Auto

RD-autotest: Lexus GS 300

De tragiek van een
Japanse topper

Tien jaar geleden kwam Lexus vanuit het niets op, als kakelvers “premium brand” van de Japanse automobielgigant Toyota. Topkwaliteit en excellente dienstverlening zouden Lexus in de vaart der volkeren voortstuwen en concurrenten als BMW, Jaguar en Mercedes-Benz het vuur na aan de schenen leggen. Voor Europa bleek de droom tot op heden niet te verwezenlijken. De nieuwe GS 300 moet het tij keren en het ambitieuze merk voor eens en voor altijd in de kijker zetten.

Japanners vormen een ambitieus en secuur volkje. Perfectie en kwaliteit zijn voor deze Aziaten vanzelfsprekende begrippen. De keur aan automobielen uit het land van de rijzende zon kenmerkt zich vrijwel zonder uitzondering door de toepassing van moderne technieken en een opvallend hoge mate van betrouwbaarheid. Toyota is in dit opzicht de eerste onder zijn gelijken en scoort al jaren bijzonder goed in diverse internationale kwaliteitsonderzoeken. Een voorbeeldig constructeur als Toyota leek dan ook bij uitstek geschikt om een nieuw “premium brand” in het leven te roepen.

Amerikanen
De eerste Lexus LS 400 was een klapper van formaat en beleefde in 1988 zijn debuut in het hol van de leeuw. Duitsland is immers nog altijd het onbetwiste territorium van BMW en Mercedes-Benz, die met hand en tand hun ijzersterke positie verdedigen. De Japanners waren echter zeker van hun zaak. Technisch klopte hun ontwerp als een bus. Bovendien zou de hooggeachte klant met alle egards worden ontvangen en door het dealerapparaat in de watten worden gelegd. In de Verenigde Staten werd de Lexus een doorslaand succes. Jaar in jaar uit voerde het merk op het onderdeel personenwagens de prestigieuze Initial Quality Study van J. D. Powers aan en wist het de harten van vele Amerikanen te veroveren.

De nuchtere Europeanen toonden zich echter ongevoelig voor de charmes van de topklasse Japanner. De Lexus sprak vooral tot de ratio en geenszins tot het hart. Het ontbrak de wagen gewoon aan een klinkend imago. Alle hoop is nu gevestigd op de nieuwe Lexus GS 300 en de verbeterde LS 400. Importeur Louwman & Parqui hoopt dit jaar zo'n tweehonderd Lexussen aan de man te brengen, tegen 92 vorig jaar. Stiekem hopen ze in Raamsdonksveer op nog meer, want ondanks het rijkere uitrustingsniveau van de nieuwe GS 300 verlangt de dealer zo'n 4000 gulden minder voor de nieuwkomer dan voor zijn voorganger. Een dergelijke prijspolitiek verdient alleen al een compliment in de vorm van extra afzet.

Machinerie
De mannen en vrouwen van Toyota hebben voor de nieuwe Lexus GS 300 een heel fijne aandrijfbron ontwikkeld. De krachtbron telt een zestal cilinders in lijnopstelling en ademt door 32 kleppen. Ingewijden weten dat een zes in lijn vanuit een mechanisch principe net even fraaier ronddraait dan wanneer de cilinders in V-opstelling staan. Bovendien monteerden de nijvere Japanners een variabele nokkenasverstelling, zodat de variabelen vermogen en trekkracht verder konden toenemen. De praktijk leert dat de 3,0 liter zespitter een bijzonder aangename kompaan is. De machinerie laat bijna niet van zich horen en toont zich tegelijkertijd enorm smeuïg. Het maximumvermogen bedraagt 162 kW/222pk bij 5800 tpm, terwijl het maximumkoppel van 298 Nm bij 2000 omwentelingen minder opgewekt wordt.

Deze cijfers spreken boekdelen. Het zal dan ook niemand verbazen dat de Lexus GS 300 geen langzame knaap is. De 1730 kilogram wegende Aziaat sprint in 8,2 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en stoomt desgewenst door tot hij in een topsnelheid van 230 km/h zijn fysieke begrenzing moet erkennen. Een dergelijk potentieel vereist vanzelfsprekend de nodige energie. Gemiddeld verstookte de Lexus GS 300 per 8 kilometer 1 liter euroloodvrij. Daarmee oogst hij een gemiddelde waardering.

Zwaarlijvig
Bij de ontwikkeling van de Lexus GS 300 heeft de succesvolle 5-serie van BMW onmiskenbaar model gestaan. Deze dynamische automobiel uit het Duitse Beieren is sinds jaar en dag toonaangevend in ondersteltechniek. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de Japanners met meer dan gewone belangstelling naar dit Europese topproduct hebben gekeken. Het strekt Toyota tot eer dat het veel van deze leermeester heeft opgestoken. De Lexus GS 300 rijdt namelijk als een BMW, en dat is allerminst schandelijk. Het onderstel is bijzonder communicatief en informeert gedurig over de kwaliteit van het wegdek. De besturingsinstallatie is van hetzelfde laken een pak en laat zich dan ook met veel gevoel en lekker direct aansturen.

