Auto |
RD-autotest: Mazda 626 2.0 GLX WagonGewoon goed is soms lastigMazda is weer thuis. Enkele jaren geleden nog trachtte de Japanse autofabrikant zich aan de ketenen der monomorfie te ontworstelen, maar deze inspanningen brachten niet het verwachte succes. De consument bleek ten opzichte van zijn automobiel aartsconservatief te zijn, zodat de enthousiaste vernieuwers binnen Mazda uiteindelijk moesten sneven. Door schade en schande wordt men echter wijs. Het resultaat laat zich dan ook raden. Mazda bouwt weer goede en nuchtere wagens met een minimum aan uitstraling en een maximum aan acceptatie. De nieuwe Mazda 626 Wagon is een overtuigende exponent van deze ondernemingsfilosofie. De nieuwe Mazda 626 Wagon is niet bepaald een wagen die monden spontaan doet openvallen van verbazing. De auto verloochent zijn Japanse afkomst geenszins en ziet er dan ook vertrouwd onopvallend uit. Net als het gros van de automobiele eindproducten uit het land van de rijzende zon is de nieuwe 626 Wagon echter een wagen waar je met goed fatsoen in gesignaleerd kunt worden. De middenklasse Mazda ziet er simpelweg netjes uit en is weer helemaal van deze tijd. De designers hebben de trend van verstrakking op een juiste wijze in het definitieve ontwerp weten te verwerken. Het ontwerp kenmerkt zich door een sobere en moderne lijnvoering en doet de herinnering aan zijn uit een ver en grijs verleden stammende voorganger als sneeuw voor de zon verdwijnen. Vooral de neus van de 626 oogt door een bescheiden gebruik van chromen accenten als een toonbeeld van distinctie. De achterkant kan als wat minder geslaagd worden gekarakteriseerd, maar is desondanks netjes en acceptabel. Weinig toeren Evenwicht De besturing van de nieuwe Mazda oogst wat minder waardering, maar kan de toets der kritiek evenwel goed doorstaan. De mate van bekrachtiging is weliswaar goed gedoseerd, maar de wagen zou op hogere snelheden wel wat strakker mogen sturen. Voor de liefhebbers: de besturing van de 626 houdt kwalitatief gezien het midden tussen die van de Nissan Primera (top) en die van de Mitsubishi Galant (ondermaats). De versnellingsbak verdient een gemiddelde beoordeling. De pook laat zich probleemloos beroeren, maar zou naar mijn smaak wel wat soepeler van verzet mogen wisselen. De reminstallatie is daarentegen uit de kunst. Vier geventileerde schijfremmen staan garant voor een vertrouwen inboezemende vertraging. Goede zitpositie De stoelen zijn evenals het stuurwiel uitstekend verstelbaar, zodat het vinden van een goede zitpositie geen enkel probleem is. Bovendien zijn de stoelen lekker stevig; de notoire kilometervreters kunnen zich zonder voortijdig en dus ontijdig opkomende rugklachten van afspraak naar afspraak spoeden. De ruimte voor hoofd en benen is zowel voorin als achterin ruim voldoende, zonder overigens nieuwe maatstaven neer te zetten. Dat geldt eveneens voor de bagageruimte, die met een inhoud van 537 liter een aangename hoeveelheid spullen kan slikken. Een interessant detail betreft de opklapbare rugleuning van de rechtervoorstoel, die de wagen in combinatie met de in delen neerklapbare achterbank geschikt maakt voor het transport van extreem lange voorwerpen. Daar heeft Mazda nu eens echt over nagedacht en dit soort slimmigheden is dan ook absoluut een compliment waard. Boordcomputer De beide tweeliters uit het modellenprogramma zijn enkel leverbaar als GLX en zijn zonder meerprijs voorzien van airconditioning, elektrisch bedienbare ramen achter, variabele intervalstand op de ruitenwissers, buitentemperatuurmeter en een middenarmsteun voor. De meest krachtige Mazda 626 wordt aangedreven door een 100 kW/136 pk leverende 2,0 liter en is bovendien nog uitgerust met een boordcomputer en een elektrisch bedienbaar schuif-/ kanteldak. De Mazda 626 Wagon is een compleet uitgeruste en prettig rijdende auto met een keurig prijskaartje. Zo is de nieuwe Mazda 626 Wagon leverbaar vanaf 41.995 gulden en wordt de hier ten tonele gevoerde 626 2.0 GLX Wagon na betaling van 46.995 gulden de showroom uitgereden. Jammer genoeg is de Mazda 626 niet standaard voorzien van een passagiersairbag, maar dat is ook zo'n beetje het enige wat de auto echt verweten kan worden. Verder is de auto simpelweg in orde. De Mazda 626 laat echter een belangrijke vraag onbeantwoord. Waarom zou je deze wagen prefereren boven de bijvoorbeeld net zo saaie en net zo dure Nissan Primera Stationwagen, die beter presteert, een beter onderstel heeft en ook nog eens strakker stuurt? Het probleem van de nieuwe 626 Wagon is dat hij op geen enkel onderdeel weet te imponeren, maar tegelijkertijd op geen enkel onderdeel teleurstelt. En dat is nu net de reden waarom de Mazda 626 Wagon wel te verkiezen valt boven een Mitsubishi Galant Wagon. Gewoon goed is soms buitengewoon lastig! | Technische gegevens
Motor
Maten
Prijs
Positief
Negatief
|