RD-autotest: Saab 9-3 2.0 SE 5-deurs
Een diamant van de NoormannenDe Noormannen profileerden zich in reeds lang vervlogen tijden als de agressors van de noordelijke zeeën. In hun angstaanjagende drakenboten togen deze barbaren van het Noorden op strooptocht teneinde in hun levensonderhoud te kunnen voorzien. Beschaving en verfijning waren hun vreemd. De tijd heeft de gewelddadige inborst van de Noormannen echter weten in te tomen. Heden ten dage gelden de nuchtere Scandinaviërs als een noest ijverend volk, dat een aantrekkelijk assortiment exportgoederen weet voort te brengen. De nieuwe Saab 9-3 is daar een goed voorbeeld van.
Saab heeft een reputatie als constructeur van automobielen met karakter hoog te houden. Een trouwe schare liefhebbers volgt de ontwikkelingen binnen het merk op de voet en toont zich immer afkerig van revolutionaire veranderingen. Het recept dat een traditioneel ingetogen, gestileerd koetswerk hoogwaardige techniek dient te verpakken, is nog altijd hoogst actueel. De nuchtere Zweden presenteren slechts bij hoge uitzondering een compleet nieuw model, als een modellijn niet meer voldoende ontwikkelingsperspectieven biedt. Liever leggen de mannen en vrouwen van Saab zich toe op het polijsten van hun zorgvuldig gekoesterde diamanten. Deze instelling is tekenend voor de kleine Zweedse fabrikant en waarborgt tegelijk de identiteit van zijn automobielen. Dat dient ook zo te blijven. Sinds Saab onder de vleugels van autogigant General Motors kan schuilen, is het voortbestaan van het eigenzinnige merk financieel veiliggesteld. Het Amerikaanse concern heeft bovendien goed begrepen dat Saab enkel als premium brand kan overleven en gunt de Zweden dan ook voldoende bewegingsvrijheid om naar eigen inzichten auto's te bouwen. Met een knipoog naar de traditie, dat spreekt. Familieband Hoewel de naamgeving wellicht anders suggereert, is de nieuwe Saab 9-3 niets meer en niets minder dan een doorontwikkeling van de uit 1992 daterende Saab 900. De nieuwe modelaanduiding is enkel bedoeld om de samenhang in het modellenprogramma terug te brengen, die sinds de komst van de Saab 9-5 verdwenen was. Ook een aantal cosmetische ingrepen diende de familieband met de Saab 9-5 te verstevigen. Zo werd de Saab 9-3 voorzien van een nieuwe grille met een vleugelvormig profiel in het midden. De Zweden monteerden eveneens nieuwe bumpers, die standaard in de carrosseriekleur worden meegespoten. De kentekenplaat verhuisde naar boven en kreeg een stekje tussen de achterlichten. De foeilelijke sierplaat, die zich bij de 900 tussen de achterlichten bevond, dolf derhalve het onderspit. Ook onderhuids pakten de Zweden de Saab 900 grondig aan alvorens hem als 9-3 te benoemen. Zo werd de auto voorzien van een nieuw type hoofd/romp zij-airbag en maakten de stoelen van de Saab 9-5 hun opwachting in het interieur van de nieuwe 9-3. Behalve meer zitcomfort garanderen de nieuwe zetels extra veiligheid door nieuw ontwikkelde hoofdsteunen, die de kans op letsel bij een aanrijding verminderen. Het chassis werd evenmin met rust gelaten, teneinde meer stuurprecisie en meer comfort te bewerkstelligen. De grootste klapper is zonder twijfel de beschikbaarheid van een direct ingespoten turbodieselmotor uit de magazijnen van Opel. Voor het eerst in de geschiedenis wordt een Saab aangedreven door een zelfontsteker. Fatsoenlijk Ten tijde van deze test was de dieselgestookte versie van de Saab 9-3 nog niet voor een diepgaande beschouwing beschikbaar. De importeur voorzag de redactie dan ook van de in Nederland meest verkochte benzineconsumerende variant. De meest populaire krachtbron is tegelijkertijd de minst competente uit de serie. Behalve prijsoverwegingen kunnen de vaderlandse verkeersomstandigheden een voorkeur voor de 2,0 liter viercilinder zestienklepper in de hand werken. De praktijk leert echter dat de aandrijfbron allesbehalve een benepen jongetje in een te grote klas is. De Saab komt heel fatsoenlijk van zijn plaats, zonder dat de motor daarbij nadrukkelijk van zich laat horen. Het aggregaat levert een maximumvermogen van 96 kW/130 pk bij 6100 tpm en een maximumkoppel van 177 Nm bij 4300 tpm. De acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/h is voor de tweeliter een klusje dat in 11,0 seconden geklaard is, terwijl de topsnelheid van 200 km/h eveneens ruimschoots toereikend geacht mag worden. De motor siert zich vooral door de rust waarmee hij zijn inspanningen begeleidt. Bovendien draait de machine