De wagen voelt weliswaar wat zwaarlijvig aan, maar blijft zowel rechtuit als in een bocht bijzonder stabiel en neutraal. Verder verdient de Lexus lof door zijn perfecte automatische vijftrapstransmissie. De bak schakelt zijdezacht en reageert alert op de bewegingen van het gaspedaal. De Lexus is bovendien van een uitgebreide serie veiligheidsvoorzieningen voorzien. Mochten actieve veiligheidssytemen als abs, traction control en Vehicle Stability Control (VSC, een systeem dat het uitbreken van de carrosserie poogt te voorkomen), onverhoopt geen soelaas bieden, dan ontploffen twee airbags en twee side-airbags om persoonlijke schade te voorkomen dan wel zoveel mogelijk te beperken.

Futuristisch
Het interieur van de nieuwe Lexus GS 300 oogt futuristisch. Wanneer de contactsleutel in het slot wordt gestoken, keert het elektrisch verstelbare stuurwiel naar de voorgeprogrammeerde stand terug en lichten de wijzerplaten vanuit hun diepliggende positie melkwit op. Verder spuwt de fors uitgevallen monitor in de middenconsole een stroom aan informatie het interieur in. Dit Multivision-touchscreen vormt een onderdeel van het navigatiesysteem waarmee de GS 300 tegen de ontzagwekkende meerprijs van 9990 gulden uitgerust kan worden.

De bedieningsknoppen die rond dit beeldscherm gegroepeerd zijn, blijken slechts een fractie van de mogelijkheden te dekken. De rest van de functies kan via het scherm worden geactiveerd door met de vingertop het gewenste virtuele knopje te beroeren. Het geheel ziet er hightech uit en bevat een schier onuitputtelijke informatiebron. De bediening vereist vooraf enige studie in de Engelstalige handleiding.

De stoelen in de Lexus zijn prima te verstellen en blijken een weldaad voor lijf en leden. Het meubilair is niet alleen van grote klasse, maar blijkt gelukkig royaal te zijn geplaatst en zodoende voldoende bewegingsvrijheid voor hoofd en onderdanen te garanderen. De bagageruimte is daarentegen met een inhoud van 515 liter niet bijzonder ruimhartig en bovendien wat ongelukkig vormgegeven.

Topkwaliteit
Lexus heeft goed begrepen dat een wagen in deze klasse een rijke standaarduitrusting behoeft om bij de veeleisende kopersgroep ook maar een schijn van kans te maken. De 119.950 gulden kostende Lexus GS 300 staat standaard dan ook bol van nuttige en minder nuttige zaken. Een selectie uit de lijst levert onder meer cruise control, cd-speler met wisselaar, elektrisch verstelbare voorstoelen, lichtmetalen velgen, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, lederen stuurwiel, traction control, abs, VSC en een puike automatische transmissie op.

Lexus levert de GS 300 slechts in één uitvoering en heeft de lijst met extra's kort gehouden. De boodschap van Lexus is dan ook niet mis te verstaan. Het Japanse “premium brand” poogt zich met topkwaliteit, een riante standaarduitrusting en een concurrerende prijsstelling staande te houden, te midden van de gevestigde orde. Het ontbreekt de nieuweling eigenlijk maar aan één ding: een passende uitstraling.

Een Jaguar-man in hart en nieren vertelde ooit dat het oproepen van rationele aankoopargumenten een kwestie van een paar jaar is, terwijl voor het opbouwen van een klinkend imago enige tientallen jaren benodigd zijn. De tragiek van de Japanse topper bevestigt helaas zijn gelijk. Lexus verdient echter absoluut beter.

Technische gegevens

Motor
Cilinderinhoud: 2997 cc; maximumvermogen: 163 kW/222 pk bij 5800 tpm; maximumkoppel: 298 Nm bij 3800 tpm; acceleratie 0 100 km/h: 8,2 seconden; topsnelheid: 230 km/h.

Maten
Bandenmaat: 225/55 R 16; lengte: 4805 mm; breedte: 1800 mm; hoogte: 1445 mm; wielbasis: 2800 mm; gewicht: 1730 kilogram; inhoud bagageruimte: 515 liter; inhoud brandstoftank: 80 liter.

Prijs
Lexus GS 300: f 119.950

Positief
+ uitrusting
+ transmissie
+ weggedrag
+ besturing

Negatief
- verbruik
- bedieningsgemak