in het drukke, grootstedelijke verkeer. De Smart wordt aangedreven door een Suprex driecilinder lijnmotor met een cilinderinhoud van 600 cc. Het maximumvermogen bedraagt mede dankzij de aanwezige uitlaatgasturbo 33 kW/45 pk bij 5250 tpm, terwijl het maximumkoppel van 70 Nm bij 3000 tpm wordt vrijgegeven. Er is overigens ook een 40 kW/67 pk leverende variant, die zijn hogere vermogen te danken heeft aan een hogere vuldruk van de turbocompressor.

Eigen smaak
De Smart is net een kameleon. De in twee kleuren uitgevoerde auto verduidelijkt de structuur van het voertuig en de modulaire constructie. De zogenaamde Tridion-veiligheidscel is in de kleuren zilvermetallic of antraciet gelakt en bereikt boven het hoofd van de inzittenden het hoogste punt. Het dakframe en het stalen frame van de bodemconstructie komen bij de in tweeën gedeelde achterklep samen. Het dakframe loopt in de beplating bij het achterlicht over.

De buitenhuid bestaat uit flexibele, gekleurde body panels van volledig recyclebaar thermoplast. Ze zijn verkrijgbaar in de kleuren wit, rood, geel of zwart en bieden samen met de twee kleuren van de Tridion-veiligheidscel tal van mogelijkheden om het voertuig naar eigen smaak samen te stellen. Bovendien zijn ze eenvoudig te verwisselen. Wellicht is het regionale Smart-center straks bereid om na een jaartje de oude beplating in te ruilen voor nieuwe in een andere kleur. Dan lijkt het net alsof je een nieuwe auto hebt.

Opgeschort
De introductie van de Smart is met zeven maanden opgeschort tot oktober. De oorzaken kunnen inmiddels genoegzaam bekend geacht worden. Het apparaat bleek evenals de Mercedes-Benz A-klasse al bij relatief lage snelheden te kunnen kapseizen. Grootaandeelhouder Mercedes-Benz was inmiddels door schade en schande wijs geworden en sommeerde Micro Compact Car, de fabrikant van de Smart, dan ook om het onderstel van de wagen aan te passen. Aldus geschiedde.

De wagen krijgt een grotere spoorbreedte en de buitenafmetingen worden aangepast om het zwaartepunt te verlagen. Zo wordt het voertuig zowel voor als achter met respectievelijk 20 en 15 millimeter verlaagd. Verder neemt de buitenbreedte met 64 millimeter toe tot 1515, terwijl de hoogte van de Smart met 18 millimeter tot 1530 wordt verlaagd. Samen met de nodige onderstelaanpassingen, zoals de montage van een dikkere stabilisatorstang, hebben de ingrepen volgens de fabrikant tot een verlaging van het zwaartepunt met 45 millimeter geleid.

Smart-centers
Voor de verkoop van de Smart is een nieuw, vlak verkoopconcept ontwikkeld. De Smart zal enkel leverbaar worden via exclusieve Smart-centers, die op strategische locaties geopend zullen worden. Nagenoeg alle centers hebben behalve een kantoor en een werkplaats een uit glas en staal opgetrokken Smart Car Tower, waarin maximaal 27 auto's kunnen worden opgeslagen.

De Smart-centers worden rechtstreeks door de in het Franse Hambach gevestigde fabriek bevoorraad, waardoor de levertijden kort en de afleveringskosten laag kunnen blijven. De prijzen van de Smart zijn nog niet definitief vastgesteld, maar het lijkt vooralsnog niet realistisch dat de wagen voor minder dan twintig groene flappen uit de Smart Car Tower wordt gehaald.