Auto

FIAT

Fiat introduceerde onlangs de opvolger van de succesvolle Cinquecento. De nieuwe Seicento neemt het vaandel over van het kittige karretje, dat in Nederland zijn duizenden wist te verslaan. Liefst 30.000 exemplaren vonden in ons land hun weg naar een eigenaar. Fiat verkeert echter in de rotsvaste overtuiging dat de 332 centimeter lange en 151 centimeter brede Seicento het succes moet kunnen evenaren. De Seicento is direct herkenbaar als Fiat en is tegelijkertijd modern en eigentijds gestileerd. Verder is het interieur aan de eisen van de tijd aangepast en heeft dan ook aan overzichtelijkheid en bedieningsgemak gewonnen.

Verder monteerde Fiat een tweetal nieuwe stoelen, die het rijcomfort verder verhogen. Het veiligheidsaspect is heden ten dage een hot item en voor Fiat dan ook een punt van zorg. Zaken als een sterke veiligheidskooi, zijdelingse bescherming, energieabsorberend stuurwiel en gordelspanners zijn voor de Seicento vanzelfsprekend. Verder kan de kleine Italiaan uitgerust worden met airbags en abs. De Seicento Sporting is overigens standaard van plofzakken voorzien. De Seicento is leverbaar met een tweetal aandrijfbronnen. De twee viercilinders behoren tot de FIRE-generatie en hebben een cilinderinhoud van respectievelijk 900 en 1100 cc. De kleinste levert een maximumvermogen van 29 kW/39 pk, terwijl de grootste het tot 40 kW/54 pk schopt.

De Fiat is leverbaar in een vijftal uitvoeringen, waaronder een automatisch geschakelde en een elektrische uitvoering. De serie start met de Seicento S, die standaard al voorzien is van zaken als een in delen neerklapbare achterbank, hoedenplank, getint glas en startblokkering. De Suite voegt daar onder meer wieldoppen, in carrosseriekleur gespoten bumpers en spiegelhuizen, airconditioning, elektrisch bedienbare ramen en centrale portiervergrendeling aan toe. De Sporting geldt als de sportieve loot aan de stam en is derhalve nog voorzien van mistlampen, met leer bekleed stuurwiel, toerenteller, kuipstoelen en een tweetal airbags. De airconditioning is overigens niet standaard op deze uitvoering. De Fiat Seicento is leverbaar vanaf 16.350 gulden.

HYUNDAI

Hyundai heeft zich met de Atos in het door Daihatsu en Suzuki ontgonnen segment der mini-MPV's gestort. Het Koreaanse merk claimt echter dat de Atos van A tot Z anders is. Het karretje is slechts 3,5 meter lang, maar biedt door zijn zithoogte van liefst 1 meter volop ruimte voor vier tot vijf inzittenden en hun bagage. Het wagentje wordt aangedreven door een heuse viercilinder epsilonmotor met drie kleppen per cilinder en een cilinderinhoud van 999 cc. Het blokje levert een maximumvermogen van 41 kW/55 pk bij 5550 tpm en sleurt de 785 kilogram wegende Atos in 15,1 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en desgewenst naar een topsnelheid van 142 km/h. Een aardig technisch detail betreft de zogenaamde Easymatic, een transmissie die het midden houdt tussen een handgeschakelde en een automatische versnellingsbak. De pook van de Easymatic behoeft enkel beroerd te worden, koppelen is niet langer noodzakelijk.

De Hyundai Atos is leverbaar als L, GL en GLS. Standaard is de auto uitgerust met een in delen neerklapbare achterbank, bekerhouders, speakers voorin, startonderbreker en wieldoppen. Behalve de reguliere uitvoeringen heeft Hyundai de zogenaamde Atos Ambrusco ontwikkeld. Deze jolige versie kenmerkt zich door een felle kleurstelling. Zo zijn de hoofdsteunen rood, het stuurwiel uitgevoerd in rood en geel leder en de optionele cd-speler voorzien van een opvallend rood frontje. De Hyundai Atos is leverbaar vanaf 17.995 gulden. Het merk hoopt in Nederland dit jaar zo'n 2500 nieuwe Atossen op de weg te kunnen zetten.

TOYOTA

Toyota heeft een knaap van een terreinwagen op de markt gezet. De opvolger van de Landcruiser Customwagen is werkelijk geen kleine jongen. Het gevaarte is met een lengte van 4890 mm, een breedte van 1940 mm en een hoogte van 1880 mm geen wagen voor doetjes. De nieuwe Landcruiser 100 is leverbaar in twee verschillende uitvoeringen. De benzineversie telt acht cilinders en heeft een slagvolume van 4664 cc. Het maximumvermogen van deze gigant bedraagt 173 kW/235 pk bij 4800 tpm. Het koppel piekt op 434 Nm bij 3400 tpm. De 4,2 liter zescilinder dieselgestookte versie schopt het tot 150 kW/204 pk bij 3400 tpm en een maximumkoppel van 430 Nm tussen 1400 en 3200 tpm.

De uitrusting van nieuwe Landcruiser 100 VX is supercompleet en omvat standaard zaken als abs, airbags, climate control, elektrisch bedienbare ramen en spiegels, lederen stuurwiel, cruise control en nog veel meer. De Executive is bovendien nog voorzien van lederen bekleding, aluminium velgen en elektrisch bedienbare stoelen. Toyota verlangt voor zijn indrukwekkende Landcruiser 100 een even indrukwekkende financiële tegenprestatie. De minst prijzige Landcruiser 100 verlaat namelijk pas vanaf 156.990 gulden de showroom.