door de lange overbrengingsverhoudingen van de handgeschakelde vijfversnellingsbak bij kruissnelheden relatief weinig toeren. Dat de Saab een stille auto is, staat buiten kijf. De gehoorschelp wordt namelijk niet overmatig geplaagd door bandenrumoer of windgeruis. Enkel bij hoge snelheden laat de wind via de bovenkant van de portieren van zich horen. De Saab mag dan voor het trommelvlies weldadig zijn, voor de portemonnee is de Zweed wat minder vriendelijk. Een gemiddelde brandstofconsumptie van 1 op 9,9 kan in deze tijd als tamelijk dorstig worden aangemerkt. Gunstiger resultaten lijken met een wat minder gehaaste rijstijl echter alleszins realistisch te zijn. Comfortabel De Saab 9-3 blijkt in de alledaagse praktijk een buitengewoon plezierige auto te zijn. Het onderstel van de sympathieke Zweed is comfortabel en dynamisch tegelijk. De wagen laat zich met een stief tempo over een bochtig traject voortjagen, zonder daarbij de inzittenden met een ongemakkelijk gevoel op te zadelen. De fysieke grenzen van de wagen worden door het onderstel goed gemarkeerd, terwijl de mooi direct reagerende en lekker gevoelige besturing hun steentje bijdragen aan de informatievoorziening. Verder is de rechtuitstabiliteit van de Noorman boven elke twijfel verheven. Tegelijkertijd weet het onderstel goed raad met de verwerking van allerhande ongerechtigheden in de asfaltlaag die onder de wielen doorglijdt. De Saab gedraagt zich dan ook uiterst comfortabel. Voor het mooi zijn de veerwegen echter net even te lang. Vooral bij het corrigeren van langere oneffenheden deint de carrosserie steevast even na en verstoort derhalve de verder fraaie balans. Een stel steviger dempers zal deze neiging naar verwachting goeddeels de kop indrukken. Interieur Het interieur ademt de geest van de eerste Saab 900. Zo bevindt het contactslot zich nog altijd tussen de voorstoelen en vallen de hoofdsteunen van deze stoelen nog immer over de leuning heen. Bovendien dicteert de traditie dat het dashboard zich licht naar de bestuurder buigt. De afgeronde vormen zijn eveneens herkenbaar. Het dashboard van de Saab 9-3 laat zich ondanks de veelheid van knoppen en handels goed en overzichtelijk bedienen. Het geheel steekt bovendien uiterst degelijk in elkaar en laat dan ook weinig ruimte voor negatief commentaar. De stevige voorstoelen zijn een weldaad voor lijf en leden en krijgen daarom veel lof toegezwaaid. De vormgeving is uitstekend en de verstelmogelijkheden zijn dik in orde. Slechts een lendensteunverstelling en een fractioneel bredere leuning zouden de zitpositie kunnen optimaliseren. De beschikbare ruimte voor hoofd en onderdanen kan voorin als riant en achterin als toereikend worden gekwalificeerd. De bagageruimte scoort eveneens een vette voldoende. Met een inhoud van 494 liter heeft het laadruim meer dan genoeg kofferslikkend vermogen om de vakantiebullen van een huisgezin met drie kinderen te herbergen. Aanrader Het uitrustingsniveau is dik voor de bakker. De wagen is in vijfdeurs verschijning leverbaar vanaf 52.450 gulden en standaard voorzien van abs, bestuurdersairbag, zijairbags, centrale portiervergrendeling, elektrisch bedienbare ramen, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, hoofdsteunen voor en achter, buitentemperatuurmeter en nog veel meer. De 2500 gulden extra kostende Saab 9-3 S voegt daar een passagiersairbag, een elektrisch bediende antenne en een viertal speakers aan toe. De geteste 9-3 SE 5-deurs 2.0 verlaat voor 67.450 gulden de showroom en is ten opzichte van de 9-3 S onder meer verrijkt met een lederen stuurwiel, lederen bekleding, notenhouten dashboard, mistlampen, automatische airconditioning en lichtmetalen velgen. De door de minst competente krachtbron aangespoorde Saab 9-3 heeft zich als een stille, smaakvolle en fijn rijdende automobiel leren kennen. Het is bovendien prijzenswaardig dat Saab ondanks de uitbreiding van de standaarduitrusting en de technische verbeteringen de prijsstelling van de auto ongemoeid heeft gelaten. De beproefde 68 mille kostende Saab 9-3 in SE-uitmonstering is echter voor het mooi net even te duur en is derhalve niet de aanrader bij uitstek. Die rol is weggelegd voor de 54.950 gulden kostende Saab 9-3 S 5-deurs 2.0. Deze is voorzien van een met airconditioning, cruise control en boordcomputer omvattend comfortpakket ter waarde van 4000 piek. In dat geval staat er voor nog geen 60 mille een zeer complete en smaakvolle Zweed voor de deur. Karakter inbegrepen!
|