Auto |
Automatische transmissie wint langzaam terrein
Verschuivingen in autolandDe nimmer aflatende strijd op de markt voor personenauto's leidt jaarlijks tot een aantal opvallende en interessante verschuivingen. De verkoop van nieuwe auto's toonde in 1997 slechts een bescheiden groei, zodat er niet enkel winnaars konden zijn. Een analyse. De RAI Vereniging meldt dat de verkoop van nieuwe personenauto's in Nederland vorig jaar met ruim 6300 stuks is toegenomen tot 478.318, wat overeenkomt met een stijging van 1,3 procent. De gunstige koopkrachtontwikkeling en een grotere koopbereidheid van de consument droegen in belangrijke mate bij aan het grotere verkoopresultaat, aldus de RAI. Verder signaleert de RAI een langzame terreinwinst van de automatische transmissie. In 1990 was nog slechts 7,5 procent van de nieuw verkochte personenauto's met deze intelligente voorziening uitgerust. Zeven jaar later is dit percentage toegenomen tot 10,4. Voor dit jaar gaan de RAI en de vakorganisatie Bovag uit van een verkoopniveau van 480.000 nieuwe personenauto's. Stormloop Ook de twee andere Franse merken boerden goed in 1997. De aankondiging van Peugeot dat de 205 van het toneel zou verdwijnen, veroorzaakte een ware stormloop op de laatste, extra aantrekkelijk geprijsde twee-nul-vijfjes. Peugeot besloot daarop om de kip met de gouden eieren nog even niet te slachten en verkocht maar liefst 7001 nieuwe Peugeots 205, tegen 1126 in 1996. Verder was 1997 een bijzonder succesvol jaar voor Mitsubishi. De laatste jaren kampte het merk in ons land met aanhoudende verliezen en een teruglopend marktaandeel. Sinds de fabrikant de import zelf behartigt, lijkt het tij te keren. Het merk zag zijn verkopen met liefst 32,1 procent toenemen. De verkoopstijging wordt bijna enkel en alleen gerealiseerd door het succes van de in het Nederlandse Born geproduceerde Carisma. Mitsubishi verkocht vorig jaar 7815 Carisma's, 4518 stuks meer dan een jaar eerder. De importeur schrijft het succes vooral toe aan de spraakmakende Nationele Carisma Actie, beter bekend als de rode Carisma-poster. Dure jongens Ook het prestigieuze Jaguar zag zijn verkopen met 41,1 procent stijgen. De nieuwe Jaguar XK8 en de introductie van de nieuwe serie achtcilinder motoren hebben het merk kennelijk geen windeieren gelegd. Verder kunnen premium brands als Audi, Mercedes-Benz en Saab op een goed jaar terugzien. Voor dit slag dure jongens is het succes van het Nederlandse poldermodel blijkbaar profijtelijk. Ford kan als grote verliezer van 1997 worden aangemerkt. Het merk verkocht 5289 nieuwe auto's minder dan in 1996 en zag zijn marktaandeel tot 8,7 procent teruglopen, ondanks het succes van de eind vorig jaar verschenen Ford Ka (7055 exemplaren). De verkoop van de overige modellen daalde. Vooral de verminderde belangstelling voor de Fiesta nam dramatische vormen aan. In 1996 verlieten nog 13.509 nieuwe Fiesta's de showroom, een jaar later waren dat nog maar 5583 stuks. Koreaanse merken |