Auto

VOLKSWAGEN

Volkswagen heeft tijdens de recent gehouden internationale autotentoonstelling in Detroit (USA) de New Beetle geïntroduceerd: een moderne interpretatie van de legendarische Volkswagen Kever.

De New Beetle is een eigentijdse automobiel, waarin veel onderdelen van de nieuwe Volkswagen Golf zijn verwerkt. Zo geeft Volkswagen twaalf jaar garantie tegen doorroesten, net als bij de nieuwe Golf. De New Beetle wordt leverbaar met een 85 kW/115 pk leverende 2,0 liter achtkleps benzinemotor en de bekende 1,9 liter direct ingespoten turbodieselmotor met een maximumvermogen van 66 kW/90 pk. De motoren zijn standaard gekoppeld aan een met de hand geschakelde vijfversnellingsbak. Tegen meerprijs levert Volkswagen een elektronisch geregelde viertraps automatische transmissie.

De New Beetle heeft een veelomvattende standaarduitrusting. Zo is de wagen onder meer voorzien van twee airbags, zij-airbags, airconditioning, een stereo-installatie met zes luidsprekers, alarmsysteem, centrale vergrendeling met afstandsbediening, getint glas en elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels. De New Beetle wordt eind 1998 in Europa verwacht. De Nederlandse prijzen en uitrustingsspecificaties zijn nog niet definitief vastgesteld. Het ligt echter in de lijn der verwachting dat de New Beetle in Nederland een kleine veertig mille zal gaan kosten.


SAAB

Saab heeft tijdens de autotentoonstelling van Detroit de vervanger van de huidige 900-serie voorgesteld.

Een oppervlakkige waarnemer zal op het eerste gezicht geen verschillen zien, maar volgens de fabrikant zijn die er wel degelijk. Zo heeft de Saab 9-3 een nieuwe grille en nieuwe bumpers, die in de kleur van de carrosserie gespoten zijn. Verder is de nummerplaat naar boven verhuisd en tussen de achterlichten geschroefd. Elke Saab 9-3 is standaard uitgerust met een nieuw type veiligheidshoofdsteunen en in de voorstoelen gemonteerde zij-airbags.

Het belangrijkste nieuws betreft de beschikbaarheid van een direct ingespoten turbodieselmotor in de Saab 9-3. Nooit eerder werd een Saab door een zelfontbrander voortgedreven. Het aggregaat is afkomstig van Opel en wordt onder meer leverbaar in de Opel Sintra. De krachtbron telt vier cilinders, met een gezamenlijke inhoud van 2,2 liter, en ademt door vier kleppen per cilinder. Het maximumvermogen bedraagt 85 kW/115 pk bij 4300 tpm, terwijl het maximumkoppel van 260 reeds bij 1900 opgewekt wordt. De Saab diesel accelereert vanuit stilstand in 10,9 seconden naar 100 km/h en haalt een topsnelheid van 200 km/h. De Saab 9-3 Coupé 2.2 TiD is leverbaar vanaf 58.400 gulden.


BMW

BMW laat zien dat overdaad schaadt. Voor een zeer selecte kopersgroep ontwikkelde het merk de BMW L7.

De L7 is feitelijk niets minder dan een BMW 750iXL. Op basis van de toch al verlengde en daardoor matig geproportioneerde BMW 750iL ontstond de L7. BMW sneed daartoe een 750iL doormidden en laste vervolgens met 25 centimeter extra carrosserie de twee helften weer aan elkaar vast. Het resultaat is foeilelijk, maar heeft er wel toe geleid dat je achterin als een vorst kunt zitten. De achterbank heeft plaatsgemaakt voor twee separaat te verstellen zetels. De auto is voorzien van vier verschillende, individueel regelbare klimaatzones, zodat iedere inzittende zich behaaglijk kan voelen.

Uiteraard is de auto voorzien van een koelbox, tv-monitor, dubbel glas en nog veel meer zinnige en onzinnige zaken. De auto is met een aanschafprijs van tegen de 400.000 gulden (!) buitenproportioneel geprijsd. Hij schijnt vooral aftrek te vinden in landen met veel zand en boortorens. BMW Nederland heeft geen hooggespanne verwachtingen van de L7. Het valt te hopen dat de met onze calvinistische volksaard doordrenkte „prospects” de BMW L7 als „oversized” zullen zien. Dit peperdure gedrocht verdient namelijk geen plaats in onze samenleving.