Auto

H. de Vaal: Oude Rolls-Royce moet blijven rijden

Twee trotse edellieden

Een Rolls-Royce of Bentley is voor velen nog altijd het gedoodverfde symbool voor welstand en klasse. De torenhoge nieuwprijzen van de trotse Britse edellieden scheppen welhaast een vanzelfsprekende afstand tussen een handjevol vermogenden en de grote massa. Door de enorme afschrijving lijkt een tweedehands exemplaar voor velen echter een te verwezenlijken droom.

Han de Vaal ontkent met grote stelligheid dat een gebruikte Rolls-Royce of Bentley voor het grote publiek bereikbaar is. Hij kan het weten. De Vaal runt al 27 jaar een garagebedrijf dat gespecialiseerd is in het onderhoud en de verkoop van Rolls-Royces en Bentleys. Hij benadrukt dat voor het rijden in een Rolls-Royce en de sportievere Bentley te allen tijde een ruim gevulde beurs noodzakelijk is. Veel mensen laten zich volgens De Vaal misleiden door de relatief gunstige aanschafprijs van een tweedehands exemplaar, maar verliezen de onderhoudskosten uit het oog.

Wegenbelasting
Zo wordt een Rolls-Royce Silver Shadow uit het begin van de jaren zeventig tegenwoordig al aangeboden voor bedragen rond de vijfentwintig mille. Het bedrijf van De Vaal wordt regelmatig bezocht door dagdromers, die denken voor een dergelijk bedrag een mooie en goed onderhouden auto te kunnen kopen. De Vaal maakt korte metten met dit soort illusies. Hij vraagt voor een goed onderhouden en in originele staat verkerend exemplaar al snel het dubbele. „Ik krijg hier wel mensen die informeren naar de hoogte van de wegenbelasting”, zegt De Vaal. Hij vindt dat onbegrijpelijk. „Wanneer je graag een Rolls-Royce wilt rijden, dient het kostenplaatje van ondergeschikt belang te zijn”.

De garagehouder uit Kwintsheul toont een krukas van een klassieke Rolls-Royce. Het glimmende onderdeel is loodzwaar en dient met slechts zes bevestigingspunten aan het vliegwiel gemonteerd te worden. De zes benodigde originele moeren en bouten kosten liefst 200 gulden per stuk. In een schuur staan een paar gebruikte voorbanden van een Bentley Continental R. De eigenaar betaalde ruim 3500 gulden voor twee nieuwe banden. De Vaal constateert dat mensen dit aspect veelal niet in hun overwegingen betrekken. „Je moet een Rolls-Royce natuurlijk wel kunnen betalen”.

Rijgedrag
Garage De Vaal is niet alleen gespecialiseerd in de verkoop van gebruikte Rolls-Royces en Bentleys, maar heeft zich vooral ook toegelegd op de import en verkoop van nieuwe en gebruikte onderdelen en op onderhoudswerkzaamheden. De opvattingen van De Vaal over onderhoud laten aan duidelijkheid niet te wensen over. „Ik bespreek altijd met de klant wat er wel en niet aan een auto moet gebeuren, om de originaliteit zoveel mogelijk te waarborgen”.

De Vaal gebruikt enkel originele onderdelen en wil geen half werk afleveren. De sfeer in zijn werkplaats onderstreept zijn opvattingen. Alle onderdelen liggen netjes per klus gesorteerd op montage te wachten. Op de brug staat een negen jaar oude Rolls-Royce Silver Spirit. De wagen is door het leven getekend. Het koetswerk is bedekt met straatvuil. Kleine beschadigingen getuigen van onnauwkeurig rijgedrag. „De eigenaar gebruikt de wagen als alledaags vervoermiddel”, vertelt De Vaal.

Hij adviseert ook de eigenaars van oudere exemplaren hun wagen regelmatig te gebruiken. Een jaar geleden liet een klant De Vaal een complete remrevisie uitvoeren. Onlangs belde hij op. Zijn auto had probleemloos de 400 kilometer lange afstand naar huis kunnen overbruggen. Nu bleken de remmen niet meer naar behoren te functioneren. „Die wagen heeft een jaar lang stilgestaan”, verzucht De Vaal. „Het is niet meer dan logisch dat de techniek dan niet meer vlekkeloos functioneert”.

Geel lint
Een beetje autoliefhebber staat te likkebaarden bij de handelsvoorraad van De Vaal. Zo staat er een prachtige gitzwarte Rolls-Royce Silver Cloud in zijn bedrijfshal. Om de “Flying Lady” hangt een geel lint. De wagen blijkt op een concours in Engeland in de prijzen te zijn gevallen. „Als je al zo lang in het vak zit, weet je wel hoe de beoordelingscommissie ze graag ziet”, grijnst de trotse eigenaar. De wagen is desalniettemin te koop. De Vaal benadrukt echter dat geen van de wagens de deur uitgekeken wordt.

„Ze moeten ook niet te snel vertrekken. Anders heb ik er niet genoeg van kunnen genieten”, bekent De Vaal. Hij geeft echter grif toe dat zonder verkoop geen nieuwe wagens kunnen worden aangekocht. De garagehouder steekt regelmatig de Noordzee over om nieuwe handelswaar op te sporen. Hij verkiest een goed restauratieobject boven een goede wagen zonder betrouwbare onderhoudshistorie. De Vaal restaureert liever zelf. „Dan weet ik tenminste zeker dat het goed gebeurt”.

Meer informatie: tel. 0174-297545.