Auto |
OPEL Opel onthult volgende week tijdens de Autosalon van Brussel de nieuwe Astra Stationwagon. De volumineuze versie van de populaire middenklasser heeft een bagageruimte met een maximale lengte van liefst 1658 mm, een breedte van 1103 mm en een hoogte van 790 mm. Met neergeklapte achterbank meet de beschikbare ruimte een indrukwekkende 1500 liter. De Astra Stationwagon wordt leverbaar met een keur aan aandrijfbronnen. De kleinste benzinemotor levert een maximumvermogen van 48 kW/65 pk, terwijl de topmotorisering bestaat uit een 2,0 liter zestienkleps benzinemotor met een maximumvermogen van 100 kW/136 pk. De Astra Stationwagon wordt eveneens leverbaar met een tweetal oliegestookte krachtbronnen. De kleinste levert een maximumvermogen van 50 kW/68 pk, terwijl de grootste over de bekende 60 kW/82 pk leverende 2,0 liter zestienkleps direct ingespoten dieselmotor uit de Vectra beschikt. De nieuwe Opel Astra maakt dit voorjaar zijn opwachting in de showroom van de dealer.
RENAULT heeft de Espace ietwat langer gemaakt. Wie de toch al niet kinderachtige Espace aan de krappe kant vindt, kan vanaf deze maand bij de dealer terecht voor een Grand Espace. Deze is nog eens 27 centimeter langer dan de normale editie van het Franse multi purpose vehicle. De extra lengte is verdeeld over de wielbasis, die 17 centimeter voor zijn rekening neemt, en de achteroverhang, die 10 centimeter langer werd. De extra lengte komt dan ook voor een belangrijk deel ten goede aan de bagageruimte, die 250 liter groeide. De gewichtstoename bleef beperkt tot 40 kilogram ten opzichte van een vergelijkbaar uitgevoerde normale Espace. Het totale volume van de verschillende opbergvakken bedraagt 117 liter in de Grand Espace tegenover 100 liter in de Espace. Door de toegenomen lengte zijn de afgesloten ruimten in het bagagecompartiment groter geworden, terwijl er bij de achterste wielkasten twee nieuwe vakken zijn bijgekomen. De standaarduitrusting van de Grand Espace komt overeen met die van de Espace en omvat zaken als airconditioning, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening en elektrisch bedienbare voorramen. Verder zijn alle versies voorzien van een tweetal airbags en een ABS-remsysteem. De Grand Espace wordt in eerste instantie geleverd met een 84 kW/115 pk sterke 2,0 liter viercilinder benzinemotor of met de even krachtige 2,2 liter twaalfkleps turbodiesel. In het najaar wordt de Grand Espace leverbaar met een 140 kW/194 pk leverende V6-motor, die standaard gekoppeld is aan een automatische viertrapstransmissie. De Grand Espace RTE 2.0 staat voor 67.595 gulden in de prijslijst, terwijl de RTE 2.2dT vanaf 78.195 gulden voor het huis staat. De RXE-versies vergen een extra uitgave van 5800 piek.
LANCIA heeft de Delta nog eens extra opgepoetst. Voor modeljaar 1998 zijn de verschillen tussen de driedeurs HPE en de vijfdeurs Delta aangescherpt. De HPE wordt gepositioneerd als het sportieve alternatief voor de elegante en luxueuze vijfdeurs Delta. De eerstgenoemde is leverbaar met een drietal benzinemotoren: een 1.6 16V met een maximumvermogen van 76 kW/103 pk, een 1.8 16V VVT (Variable Valve Timing) met een maximumvermogen van 96 kW/130 pk en een 2.0 16V turbomotor met een maximumvermogen van 137 kW/186 pk. Tot slot is de Delta HPE leverbaar met een 66 kW/90 pk leverende turbodieselmotor. De Delta vijfdeurs hatchback is met dezelfde motoren leverbaar, uitgezonderd de 2,0 liter turboversie. De Delta HPE onderstreept zijn sportieve inborst met een standaard achterspoiler, extra geprononceerde zijskirts en uitgeklopte wielkasten. De Delta vijfdeurs kenmerkt zich door de standaard aanwezigheid van Alcantara binnenbekleding, een middenarmsteun tussen de voorstoelen, elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels en een Lancia Control System. De Lancia Delta 1.6 16V is leverbaar vanaf 33.950 gulden, zowel voor de vijfdeurs als de driedeurs HPE.
MERCEDES-BENZ introduceert in maart, tijdens de internationale autotentoonstelling in Genève, de CLK cabriolet. Deze zal vanaf 1998 bij de dealer in de showroom te bewonderen zijn. De CLK Cabriolet wordt evenals de CLK Coupé leverbaar als Sport en Elegance en wordt naar keuze aangedreven door een 2,0 liter viercilinder zestienklepper, een 2,3 liter viercilinder compressormotor of een 3,2 liter V6-motor. De uitrusting is vanzelfsprekend dik in orde. Het prijskaartje zal voorkomen dat de CLK Cabriolet binnen het bereik van het grote publiek komt. |