Een prima krachtbron voor een zware jongen
Voor een topklasse automobiel met een knaap van een dieselmotor onder de kap hoeft een fabrikant zich al lang niet meer te schamen. Het huidige verkeersbeeld heeft het verlangen naar motorvermogen goeddeels uit het hart van de automobilist weten te bannen. Bovendien zijn de brandstofprijzen de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen, zodat de belangstelling voor verbruikscijfers is toegenomen. Audi heeft een bijzonder fraai klusje geklaard. De nieuw ontwikkelde zescilinder 2,5 liter direct ingespoten turbodieselmotor is onder de dieselmotoren het neusje van de zalm. De motor kenmerkt zich niet zozeer door de toepassing van allerlei innovatieve vindingen, maar vooral door de welhaast perfecte combinatie van de modernste inzichten en technieken. De motor telt vier kleppen per cilinder, twee bovenliggende nokkenassen, een turbocompressor en een tussenkoeler. De energierijke vloeistof wordt bovendien direct in de cilinderruimte geïnjecteerd. De kersverse krachtbron moet het eigenlijk alleen nog zonder de toepassing van common rail stellen. Ongekend soepel De nieuwe zespitter levert een maximumvermogen van 110 kW/150 pk bij 4000 tpm en een maximumkoppel van 310 Nm bij reeds 1500 tpm. Het maximumkoppel blijft tot 3200 tpm beschikbaar. De krachtbron weet een zware jongen als de 1570 kilogram wegende Audi A8 in 9,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h te stuwen, terwijl de wagen pas bij 220 km/h zijn fysieke begrenzing heeft bereikt. In de minder zwaarlijvige Audi's A4 en A6 weet het aggregaat nog wat meer te imponeren. De dieselgestookte topper is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, maar tegen meerprijs levert Audi een automatische vijftrapstransmissie met tiptronic, een systeem dat handmatige bediening mogelijk maakt. De technische gegevens doen reeds vermoeden dat het aggregaat een uiterst plezante makker is. De praktijk bevestigt deze veronderstelling met overtuiging. De diesel blinkt uit in het genereren van trekkracht over een breed toerenbereik en is derhalve ongekend soepel. Slechts bij zeer lage toerentallen presteert de krachtbron wat ondermaats. Zodra echter de turbocompressor ontwaakt en zijn spierballen laat zwellen, barst het motorisch geweld in volle hevigheid los. De machine toont zich dan ongekend bullig en blijft permanent tot het leveren van aansprekende prestaties bereid. Bovendien laat de wagen zich door de overvloedige beschikbaarheid van trekkracht schakellui berijden. Kalmerend middel De importeur stelde ter kennismaking een Audi A8 2.5 TDI ter beschikking. Na een uitgebreide beproeving kan de harttransplantatie niet anders dan als geslaagd worden beschouwd. Deze wagen werkt als een kalmerend middel op een zenuwpatiënt. De wagen maant geen moment tot onnodige spoed en spoort nimmer aan tot onverantwoord rijgedrag. De motor is zo soepel dat ondergetekende zich meermaals liet verleiden om al bij een kleine 80 km/h naar de hoogste versnelling door te poken. Er bestaat namelijk geen enkele noodzaak de toerenteller waarden van hoger dan 3000 tpm te laten aanwijzen. Tussenacceleraties op snelwegen kunnen dan ook zonder het beroeren van de versnellingspook geklaard worden. Het vloeren van het gaspedaal volstaat om een bevredigende versnelling te bewerkstelligen. De grote Audi verraste echter vooral de lokale brandstoffenleverancier. Een gemiddeld verbruik van 1 op 12,9 verdient in deze klasse een tien met een griffel. Het brandstofreservoir heeft een inhoud van 90 liter, zodat de Audi meer dan 1000 kilometer onder de wielen door kan laten glijden, alvorens er getankt dient te worden. Goedkoper De nieuwe 2,5 liter zescilinder direct ingespoten turbodiesel is een welkome aanvulling op het modellenprogramma van Audi. De matig drinkende zespitter is in veel opzichten een prima machine, die vooral de Audi A8 extra interessant maakt. Deze wagen was tot voor kort niet leverbaar met dieselmotor. Bovendien blijkt de dieselversie met een aanschafprijs van 126.970 gulden een dikke twaalf mille goedkoper uit te pakken dan de minst dure benzineversie. De Audi's A4 en A6 2.5 TDI zijn met basisprijzen van respectievelijk 74.900 en 88.900 gulden sympathieker geprijsd. Dit tweetal moet echter de nog aantrekkelijker geprijsde viercilinder direct ingespoten turbodiesels onder zich dulden en zal derhalve nimmer de meest populaire variant van de serie worden. |