Auto

RD-autotest: Mazda 626 2.0 GLX Wagon

Gewoon goed is soms lastig

Mazda is weer thuis. Enkele jaren geleden nog trachtte de Japanse autofabrikant zich aan de ketenen der monomorfie te ontworstelen, maar deze inspanningen brachten niet het verwachte succes. De consument bleek ten opzichte van zijn automobiel aartsconservatief te zijn, zodat de enthousiaste vernieuwers binnen Mazda uiteindelijk moesten sneven. Door schade en schande wordt men echter wijs. Het resultaat laat zich dan ook raden. Mazda bouwt weer goede en nuchtere wagens met een minimum aan uitstraling en een maximum aan acceptatie. De nieuwe Mazda 626 Wagon is een overtuigende exponent van deze ondernemingsfilosofie.

De nieuwe Mazda 626 Wagon is niet bepaald een wagen die monden spontaan doet openvallen van verbazing. De auto verloochent zijn Japanse afkomst geenszins en ziet er dan ook vertrouwd onopvallend uit. Net als het gros van de automobiele eindproducten uit het land van de rijzende zon is de nieuwe 626 Wagon echter een wagen waar je met goed fatsoen in gesignaleerd kunt worden. De middenklasse Mazda ziet er simpelweg netjes uit en is weer helemaal van deze tijd.

De designers hebben de trend van verstrakking op een juiste wijze in het definitieve ontwerp weten te verwerken. Het ontwerp kenmerkt zich door een sobere en moderne lijnvoering en doet de herinnering aan zijn uit een ver en grijs verleden stammende voorganger als sneeuw voor de zon verdwijnen. Vooral de neus van de 626 oogt door een bescheiden gebruik van chromen accenten als een toonbeeld van distinctie. De achterkant kan als wat minder geslaagd worden gekarakteriseerd, maar is desondanks netjes en acceptabel.

Weinig toeren
De beproefde Mazda 626 wordt aangedreven door een al langer bekende 2,0 liter zestienklepper. Deze viercilinder is voor de gelegenheid iets geknepen, hetgeen volgens de fabrikant tot een lagere brandstofconsumptie geleid heeft. Ten opzichte van de vorige generatie is de nieuwe 626 dan ook fractioneel minder krachtig. De krachtbron levert een maximumvermogen van 85 kW/ 115 pk bij 6000 tpm en een maximumkoppel van 170 Nm bij 4500 tpm. De prestaties liggen op nagenoeg hetzelfde niveau en geven geen aanleiding tot gemopper mijnerzijds. De voorwielaangedreven Japanner sprint in 10,6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h rechtuit en verplaatst zijn inzittenden maximaal met een snelheid van 192 km/h. De Mazda 626 Wagon houdt zich onder werktijd mooi gedeisd, zonder overigens op dit onderdeel te excelleren. Een en ander kan onder meer verklaard worden door de behoorlijk lange overbrengingsverhoudingen van de vijfversnellingsbak. Bij legale snelheden op snelwegen draait de motor dan ook relatief weinig toeren, hetgeen over het algemeen resulteert in minder geluidsproductie en minder dorst. De keerzijde van de medaille is echter wel dat de Mazda daardoor minder lekker aan het gas hangt dan veel van zijn tegenstrevers. De rust en de aangename brandstofconsumptie vergoeden echter veel. Zo verbruikte de wagen gedurende zijn logeerpartij bij de autoredactie gemiddeld 1 liter per 10,9 kilometer en dat is een tot tevredenheid stemmend resultaat.

Evenwicht
Het weggedrag van de nieuwe Mazda 626 is ten opzichte van zijn voorganger met sprongen vooruitgegaan. De wagen is weliswaar stugger geworden, maar kan geenszins als oncomfortabel worden afgeschilderd. De ingenieurs lijken bij de onderstelafstemming een perfect evenwicht te hebben gevonden tussen comfort en communicatie. Het monteren van zwaardere veren en steviger dempers heeft geleid tot prima gedragingen op bochtige trajecten. De 626 laat zich met groot gemak de hoek omjagen, zonder daarbij overmatig te gaan overhellen, maar weet eveneens goed raad met de verwerking van korte en lange oneffenheden.

De besturing van de nieuwe Mazda oogst wat minder waardering, maar kan de toets der kritiek evenwel goed doorstaan. De mate van bekrachtiging is weliswaar goed gedoseerd, maar de wagen zou op hogere snelheden wel wat strakker mogen sturen. Voor de liefhebbers: de besturing van de 626 houdt kwalitatief gezien het midden tussen die van de Nissan Primera (top) en die van de Mitsubishi Galant (ondermaats). De versnellingsbak verdient een gemiddelde beoordeling. De pook laat zich probleemloos beroeren, maar zou naar mijn smaak wel wat soepeler van verzet mogen wisselen. De reminstallatie is daarentegen uit de kunst. Vier geventileerde schijfremmen staan garant voor een vertrouwen inboezemende vertraging.

