Auto

PEUGEOT

Peugeot is begin deze maand gestart met de levering van een geheel nieuw ontwikkelde automatische versnellingsbak. De bak is in samenwerking met Renault ontwikkeld en het ziet ernaar uit dat de nieuwe automaat ook in deze Franse auto's leverbaar zal worden. Hij onderscheidt zich door zijn zogenaamde autoactieve karakter, dat wil zeggen dat de bak zich voortdurend aan de rijomstandigheden aanpast. De voordelen blijken volgens de fabrikant vooral uit optimaal comfort en een gunstig brandstofverbruik. Zo zou een met de nieuwe AL4, de codenaam van de automatische transmissie, uitgeruste wagen nauwelijks meer verbruiken dan een handgeschakelde versie.

Het verbruik heb ik nog niet kunnen meten, maar een korte kennismaking leert dat de kiene automaat inderdaad een comfortverhogende uitwerking heeft. De bak schakelt zijdezacht en reageert vlot op commando's die via het gaspedaal verstrekt worden. Voor de snelle jongens voorziet de transmissie in een sportprogramma, terwijl er eveneens een programma is voor het wegrijden op een gladde ondergrond. Peugeot rekent voor de automatische transmissie een meerprijs van 3600 gulden, hetgeen betekent dat de 406 SR 1.8-16V automaat vanaf 44.500 gulden in de showroom staat. In de loop van maart zal de AL4-transmissie eveneens in de 2,0 liter modellen van de Peugeot 406 geleverd worden. Vanaf juni is de transmissie beschikbaar voor de Peugeot 306.


SUBARU

Subaru is naar mijn mening de fabrikant die per geïnvesteerde gulden het meeste plezier op wielen levert. De wagen waarom het draait, is zojuist in een extra appetijtelijke uitmonstering op de markt gekomen. De Subaru Impreza 2.0 GT Turbo 555 AWD Limited Edition wordt beperkt geproduceerd en kost slechts 51.495 gulden. Ten opzichte van de lang niet misselijke Impreza GT Turbo is de Limited Edition voorzien van met alcantara en suède beklede kuipstoelen en goudkleurige lichtmetalen velgen. De Limited Edition is enkel leverbaar in de kleuren black mica en new 555 blue en vergt een extra uitgave van 1500 piek ten opzichte van de standaard Impreza GT Turbo.

Verder zijn natuurlijk alle goede dingen van de GT Turbo ook op de Limited Edition van toepassing, zoals diens fabuleuze 2,0 liter viercilinder zestienkleps turbomotor met een maximumvermogen van 155 kW/211 pk en de standaard All Wheel Drive. Verder is de wagen voorzien van breedstralers, dorpelverbreders, drie extra luchtinlaten op de motorkap, een lederen Nardi-stuurwiel en een kofferbakspoiler. Het slechte nieuws is dat de Subaru Impreza GT Turbo Limited Editon al vrijwel helemaal is uitverkocht, zodat de liefhebber alsnog voor een gewone editie moet opteren. Die is in ieder geval tegen meerprijs leverbaar met airbags en abs. Die veiligheidsvoorzieningen zijn met zoveel potentieel onder de kap wellicht niet eens zo slecht idee.


SKODA

Skoda introduceert binnenkort de nieuwe Octavia Combi. In vergelijking met de toch allang niet lelijke Octavia Sedan is de Combi helemaal een plaatje. Bovendien is deze fraaie wagen ruimer dan zijn broer met kofferbak. De Octavia Combi is met een lengte van 4,51 meter, een breedte van 1,73 meter en een hoogte van 1,45 meter een volwassen wagen, die in niets aan de „rampenbakken” van weleer doet denken. Gerenommeerde Volkswagen-techniek en een eigen identiteit maken de Skoda Octavia tot een interessante auto, waarin je ook nog eens je vakantiebullen mee kunt nemen.

De bagageruimte heeft een inhoud van 548 liter en is maximaal tot 1512 liter te vergroten. De Octavia Combi steekt heel acceptabel in de spulletjes. Zo is de auto standaard voorzien van stuurbekrachtiging, vier hoofdsteunen, getint glas, hoogteverstelling van stuurwiel en bestuurdersstoel en nog veel meer. De auto is leverbaar met drie benzinemotoren en drie direct ingespoten (turbo)dieselmotoren. De prijzen van deze sympathieke Tsjech zijn nog niet bekendgemaakt.