Auto

RD-autotest: Peugeot 406 STDT 2.1 Break

Stationwagen met
diesel pakt goed uit

Nog zo'n twintig jaar geleden genoot een stationwagen met dieselmotor slechts de voorkeur boven een conventioneel gestileerde en benzinegestookte sedan als werkzaamheden of een omvangrijk nageslacht in combinatie met een groot aantal af te leggen kilometers tot aanschaf noopten. Slechts twee decennia later blijkt een ruimhartige zelfontsteker zelfs bekoorlijk te kunnen zijn. Tijden veranderen.

Nog niet eens zo heel lang geleden werden dieselgestookte stationwagens voornamelijk aangeschaft door werkgevers. De aanwinst diende niet zozeer voor eigen gebruik, maar werd veelal als zakelijk transportmiddel toegewezen aan een werknemer. Een fors jaarlijks kilometrage en flinke beladingsbehoefte maakten een dergelijk vervoermiddel tot een interessante investering, althans voor ondernemers. De werknemer die het lot beschoren was om met zo'n nieuwkomer een langdurige relatie aan te knopen, toonde zich veelal minder enthousiast. De opdracht voor de vormgeving van een stationwagen stond namelijk onmiskenbaar in het teken van een functionele, ruimtevergende transportbehoefte, zonder de ontwerpers tot een zweem van enthousiasme te kunnen brengen.

Het resultaat bestond dan ook vrijwel zonder uitzondering uit het doortrekken van de daklijn van de reeds bestaande sedanversie en het boetseren van een fatsoenlijke achterpartij. Een stationwagen was niet alleen een toonbeeld van slechte smaak, maar tevens lang geen mobiel pretje. De bagageruimte functioneerde in onbeladen toestand vooral als klankkast en aangedreven door een dieselmotor was een auto in die dagen bovendien niet vooruit te branden. Bovendien diende voor een gehoorbeschadiging gevreesd te worden.

Eigen gezicht
De Peugeot 406 Break is een exponent van de jongste generatie stationwagens. Een stationwagen is heden ten dage geen stilistisch derivaat meer van een sedanversie, maar kenmerkt zich door een geheel eigen gezicht. Het is zelfs niet langer uitzonderlijk dat een stationwagen uit visueel oogpunt de voorkeur verdient boven de gelijknamige sedan. Niet alleen de stationwagen geniet inmiddels een respectabele status, ook het concept van Rudolf Diesel heeft de volwassenheidsfase bereikt. De zelfontbrander is vandaag de dag dan ook een alleszins aantrekkelijk alternatief voor een benzinemotor.

Zo wordt de hier gepresenteerde Peugeot 406 Break aangedreven door een 2,1 liter viercilinder geblazen dieselmotor. Het aggregaat weet bij 4300 tpm een maximumvermogen van 80 kW/110 pk op te wekken. Het maximumkoppel bedraagt 250 Nm en wordt reeds bij 2000 tpm via de voorwielen op het wegdek gebracht. De diesel consumerende Peugeot weet prestaties neer te zetten, waarvoor een moderne benzinegestookte wagen zich niet behoeft te schamen. Zo bedraagt de topsnelheid 185 km/h en sprint de wagen in 12,6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. Bovendien toont de diesel zich uiterst beschaafd. Nimmer begeleidt hij zijn inspanningen met een overmatige geluidsproductie.

De Peugeot 406 Break is een weldadig stille wagen. De krachtbron is ontzettend soepel en doet geen moment naar meer vermogen verlangen. Slechts de consumptie van het stinkende goedje zou wat matiger mogen zijn. Een gemiddeld verbruik van 1 op 12,1 kan in tijden van direct ingespoten turbodiesels en common-railtechniek niet als bijzonder spaarzaam aangemerkt worden. Peugeot heeft zich dan ook onderworpen aan de voortschrijding der techniek. Binnen afzienbare tijd zullen hogedruk direct ingespoten turbodiesels met naar verluidt cilinderinhouden van 2,0 en 2,2 liter hun opwachting maken onder de motorkap van de Peugeot 406.

Remmen
Peugeot heeft een reputatie hoog te houden als het gaat om de afstemming van onderstellen. De 406 speelt in de middenklasse dan ook een toonaangevende rol. Het onderstel is zeer comfortabel geveerd en weet dan ook goed raad met de verwerking van allerhande narigheid in het wegdek. Tegelijkertijd staat de Peugeot 406 op een bochtig traject zijn mannetje. De wagen helt nauwelijks over en kan met een stief tempo door een curve gejaagd worden. Wanneer het echt hard gaat, glijdt de auto over de voorwielen naar de buitenkant van de bocht.