Goede zitpositie
Het interieur van de Mazda 626 is netjes en overzichtelijk ingedeeld. Dat wil overigens niet zeggen dat er geen kritische noten te kraken zijn. Zo oogt de display voor de tijdsaanduiding en temperatuurweergave nogal goedkoop en is het klepje dat de spiegel in de rechterzonneklep aan het oog onttrekt een prul van jewelste, dat in een wagen van dit niveau simpelweg niet thuishoort. Bovendien hadden de bedieningsknoppen van het verwarmings- en ventilatiesysteem wel wat forser mogen zijn, maar voor het overige steekt de zaak netjes in elkaar.

De stoelen zijn evenals het stuurwiel uitstekend verstelbaar, zodat het vinden van een goede zitpositie geen enkel probleem is. Bovendien zijn de stoelen lekker stevig; de notoire kilometervreters kunnen zich zonder voortijdig en dus ontijdig opkomende rugklachten van afspraak naar afspraak spoeden. De ruimte voor hoofd en benen is zowel voorin als achterin ruim voldoende, zonder overigens nieuwe maatstaven neer te zetten. Dat geldt eveneens voor de bagageruimte, die met een inhoud van 537 liter een aangename hoeveelheid spullen kan slikken. Een interessant detail betreft de opklapbare rugleuning van de rechtervoorstoel, die de wagen in combinatie met de in delen neerklapbare achterbank geschikt maakt voor het transport van extreem lange voorwerpen. Daar heeft Mazda nu eens echt over nagedacht en dit soort slimmigheden is dan ook absoluut een compliment waard.

Boordcomputer
Mazda heeft de 626 Wagon behoorlijk prettig in de standaard spulletjes gestoken. Zo is de basisuitvoering LX standaard reeds uitgerust met zaken als een bestuurdersairbag, toerenteller, centrale portiervergrendeling, stuurwielhoogteverstelling, hoogteverstelling van de bestuurdersstoel, hoofdsteunen voor en achter, elektrisch bedienbare ramen voor, elektrisch bedienbare buitenspiegels, afstandsbediening van de centrale portiervergrendeling en een viertal speakers.

De beide tweeliters uit het modellenprogramma zijn enkel leverbaar als GLX en zijn zonder meerprijs voorzien van airconditioning, elektrisch bedienbare ramen achter, variabele intervalstand op de ruitenwissers, buitentemperatuurmeter en een middenarmsteun voor. De meest krachtige Mazda 626 wordt aangedreven door een 100 kW/136 pk leverende 2,0 liter en is bovendien nog uitgerust met een boordcomputer en een elektrisch bedienbaar schuif-/ kanteldak.

De Mazda 626 Wagon is een compleet uitgeruste en prettig rijdende auto met een keurig prijskaartje. Zo is de nieuwe Mazda 626 Wagon leverbaar vanaf 41.995 gulden en wordt de hier ten tonele gevoerde 626 2.0 GLX Wagon na betaling van 46.995 gulden de showroom uitgereden. Jammer genoeg is de Mazda 626 niet standaard voorzien van een passagiersairbag, maar dat is ook zo'n beetje het enige wat de auto echt verweten kan worden. Verder is de auto simpelweg in orde. De Mazda 626 laat echter een belangrijke vraag onbeantwoord. Waarom zou je deze wagen prefereren boven de bijvoorbeeld net zo saaie en net zo dure Nissan Primera Stationwagen, die beter presteert, een beter onderstel heeft en ook nog eens strakker stuurt? Het probleem van de nieuwe 626 Wagon is dat hij op geen enkel onderdeel weet te imponeren, maar tegelijkertijd op geen enkel onderdeel teleurstelt. En dat is nu net de reden waarom de Mazda 626 Wagon wel te verkiezen valt boven een Mitsubishi Galant Wagon. Gewoon goed is soms buitengewoon lastig!

Technische gegevens

Motor
Cilinderinhoud: 1991 cc; maxi mumvermogen: 85 kW/115 pk bij 6000 tpm; maximumkoppel: 170 Nm bij 4500 tpm; acceleratie 0 100 km/h: 10,6 seconden; topsnelheid: 192 km/h.

Maten
Banden: 185/65 R 15; lengte: 4660 mm; breedte: 1710 mm; hoogte: 1515 mm; wielbasis: 2670 mm; ge wicht: 1235 kilogram; inhoud baga geruimte: 537 liter; inhoud brand stoftank: 64 liter.

Prijs
Mazda 626 2.0 GLX Wagon: f 46.995

Positief
+ uitrusting
+ onderstel
+ geluidsniveau
+ brandstofverbruik
+ bescheiden meerprijs ten opzichte van sedanversie

Negatief
- passagiersairbag niet standaard