Auto

RD test Ford Puma 1.7 16V

Met de bochtenridder
valt niet te spotten

Rood en progressief. Een beetje politiek en historisch besef is voldoende om deze kwalificatie te koppelen aan de dagen dat het socialistische gedachtengoed door bevlogen leiders werd vertolkt. In het hedendaagse politieke spectrum hebben de woorden rood en progressief aan betekenis ingeboet. Op de markt voor automobielen is deze inspirerende combinatie sinds de komst van de Ford Puma weer hoogst actueel.

In het Italiaanse Maranello rollen al decennialang peperdure sportwagens de fabriekspoorten van Ferrari uit. Op de carrosseriedelen van deze pijlsnelle bolides wordt bij voorkeur een signaalrode lak gespoten, hoewel de meest recente modellen veelal in fatsoenlijke kleuren als antraciet en zilvergrijs afgeleverd worden. Ferrari lijkt de tijdgeest te onderkennen door de traditioneel imponerende mix van passie en potentie onopvallend te verpakken. Daarentegen schreeuwt de kakelverse Ford Puma om aandacht. Het compacte voertuig oogt futuristisch en dus progressief.

De Puma is een blikvanger van formaat, die het aanzien bovendien meer dan waard is. De signaalkleur Radiant Red is in dit verband dan ook de aangewezen bedekker van de blanke carrosseriedelen. Deze kleur brengt niet alleen de uitdagende lijnvoering van de Puma het beste tot uitdrukking, maar heeft bovendien een niet te onderschatten attentiewaarde. Zo is een zilveren Ford Puma te veel de overtuigde socialist in driedelig grijs, die de aandacht van zich af probeert te wenden en zich daardoor tegelijkertijd schikt naar de zo verfoeide gevestigde orde. Rood en progressief zijn simpelweg niet te scheiden.

Rumoerig
De Ford Puma wordt door een nieuw ontwikkelde 1,7 liter viercilinder zestienklepper voortgedreven. De krachtbron is gebaseerd op Fords 1,25 liter Zetec-SE, die uitstekende diensten bewijst onder de motorkap van de Ford Fiesta. Een wijziging van boring en slag resulteerde in een toename van de cilinderinhoud. Bovendien maakten de spierballen van het aggregaat, onder meer door de toepassing van variabele kleptiming, een flinke ontwikkeling door. Het maximumvermogen bedraagt maar liefst 92 kW/125 pk bij 6300 tpm, terwijl het maximumkoppel van 157 Nm bij 4500 opgewekt wordt. De Puma blijkt tot het leveren van enthousiasmerende prestaties aangemoedigd te kunnen worden.

De fabrikant maakt melding van een topsnelheid van 203 km/h, terwijl de 1038 kilogram wegende Puma vanuit stilstand in 9,1 seconden naar een snelheid van 100 km/h kan sprinten. Er is geen reden aan de opgegeven cijfers te twijfelen. De vierpitter is een ontzettend gemotiveerde knaap, die zich met veel genoegen naar de hogere toerenregionen laat jagen. De motor blaast over het gehele toerenbereik een duchtig toontje mee en geeft nimmer de indruk zijn gretigheid te verliezen. Een sportief klinkende brom geeft ruchtbaarheid aan de inspanningen van de zestienklepper, maar maakt van de Puma tegelijkertijd een wat rumoerige auto.

De krachtbron wint aan waardering door de perfecte samenwerking met de trefzeker schakelende vijfversnellingsbak. De versnellingspook maakt lekker korte slagen en laat zich gemakkelijk van verzet wisselen. Bovendien zijn de overbrengingsverhoudingen goed afgestemd op de sportieve inborst van de Puma. Ondanks de permanente verleiding om het gaspedaal te vloeren, toont de Puma een alleszins bescheiden dorst. Een gemiddeld verbruik van 1 op 11,4 geeft weinig reden tot klagen.

Rempedaal
De Ford Puma behoort tot het slag auto's waarbij functionaliteit ondergeschikt gemaakt is aan dynamiek. Hij dient dan ook eerst en vooral afgerekend te worden op zijn weggedrag. Het voertuig heeft goed beschouwd een uitstekende indruk achtergelaten. De auto laat als bochtenridder niet met zich spotten en is met een onvertraagd tempo over een bochtig traject te piloteren. Onderstuur is niet van toepassing op de via de voorwielen aangedreven Ford en overhelneigingen zijn de auto vrijwel vreemd. Het is simpelweg een genot om de auto te berijden. Hij stuurt lekker strak en met veel gevoel. De standaard aanwezige stuurbekrachtiger leidt onmiskenbaar een teruggetrokken bestaan.