Het terugnemen van gas is voldoende om deze neiging te beteugelen, al reageert de 406 Break door zijn langere achteroverhang een tikkeltje heftiger dan de sedanversie. De besturing valt enkel lof ten deel. De stuurbekrachtiger is uit het juiste hout gesneden en voorziet in een uitstekend gekozen dosis assistentie. Verder laat de Peugeot 406 zich lekker strak besturen. De versnellingsbak voldoet naar behoren, maar zou aan waardering winnen als de schakelbewegingen nog wat soepeler zouden verlopen. De remmen functioneren uitstekend en zijn, zoals dat tegenwoordig hoort, voorzien van abs.

Familiale
Het interieur van de Peugeot 406 Break verschilt niet noemenswaardig van dat van de 406 sedan. Het dashboard ziet er netjes ingedeeld uit en laat zich eenvoudig bedienen. Voorin is een tweetal comfortabel en goed vormgegeven stoelen gemonteerd. Ze zitten uitstekend en bieden een goede portie zijdelingse steun. Desondanks blijken de verstelmogelijkheden voor verbetering vatbaar te zijn. Zo ontbreekt op deze uitvoering een hoekverstelling op de bestuurdersstoel, een voorziening die op duurdere uitvoeringen standaard is. De bestuurdersstoel van de 406 ST is overigens wel voorzien van een hoogteverstelling, maar deze kan de tamelijk korte zitting voor langbenigen onvoldoende compenseren.

Op de achterbank openbaart zich het eerste verschil met de 406 sedan. In plaats van twee is de achterbank van de 406 Break voorzien van drie hoofdsteunen. Het aanbod van ruimte voor hoofd en benen is overigens zowel voorin als achterin dik in orde. Het voornaamste verschil betreft uiteraard de ruimte achter de achterbankleuning. De Peugeot 406 Break is liefst negentien centimeter langer dan de sedan en die extra centimeters zijn terug te vinden in de bagageruimte. Onder het afdekzeil past 526 liter bagage, terwijl het beladingsvolume met het neerklappen van de achterbank desgewenst uitgebreid kan worden tot 1741 liter.

Peugeot heeft al sinds de jaren zestig een antwoord op de vervoersbehoefte van kroostrijke gezinnen en leverde indertijd de Peugeot 404 als Familiale. De Peugeot 406 Break is naar goede traditie eveneens als Familiale leverbaar. Het derde bankje is echter niet langer in de rijrichting geplaatst, maar wordt uit veiligheidsoverwegingen met de leuning tegen de achterbankleuning gemonteerd. Het bankje is verder gemakkelijk weg te klappen en verdwijnt dan onder een luik in de laadvloer. De Familiale is met een meerprijs van slechts 1600 gulden overigens uiterst sympathiek geprijsd.

Aangenaam
De Peugeot 406 Break met de beproefde 2.1 liter turbodiesel onder de kap bewijst met overtuiging dat de combinatie stationwagen en dieselmotor tegenwoordig uiterst aangenaam kan uitpakken. De fors bemeten dieselmotor is een plezierige knaap, die in de uit de kluiten gewassen 406 Break goed tot zijn recht komt. Verder is de Peugeot 406 simpelweg een fijne auto. Het onderstel en de besturing getuigen van topklasse. Bovendien grossiert de wagen in ruimte en comfort.

Mijn aanvankelijke kritiek op het uitrustingsniveau van de 406 is inmiddels achterhaald. Zo is de Peugeot 406 voor modeljaar 1998 standaard voorzien van abs, airconditioning, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, getint glas, elektrische ramen voor, elektrisch bedienbare buitenspiegels, dakreling, houten decoratiestrips op het dashboard, velours bekleding en nog veel meer. Bovendien heeft Peugeot de 406 Break ten opzichte van de 406 sedan nog eens 600 gulden in prijs verlaagd.

Peugeot verlangt voor de 406 Break 2.1 STDT een bedrag van 56.100 gulden. Dat is een alleszins redelijke prijs voor deze goede en compleet uitgeruste Fransoos. Een stationwagen met dieselmotor blijkt een aantrekkelijke auto te kunnen zijn. Twintig jaar geleden zouden slechts weinigen deze stelling met instemming beantwoord hebben. Tijden veranderen inderdaad.

Technische gegevens

Motor
Cilinderinhoud: 2088 cc; maximumvermogen: 80 kW/110 pk bij 4300 tpm; maximumkoppel: 250 Nm bij 2000 tpm; acceleratie 0-100 km/h: 12,6 seconden; topsnelheid: 185 km/h.

Maten
Bandenmaat: 195/65 R 15; lengte: 4725 mm; breedte: 1760 mm; hoogte: wielbasis: 2700 mm; gewicht: 1460 kilogram; inhoud bagageruimte: 526-1741 liter; inhoud brandstoftank: 70 liter.

Prijs
Peugeot 406 Break 2.1 STDT: ƒ 56.100

Positief
- besturing
- weggedrag
- binnenruimte
- uitrusting

Negatief
- tweede airbag niet standaard
- verbruik