De nieuwe Audi A6 AvantAudi heeft met gepaste trots de nieuwe A6 Avant gepresenteerd. Niet echt verwonderlijk, want het merk met de vier ringen is voor een belangrijk deel van zijn omzet van deze versie afhankelijk. De komst van deze nieuwkomer zal de verkopen dan ook zonder twijfel een nieuwe impuls geven. Wereldwijd was de vorige editie van de A6 Avant namelijk goed voor meer dan 40 procent van de totale verkopen van de Audi A6 modellenserie.
De fysieke confrontatie met de nieuwe Audi A6 Avant staat in het teken van teleurstelling. Niet zozeer omdat de nieuweling geen fraai gelijnde wagen is, maar door het simpele gegeven dat de Avant in vergelijking met de prachtig en vooruitstrevend gestileerde sedan zo braaf oogt. De lijnvoering van de sedanversie riep indertijd hoge verwachtingen op van het design van de in een later stadium te verschijnen Avant. Die verwachtingen zijn onterecht gebleken. De nieuwe Audi A6 is een keurige en deftige verschijning, die echter de fantastische elegantie van de A6 sedan moet ontberen. Het is opvallend dat de Avant in de loop der jaren van een hatchback is ontwikkeld tot een heuse stationwagen. De eerste Audi 100 Avant was gewoon een vijfdeursvariatie op de 100 sedan. Zijn opvolger hield het midden tussen een hatchback en een stationwagen en stond dan ook als vlees noch vis te boek. De in 1993 verschenen Audi Avant was onmiskenbaar een stationwagen, waarin vormgeving echter voorrang genoot boven beladingsvolume. De nieuwste editie is tot een zeer volwassen stationwagen met een groot bagageslikkend vermogen uitgegroeid.
De nieuweling meet een lengte van 4796 mm, een breedte van 1810 mm en een hoogte van 1479 mm. Hij staat op dezelfde wielbasis als de A6 sedan en is 2760 mm lang. De kersverse Audi imponeert niet alleen met een royale hoeveelheid ruimte voor de inzittenden, maar biedt tevens de mogelijkheid om een flink aantal tassen en koffers mee te nemen. Het ruim van de Audi A6 Avant bevat met een inhoud van 455 liter liefst 65 liter meer laadvolume dan zijn voorganger. Het neerklappen van de achterbank vergroot de beschikbare hoeveelheid laadruimte tot 1590 liter. Een doordacht ontwikkelde stationwagen onderscheidt zich heden ten dage niet langer meer door enkel beladingsvolume. In tijden dat bijna niemand deze extra liters daadwerkelijk benut, dient een fabrikant zich op gebruiksvriendelijkheid toe te leggen. Een stationwagen wordt tegenwoordig niet meer aangeschaft in zijn hoedanigheid als lastdier, maar veeleer als ultieme exponent van het vrijheidsgevoel. Het beschikken over ruimte heeft het benutten van ruimte inmiddels volledig overschaduwd. Audi heeft deze veranderde kijk op stationwagens goed begrepen en benadrukt dan ook vooral de veelzijdigheid van de nieuwe A6 Avant. Zo is de auto leverbaar met het zogenaamde multi load-systeem. De basisdrager ervan loopt op rails en is uittrekbaar, wat het beladen vergemakkelijkt. Kwetsbare goederen kunnen op de basisdrager met een grondplaat of in flexibel onder te verdelen en afsluitbare boxen even goed beschermd worden vervoerd als bijvoorbeeld twee fietsen: hiervoor zijn de speciale steunen bestemd, waarmee de frames en de losse voorwielen voor het transport kunnen worden bevestigd. Verder kan de nieuwe Audi A6 Avant optioneel worden uitgerust met een tegen de rijrichting in geplaatst kinderbankje. De meerprijs van deze voorziening zal om en nabij de 3500 gulden bedragen.
De nieuwe Audi A6 Avant is leverbaar met alle motoren die ook in de A6 sedan leverbaar zijn. De serie start met de 92 kW/125 pk leverende 1,8 liter twintigkleps viercilinder benzinemotor, die tevens als turbo beschikbaar is en dan een maximumvermogen van 110 kW/150 pk weet te genereren. Het drietal zescilinder benzinemotoren telt cilinderinhouden uiteenlopend van 2,4 via 2,7 tot 2,8 liter. De 2,4 liter dertigklepper levert een maximumvermogen van 121 kW/165 pk, terwijl de 2,8 daar 142 kW/193 pk tegenover zet. De kersverse 2,7 liter dertigklepper krijgt extra lucht door watergekoelde turbo's die het maximumvermogen opstuwen tot 169 kW/230 pk. Het maximumkoppel van liefst 310 Nm is aanwezig tussen 1700 en 4600 tpm. De Audi A6 is ten slotte leverbaar met een tweetal direct ingespoten turbodieselmotoren. De kleinste telt vier cilinders met een gezamenlijke inhoud van 1,9 liter en is goed voor een maximumvermogen van 81 kW/110 pk. De grootste is de sublieme 2,5 liter zespitter met een maximumvermogen van 110 kW/150 pk. De Audi A6 Avant is leverbaar vanaf 76.000 gulden en is daarmee precies 5500 gulden duurder dan de vergelijkbare sedanversie. |