Auto

De nieuwe BMW 3-serie

De reputatie van BMW als constructeur van topklasse automobielen is onomstreden. De Beierse fabrikant weet immers keer op keer bewondering af te dwingen door een topprestatie neer te zetten vanuit zijn ongebreidelde ambitie om het goede te verbeteren. De nieuwe BMW 3-serie is dan ook geenszins een revolutionaire vondst. „Ongoing evolution” heeft de wagen opnieuw naar de top gebracht. De opvolger van de meest succesvolle BMW aller tijden gaat zonder twijfel een rooskleurige toekomst tegemoet.

De nieuwe BMW 3-serie is een bijzonder fraai gestileerde wagen. De auto oogt als een goed geproportioneerde atleet. Het koetswerk is dynamisch en elegant tegelijk, maar vooral heel erg BMW. Zo wordt de voorkant gedomineerd door het tweetal nieren dat als vanouds aan weerszijden geflankeerd wordt door de dubbele ronde koplampen. Ten opzichte van zijn voorganger lijkt BMW's jongste loot aan de stam door zijn gedrongen verschijning kleiner te zijn geworden. Het tegendeel is echter waar. Zo is de nieuwe 3-serie ongeveer 4 centimeter langer en breder dan zijn voorganger.

De wagen meet nu een lengte van 4471 mm, een breedte van 1739 mm en steekt 1415 mm boven het wegdek uit. BMW benadrukt echter dat de 3-serie niet te veel van zijn oorspronkelijke proporties mag afwijken. Zo is de nieuwste editie slechts 12 centimeter langer dan de eerste BMW 3-serie, die in 1975 debuteerde. De afstand tot de 5-serie dient immers bewaakt te worden. De 3-serie is dan ook nog altijd 30 centimeter korter dan de 5-serie.

De vierde aflevering in BMW's succesvolle 3-serie-feuilleton mag dan weliswaar niet met een revolutionair gestileerde carrosserie bedeeld zijn, de techniek is danig verbeterd. Het belangrijkste nieuwsfeit is zonder twijfel de fonkelnieuwe, direct ingespoten dieselmotor. Het aggregaat telt vier cilinders met een gezamenlijk inhoud van 2,0 liter en wordt aangeblazen door een turbo met variabele opbrengst en intercooler. Het maximumvermogen van 100 kW/136 pk wordt bij 4000 tpm gerealiseerd. Indrukwekkender is het maximumkoppel van 280 Nm, dat reeds bij 1750 tpm aan de achterwielen wordt afgegeven. De viercilinder dieselmachine is zo krachtig dat de zescilinder diesels in de huidige 3-serie volstrekt overbodig zijn geworden.

BMW claimt niet alleen uitzonderlijk hoge prestaties als een topsnelheid van 207 km/h en een tijd van 9,9 seconden voor de sprint van stilstand naar 100 km/h, maar tevens een gemiddelde consumptie van 5,7 liter op 100 km/h. Deze laatste waarde kon nog niet proefondervindelijk worden vastgesteld. Er bestaat echter geen reden om aan het waarheidsgehalte van de opgegeven waarden te twijfelen. De nieuwe BMW 320d is enorm rap. De krachtbron trekt vanaf 1500 tpm als een terriër aan een leiband, zonder daarbij veel gerucht te verspreiden.

De nieuwe krachtbron is gulzig en beschaafd tegelijk. Tijdens de presentatie van de nieuweling ging de aandacht dan ook vooral naar deze dieselmotor uit. De nieuwe 318i verdient echter een eervolle vermelding. BMW boorde de cilinders van de 1,8 liter achtkleps viercilinder uit tot een cilinderinhoud van 1,9 liter. De motor kenmerkt zich niet alleen door meer trekkracht onderin, maar tevens door meer beschaving. Zo is de verbeterde krachtbron stiller dan zijn voorganger. De BMW 318i onderscheidt zich bovendien door zijn perfect uitgebalanceerde gewichtsverdeling. De diesel en de zespitters torsen vanzelfsprekend meer gewicht mee. Die extra kilo's drukken natuurlijk vooral op de vooras, waardoor deze varianten net even minder lenig zijn dan de minst krachtige versie.

BMW heeft niet alleen flink aan de techniek gesleuteld, maar helaas ook aan de prijsstelling. Zo is de nieuwe BMW 318i met een basisprijs van ƒ 62.950 voor het eerst duurder dan de C180 Sedan van de gedoodverfde prijsleider Mercedes-Benz. Bovendien dient voor een nieuwe BMW 318i liefst 6000 piek meer gespaard te worden dan voor zijn voorganger. BMW verweert zich echter door de uitbreiding van de standaarduitrusting in herinnering te roepen.

Zo is de nieuweling steevast voorzien van abs met cornering brake control (cbc), twee airbags, side airbags in de voorstoelen, hoofdairbags voor de voorinzittenden, automatische stabiliteit en tractiecontrole (asc+t), hoofdsteunen voor en achter, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, een met leer bekleed stuurwiel, radiocassettespeler met zes speakers en nog veel meer. De nieuwe 3-serie is ook als Executive leverbaar en is dan uitgerust met zaken als automatische airconditioning, cruise control, alarmsysteem en metallic lak.