Auto |
H. de Vaal: Oude Rolls-Royce moet blijven rijdenTwee trotse edelliedenEen Rolls-Royce of Bentley is voor velen nog altijd het gedoodverfde symbool voor welstand en klasse. De torenhoge nieuwprijzen van de trotse Britse edellieden scheppen welhaast een vanzelfsprekende afstand tussen een handjevol vermogenden en de grote massa. Door de enorme afschrijving lijkt een tweedehands exemplaar voor velen echter een te verwezenlijken droom. Han de Vaal ontkent met grote stelligheid dat een gebruikte Rolls-Royce of Bentley voor het grote publiek bereikbaar is. Hij kan het weten. De Vaal runt al 27 jaar een garagebedrijf dat gespecialiseerd is in het onderhoud en de verkoop van Rolls-Royces en Bentleys. Hij benadrukt dat voor het rijden in een Rolls-Royce en de sportievere Bentley te allen tijde een ruim gevulde beurs noodzakelijk is. Veel mensen laten zich volgens De Vaal misleiden door de relatief gunstige aanschafprijs van een tweedehands exemplaar, maar verliezen de onderhoudskosten uit het oog. Wegenbelasting De garagehouder uit Kwintsheul toont een krukas van een klassieke Rolls-Royce. Het glimmende onderdeel is loodzwaar en dient met slechts zes bevestigingspunten aan het vliegwiel gemonteerd te worden. De zes benodigde originele moeren en bouten kosten liefst 200 gulden per stuk. In een schuur staan een paar gebruikte voorbanden van een Bentley Continental R. De eigenaar betaalde ruim 3500 gulden voor twee nieuwe banden. De Vaal constateert dat mensen dit aspect veelal niet in hun overwegingen betrekken. Je moet een Rolls-Royce natuurlijk wel kunnen betalen. Rijgedrag De Vaal gebruikt enkel originele onderdelen en wil geen half werk afleveren. De sfeer in zijn werkplaats onderstreept zijn opvattingen. Alle onderdelen liggen netjes per klus gesorteerd op montage te wachten. Op de brug staat een negen jaar oude Rolls-Royce Silver Spirit. De wagen is door het leven getekend. Het koetswerk is bedekt met straatvuil. Kleine beschadigingen getuigen van onnauwkeurig rijgedrag. De eigenaar gebruikt de wagen als alledaags vervoermiddel, vertelt De Vaal. Hij adviseert ook de eigenaars van oudere exemplaren hun wagen regelmatig te gebruiken. Een jaar geleden liet een klant De Vaal een complete remrevisie uitvoeren. Onlangs belde hij op. Zijn auto had probleemloos de 400 kilometer lange afstand naar huis kunnen overbruggen. Nu bleken de remmen niet meer naar behoren te functioneren. Die wagen heeft een jaar lang stilgestaan, verzucht De Vaal. Het is niet meer dan logisch dat de techniek dan niet meer vlekkeloos functioneert. Geel lint Ze moeten ook niet te snel vertrekken. Anders heb ik er niet genoeg van kunnen genieten, bekent De Vaal. Hij geeft echter grif toe dat zonder verkoop geen nieuwe wagens kunnen worden aangekocht. De garagehouder steekt regelmatig de Noordzee over om nieuwe handelswaar op te sporen. Hij verkiest een goed restauratieobject boven een goede wagen zonder betrouwbare onderhoudshistorie. De Vaal restaureert liever zelf. Dan weet ik tenminste zeker dat het goed gebeurt. Meer informatie: tel. 0174-297545. |