RD-autotest: Fiat Palio Weekend 1.6 16V 100
Compacte stationwagen uitbundig uitgedostEen diepgaande beschouwing van de wensen van de koper wil nog wel eens tot onverwachte inzichten leiden. Zo waren de marketeers van Fiat oorspronkelijk van mening dat Europa het zonder de Fiat Palio Weekend kon stellen. De consument oordeelde echter anders en sommeerde het Italiaanse conglomeraat min of meer tot levering van de Braziliaanse stationwagen over te gaan. Fiat reageerde zoals het een goede leverancier betaamt. De Fiat Palio Weekend is dan ook sinds kort op de Europese markt. Fiat Palio Weekend is een hele mond vol om een kakelverse, compacte stationwagen aan te duiden. De desbetreffende auto is afkomstig uit een ultramoderne Braziliaanse fabriek en geldt als een derivaat van een uitgebreide modellenlijn, die binnen afzienbare tijd in alle uithoeken van de wereld zijn opwachting gaat maken. Europa zal echter weinig van deze zogenaamde 178-serie merken. Fiat mikt er namelijk vooral mee op wereldstreken waar automobiliteit nog in de kinderschoenen staat. Dat wil niet zeggen dat de Palio Weekend een inferieure Fiat zou zijn. De wagen is in zijn vaderland buitengewoon succesvol en heeft meer dan voldoende in zijn mars om op de Europese markt flink in de bus te blazen. Concurrentie De Palio rolt behalve als Weekend, als vijfdeurs hatchback de fabriekspoorten uit. De oversteek naar Europa blijft echter voorbehouden aan de Weekend. De verklaring daarvoor is simpel. De Palio is nagenoeg even groot als de succesvolle Fiat Punto, die er niet op staat te wachten om door een geadopteerd broertje in de kuiten te worden gebeten. De Palio Weekend loopt met zijn fors uitgevallen rugzak geen bestaande modellen voor de voeten en maakte dan ook zijn opwachting in Europa om zij aan zij met de Punto tegen de concurrentie ten strijde te trekken. De op Europese leest geschoeide Fiat Palio Weekend is leverbaar met een tweetal benzinemotoren en een geblazen zelfontbrander. De kleinste motor meet een cilinderinhoud van 1,2 liter en levert een maximumvermogen van 54 kW/75 pk. De door de importeur afgevaardigde testwagen werd aangespoord door een 1,6 liter viercilinder zestienklepper. Dit aggregaat levert een maximumvermogen van 74 kW/101 pk bij 5500 tpm en een maximumkoppel van 140 Nm bij 4500 tpm. Op papier lijkt de voorwielaangedreven Braziliaan alleszins verdienstelijk te presteren. Zo is de Palio Weekend goed voor een sprintje vanuit stilstand naar 100 km/h in 10,3 seconden en voor een topsnelheid van 186 km/h. Als je deze waarden in het achterhoofd houdt, presteert de Palio Weekend in de praktijk wat teleurstellend. Vooral bij lagere toerentallen zou de 1070 kilogram wegende Fiat wel wat gretiger aan het gaspedaal mogen hangen. De krachtbron moet flink op toeren gehouden worden om voldoende leven in de brouwerij te kunnen brengen. De viercilinder voelt zich in de hogere toerenregionen gelukkig als een vis in het water. De motor is niet overdreven stil, maar gedraagt zich geenszins als een ordinaire herrieschopper. Felle acceleraties en veelvuldig schakelen zijn verder niet bepaald de voorwaarden waaraan je moet voldoen om een zuinigheidsrit te winnen. Een gemiddeld verbruik van 1 op 12,3 is voor deze klasse aan de stevige kant. Weggedrag De Fiat Palio Weekend is een comfortabel geveerde auto. Het onderstel weet goed raad met allerhande onregelmatigheden in het wegdek en laat zich dan ook niet afschrikken door een pokdalige asfaltstrook. Een en ander is het resultaat van de tamelijk weke afstemming van de combinatie vering en dempers. Gezien de behoorlijk goede conditie van het Nederlandse asfalt zou het onderstel van de auto bij een straffere afstemming zijn gebaat. De Braziliaan wordt in bochten nadrukkelijk geplaagd door onderstuur en vertoont bovendien een behoorlijk sterke overhelneiging. Het venijn zit in de staart. De