Auto

Saab rijdt nu ook
met dieselmotor

Saab behoort niet bepaald tot de merken die hoog van de toren blazen. Het merk heeft zich toegelegd op de productie van smaakvolle automobielen voor een selecte doelgroep en verrast slechts zelden met nieuwe modellen. Dat neemt niet weg dat de nuchtere Noormannen immer noest ijveren om hun producten verder te verfijnen. De nieuwe Saab 9-3 is daar een goed voorbeeld van.

Saab heeft een goed jaar achter de rug. De introductie van de nieuwe Saab 9-5 gold als een welkome versterking van het modellenprogramma en legde het eigenzinnige merk geen windeieren. In 1998 verwacht Saab opnieuw succesvol zaken te kunnen doen, niet in de laatste plaats door de komst van de opvolger van de Saab 900, Saab 9-3 geheten, die bovendien de geschiedenis ingaat als eerste Saab met een dieselmotor onder de kap.

Sierpaneel
Olaf de Bruijn, de kersverse directeur marketing en verkoop van de Nederlandse importeur, verwacht in ons land 3000 Saabs te kunnen verkopen, tegen 2470 in het afgelopen jaar. Liefst 1550 daarvan zullen als Saab 9-3 met een benzinekrachtbron de showroom verlaten. Verder hoopt Saab zo'n 400 dieselgestookte Saabs 9-3 af te zetten. Naar verwachting zullen 150 landgenoten voor een 9-3 cabriolet opteren, terwijl eenzelfde aantal naar verwachting tot de aanschaf van een Saab 9000 zal overgaan. Het restant wordt gevormd door 750 Saabs 9-5, een aantal dat even groot is als het contingent auto's dat de fabrikant Nederland voor 1998 heeft toegewezen. Olaf de Bruijn hoopt bij de fabriek nog wat extra Saabs 9-5 los te kunnen praten, want op dit moment overstijgt de vraag ruimschoots het aanbod.

De 9-3 is een doorontwikkeling van de bekende Saab 900. De naamgeving suggereert weliswaar anders, maar is enkel bedoeld om consistentie in het modellenprogramma aan te brengen. De fabrikant meldt echter dat de Saab 900 op 1100 punten is gewijzigd, voordat er van de 9-3 sprake kon zijn. Bij een oppervlakkige waarnemer zullen de stilistische wijzigingen niet direct opvallen. Toch zijn die er wel degelijk. De Saab 9-3 heeft een nieuwe grille met vleugelvormig profiel in het midden en nieuwe bumpers, die in de kleur van de carrosserie zijn uitgevoerd. De nummerplaat zit nu hoger, tussen de achterlichten. Het sierpaneel is verdwenen en de onderkant van de auto, die bij de 900 holrond was, volgt nu de welving van de bovenkant.

Verder heeft Saab de veiligheid op een hoger plan gebracht. De 9-3 is uitgerust met actieve veiligheidshoofdsteunen (Saab Active Head Restraint, SAHR). Bovendien is de Saab 9-3 standaard uitgerust met een nieuw type hoofd-rompairbags, die in de voorstoelen zijn gemonteerd.

Meer comfort
Onderhuids veranderde er eveneens het een en ander. Zo heeft Saab de rechtuitstabiliteit en de stuurprecisie weten te verbeteren door de bovenste bewegingspunten van de MacPherson-veerpoten te wijzigen. Doordat de ophanging nu beter in staat is om oneffenheden te verwerken, leverde deze aanpassing tegelijkertijd meer comfort op. De Saab 9-3 heeft verder dezelfde uitmuntende stoelen als de Saab 9-5 gekregen. Deze stoelen kenmerken zich door een prettig lange zitting, goede zijdelingse steun en uitstekende verstelmogelijkheden. Desondanks valt de stoelen milde kritiek ten deel. De leuningen zijn bovenaan voor het mooi te smal, waardoor de schouderbladen van lange mensen precies op de randen vallen.

De Saab 9-3 blijkt inderdaad een doordachte auto te zijn. Tijdens een korte kennismaking toont de wagen zich als een prettig vervoermiddel. Zo heeft de Saab absoluut baat bij de wijzigingen aan de wielophanging. De auto stuurt lekker strak en met veel gevoel. Onderstuurreacties zijn adequaat onderdrukt, zodat de voorwielaangedreven Saab met veel plezier over bochtige secundaire wegen gestuurd kan worden. Ondanks de grotere uitslagen van de veerpoten is de Saab eerst en vooral een tamelijk stug geveerde auto. Dat is echter geenszins een afknapper, want de onderstelafstemming onderstreept simpelweg het dynamische karakter van de Zweed. Aangedreven door de benzinegestookte 136 kW/185 pk leverende 2.0 liter viercilinder turbomotor is de 9-3 dan ook een heerlijke wagen.

Soepel
De kersverse 2,2 liter direct ingespoten turbodieselmotor kan minder bekoren. De krachtbron is afkomstig uit de magazijnen van Opel en levert een maximumvermogen van 85 kW/115 pk bij 4300 tpm. Het maximumkoppel bedraagt 260 Nm bij 1900 tpm en de auto is in staat om vanuit stilstand in 10,9 seconden naar 100 km/h te sprinten. De topsnelheid is vastgesteld op 200 km/h.

De motor is buitengewoon soepel, maar draait zijn rondjes net even minder overtuigend dan de diesels uit de stallen van Volkswagen. Bovendien verliest de Saab 9-3 met een zware dieselmotor onder de kap een deel van zijn lichtvoetigheid en daarmee een dosis rijplezier. Een echte liefhebber van het merk zal de diesel dan ook mijden. Saab verwacht zelf eigenlijk ook niet anders, want het merk denkt met de diesels enkel nieuwe kopers te kunnen trekken.