Bovendien blijkt de Puma gemakkelijk op de limiet te rijden. De auto bijt zich gretig in het wegdek vast en laat zich vrijwel niet door de elementen van de wijs brengen. Het zal geen verbazing wekken dat de Puma een stug geveerde makker is. De wagen heeft een sportief karakter, maar is geenszins als spijkerhard te bestempelen. Het onderstel weet aardig raad met allerhande oneffenheden in het wegdek en stelt de inzittenden niet bijzonder nadrukkelijk op de hoogte van de pokdaligheid van een asfaltstrook. Een daadkrachtige vertragingsinstallatie is nimmer een overbodige luxe, zeker niet in dit segment.

De Puma remt uitstekend en is bovendien standaard voorzien van abs. De beproefde wagen had inmiddels negenduizend ongetwijfeld loodzware kilometers achter de kiezen, waaronder vooral de remmen aanzienlijk te lijden hebben gehad. Hoewel hij nog immer met overtuiging vertraagde, was het gevoel in het rempedaal goeddeels verdwenen. Een representatieve indruk ontbreekt daardoor, maar er zijn redenen genoeg om aan te nemen dat een revisie het gewenste resultaat zal opleveren.

Geweldig span
De Ford Puma is op de Ford Fiesta gebaseerd. Dat is niet enkel en alleen af te leiden uit de onderstelconstructie, maar tevens uit het interieur. Ford monteert in de Puma hetzelfde dashboard als in de Fiesta. De sportieve aspiraties van de Puma worden onderstreept door de toepassing van aluminium dashboarddecoratie en een aluminium pookknop. Wanneer de verlichting wordt ontstoken, lichten de meters gifgroen op.

Een lederen stuurwiel is uiteraard een vanzelfsprekendheid, evenals de twee puik zittende sportstoelen, die een lekkere portie zijdelingse steun bieden en bovendien lekker stevig zijn. De bestuurderstoel is in hoogte verstelbaar, zodat buitenproportionele formaten zich goed in de Puma kunnen nestelen. Een verstelbaar stuur ontbreekt, maar wordt niet node gemist. Hoewel het voor in de auto weliswaar goed toeven is, lijkt de achterbank slechts geschikt voor het vervoer van bagage. Zelfs snel tevreden kleuters gun je meer bewegingsvrijheid dan hier wordt geboden. De inhoud van de kofferruimte stemt daarentegen met een inhoud van 240 liter tot tevredenheid.

De Ford Puma is standaard uitgerust met een aangename hoeveelheid nuttige dan wel prettige zaken. Tegen inlevering van 39.990 klinkende guldens is hij onder meer uitgerust met abs, traction control, bestuurdersairbag, prachtige lichtmetalen velgen, elektrisch bedienbare ramen en spiegels, startblokkering, centrale portiervergrendeling en getint glas. De keuze blijft beperkt tot één uitvoering en één beschikbare krachtbron.

Er schijnt echter nog een Puma te komen, die wordt aangedreven door de 66 kW/90 pk leverende 1,4 liter Zetec-SE krachtbron uit de Fiesta. Het zal allicht een paar groene flappen schelen, maar op voorhand verdient de beproefde versie zonder aarzeling de voorkeur. De 1,7 liter zestienklepper vormt samen met de fris ogende Puma zo'n geweldig span, dat een minder competente krachtbron de balans alleen maar kan verstoren.

Aanwinst
De Ford Puma is een geweldige aanwinst in het segment van de compacte coupé. De wagen ziet er niet alleen bijzonder progressief uit, maar blijkt in de praktijk eveneens vooruitstrevend. De wagen stuurt als de beste en wordt aangedreven door een van de lekkerste viercilinder zestienkleppers van het moment. Verder klopt de prijsstelling als een bus, zodat niets een florissante toekomst van de nieuweling in de weg lijkt te staan.

Technische gegevens

Motor
Cilinderinhoud: 1679 cc; maximumvermogen: 92 kW/125 pk bij 6300 tpm; maximumkoppel: 157 Nm bij 4500 tpm; acceleratie 0-100 km/h: 9,1 seconden; topsnelheid: 203 km/h.

Maten
Bandenmaat: 195/50 R 15; lengte: 3984 mm; breedte: 1674 mm; hoogte: 1345 mm; wielbasis: 2446 mm; gewicht: 1038 kilogram; inhoud bagageruimte: 240 liter; inhoud brandstoftank: 40 liter.

Prijs
Ford Puma 1.7 16V: ƒ 39.990

Positief
- wegligging
- besturing
- krachtbron

Negatief
- binnenruimte