achterzijde van de Palio geeft de bestuurder keer op keer het gevoel uit de band te willen springen. Vooral op nat wegdek gaat de Weekend al vlot met de staart slaan. De wagen laat zich echter eenvoudig intomen. Een tikje tegenstuur en een streep minder gas zijn voldoende om de lijn weer strak te trekken. De wagen scoort al met al een mooie voldoende voor het onderdeel weggedrag, evenals voor de standaard bekrachtigde besturing. De Fiat laat zich behoorlijk strak besturen en het stuurwiel kan met een prettige dosis gevoel rondgehoepeld worden. De versnellingsbak en het setje vertragers kwijten zich eveneens met overtuiging van hun taak. Lange mensen Het interieur van de Palio Weekend oogt modern en laat zich eenvoudig bedienen. De bedieningselementen van verwarming en verlichting zijn logisch geplaatst en zijn goed zichtbaar vanuit de bestuurdersstoel. Het is me echter een raadsel waarom de knopjes voor de elektrische raambediening niet gewoon bij elkaar gegroepeerd zijn. De knopjes voor de voorramen zijn in het portier gemonteerd, terwijl de knopjes voor de achterramen achter de versnellingspook schuilgaan. Verder zitten de bedieningselementen voor de elektrisch verstelbare buitenspiegels ter hoogte van de handrem. Chaos dus. Een compleet paneeltje aan het portier zou de bediening van een en ander aanmerkelijk logischer en onmiskenbaar eenvoudiger maken. De auto is minder jofel afgewerkt dan het gros van zijn Europese opponenten. De Palio Weekend biedt voldoende plaats aan vier volwassen personen. Een voorwaarde is wel dat de inzittenden niet al te sterk uit de kluiten zijn gewassen. Met name de positie achter het stuurwiel schiet voor lange mensen simpelweg tekort. De stoel kan niet ver genoeg naar achteren worden geschoven, waardoor de bovenbenen onvoldoende gesteund worden. Bovendien werkt de hoogteverstelling van de bestuurdersstoel niet onafhankelijk van de lengteverstelling. Wanneer de stoel vanuit de achterste positie naar voren geschoven wordt, gaat de zitting omhoog. Onafhankelijkheid verdient hier echter de voorkeur. Belading De Fiat Palio Weekend is ontegenzeggelijk een rasechte stationwagen. Een enorme achterklep verschaft toegang tot een bagageruimte met een inhoud van 460 liter. Wie de achterbank neerklapt, kan beschikken over een volume van 890 liter en bij belading tot aan het dak lust de Palio Weekend zelfs 1540 liter. Fiat heeft de nieuweling behoorlijk uitbundig uitgedost. Standaard is de wagen voorzien van stuurbekrachtiging, getint glas, dakrails, centrale portiervergrendeling, toerenteller, bestuurdersairbag, in hoogte verstelbaar stuurwiel, in carrosseriekleur gespoten bumpers en een afdekhoes in de bagageruimte. De meest competente uitvoering onderscheidt zich van zijn minder krachtige broeder door de standaard aanwezige mistlampen in de voorbumper. De Palio Weekend 1.2 75 staat voor 28.450 gulden in de showroom. De beproefde Palio Weekend 1.6 16V 100 vergt een extra uitgave van 1500 piek, terwijl de 70 pk leverende 1,7 liter turbodiesel vanaf 32.550 gulden in het vooronder van de Braziliaan tokkelt. Leuke jas Fiat Auto Nederland hoopt dit jaar tussen de 2000 en 3000 Palio Weekends aan de man te kunnen brengen. Dat lijkt een ambitieuze doelstelling, maar gezien het gebodene is het dat niet. Het gaat om een compleet uitgeruste wagen met een bijzonder vriendelijk prijskaartje. De auto heeft verder best een leuke jas aan, is comfortabel en scoort bovendien geweldig als er bagage in het spel is. De Fiat Palio Weekend heeft dan ook meer dan voldoende in zijn mars om een succesvolle toekomst tegemoet te zien. Kopers zullen zich zonder twijfel niet van aanschaf laten weerhouden door minpunten als het tegenvallende bochtgedrag en de soms wat slordige afwerking. De Fiat Palio Weekend is een waardige aanvulling op het Europese modellenprogramma. De grote oversteek is de moeite waard geweest. |