Auto | 16 juni 2000 |
De Auto Makelaars voorzien lagere prijzen met digitale verkoopAuto kopen in een lege showroomDoor G. ten Voorde De Auto Makelaars zijn net een stel 'gewone' makelaars. Beide categorieen hebben zelf niets in huis, maar bemiddelen slechts tussen koper en verkoper. De een met woningen, de ander met auto's. Het enige verschil is dat wij vaste tarieven hanteren, legt Koops uit. Het idee is pakweg vijf jaar geboren. In 1995 zat de Groninger op een zonnige 5e mei met een bevriende dealer op een terrasje langs de snelweg. Hoe krijg ik de auto's uit mijn showroom nu op die snelweg, verzuchtte de vriend. Lukt je niet, reageerde Koops. Zodra jouw auto's daar rijden, heb je alweer andere terug. Vanaf dat moment begon er bij de marketeer uit het Noorden een lampje te branden. Koops ontdekte een gat in de markt. Per jaar krijgen 1,8 miljoen occasions op de Nederlandse markt een nieuwe eigenaar. Daarvan wordt 36 procent particulier verkocht. Een beetje slim zakenman moet daar eenvoudig enkele procenten af kunnen snoepen. Bijna vijf jaar later zet Koops z'n ambitieuse project in de markt. De eerste zeven vestigingen van het franchise-concept zijn inmiddels geopend: Rotterdam, Utrecht, Apeldoorn, Veendam, Deventer, Leiden, Nieuwegein. Het groeiscenario liegt er niet om. Aan het einde van dit willen de Auto Makelaars beschikken over 28 filialen, waaronder Eindhoven, Amersfoort, Zwolle, Arnhem, Leeuwarden, Doetinchem en Gouda. Binnen drie jaar moet Nederland met 70 vestigingen landelijke dekking hebben. De Auto Makelaars mikken op een marktaandeel van zo'n 10 procent (200.000 occasions). Het idee is eenvoudig. De klant rijdt met zijn auto voor. We voeren eerst een intake-gesprek, vertelt Koops. Het voertuig wordt daarbij van binnen en buiten geinspecteerd door een keurmeester van Dekra Nederland. Vertoont het vehikel geen ernstige gebreken, dan wordt hij virtueel geparkeerd in de bestanden van de Auto Makelaars. Het voertuig wordt in een speciale studioruimte van alle kanten gefotografeerd. Voorkant, achterkant, zijkant, binnenkant. Zes beelden worden opgeslagen in een databank. De auto staat vanaf dat moment drie maanden in alle vestigingen te koop in de virtuele showroom. De klant bepaalt in overleg met onze taxateur de prijs van zijn auto. Ook al is het niet realistisch, hij mag het toch vragen. De eigenaar kan inmiddels gewoon gebruik blijven maken van zijn voertuig. Totdat er zich een gegadigde meldt. Een potentiele koper kan bij de Auto Makelaars snuffelen in het digitale bestand. Hij neemt plaats in een stoel en laat een beamer de auto van zijn keuze projecteren op een groot scherm. Is hij geinteresseerd, dan kunnen de Auto Makelaars een afspraak arrangeren tussen koper en verkoper. Voor een bezichtiging of een proefrit. De kosten voor het inschrijven en drie maanden te koop aanbieden van een auto bedragen 200 gulden. De verplichte Dekra-keuring slokt vervolgens 150 gulden op. Raakt de verkoper zijn auto binnen drie maanden niet kwijt, dan kan hij hij de inschrijving voor 50 gulden verlengen met nog eens drie maanden. Wordt de koop beklonken, dan kost dat de verkoper 100 gulden. In totaal is hij dus minimaal 450 gulden kwijt. Maar daarmee bespaart hij advertentiekosten. Bovendien loopt hij het bezoek van bandentrappers mis, zegt Nanne Koops. De Auto Makelaars brengen 150 gulden in rekening bij de koper. Hiervoor krijgt deze een afleveringskeuring en altijd nieuwe APK, ook al zit de 'sticker' er net op. De bemiddeling en een drie maanden durende MIJN-garantie vergen nog eens 150 gulden. Alle auto's die via de Auto Makelaars worden verkocht krijgen drie volle maanden MIJN-garantie (Mobility In a Joint Network) mee. Hiermee kunnen alle eventuele euvels worden verholpen. Tot en met de versnellingsbak toe. Koops wil niet kwijt hoe groot het bestand van de jonge organisatie op dit moment is. we hebben afgesproken dat we de eerste maanden geen cijfers geven. We moeten nog groeien. Volgens hem bieden verschillende dealerbedrijven hun aanbod inmiddels aan via het nieuwe De Auto Makelaars benadrukken dat zij geen concurrent vormen voor de reguliere autohandel. Wij concurreren met de occasion-advertenties in de Telegraaf, aldus een woordvoerder. Zo'n 36 procent van de occasionverkopen geschiedt tussen particulieren, zeggen de Auto Makelaars. Het percentage daalt omdat de consument meer zekerheden verlangt. Op die trend naar service willen de Groningers inspringen. Het idee is eenvoudig. De Auto Makelaar brengt kopers en verkopers bij elkaar. Wij bieden een professionele begeleiding van de verkoop, benadrukt het makelaarsbrein. Compleet met keuring en drie maanden garantie. De Auto Makelaars hebben het vak niet uitgevonden. Het fenomeen is al langer bekend in ons land. Maar de initiatiefnemers uit Groningen claimen dat zij de eersten zijn die op deze schaal en op deze uniforme wijze het concept in de markt neerzetten. |
![]() |